| کد خبر: 183952 |

◄ سهم ناچیز ریلی از حمل و نقل کشور

یک فعال حمل و نقل ریلی از کمبود توجه دولت، بودجه و سهم بخش ریل از حمل و نقل کشور انتقاد کرد.

تین نیوز

یک فعال حمل و نقل ریلی از کمبود توجه دولت، بودجه و سهم بخش ریل از حمل و نقل کشور انتقاد کرد.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرعامل شرکت ریل‌پرداز سیر و عضو انجمن صنفی ریلی از کاهش سهم حمل و نقل ریلی در شبکه توزیه بار و مسافر کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه زمانی‌که علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری، بحث حمایت از صنعت ریلی می‌شود، دولت در حد شعار به آن ورود می‌کنند که با توجه به نگاهی که به شرکت راه‌آهن به‌عنوان یک «شرکت» با قدرت نفوذ کم‌تر وجود دارد، از نظر بودجه نیز نگاه به این شرکت متفاوت از نهادهای دیگر خواهد بود.

فرهنگ طلوعی اضافه کرد: ضمن این‌که سهم حمل‌ونقل ریلی نیز در شبکه حمل‌ونقل کشور رقم پایینی است. چراکه بخش‌های زیادی مثل بحث شبکه و واگن و لکوموتیو در این صنعت وجود دارد و این-هرچند که سرمایه‌گذاری در این حوزه وظیفه دولت است- باعث شده است که سهم کمتری را از بودجه به خود اختصاص دهد.

طلوعی افزود: سهم حمل‌ونقل ریلی از شبکه بار و مسافر کم‌تر از جاده است و دلیل این امر این است که علی‌رغم گستردگی و پهناوری کشور، شبکه حمل‌ونقل ما خودرومحور است و هم در داخل شهرها و هم جاده‌های بین‌شهری به ریل توجه نشده است.

مدیرعامل شرکت ریل‌پرداز سیر تصریح کرد: این موضوع زمانی بهتر دیده می‌شود که بدانیم سهم جاده از توزیع شبکه حمل‌ونقل 95 درصد است. در حالی که به‌طور کلی سهم ریل در مسیرهای بالای 300 کیلومتر 10 درصد و در باقی مسیرها فقط 5‌درصد است.

طلوعی توضیح داد: بنابراین این موضوع سبب شده که مباحث حوزه ریلی به‌صورت یک دغدغه مطرح نشود و مسئولان دغدغه این 5دصد را در برابر 95 درصد نداشته باشد و حتی برخی اوقات هم خدایی نکرده تفکرات خطرناکی مبنی‌بر نابودی این رقم کم نیز در سرشان ایجاد شود.

این عضو انجمن ریلی اضافه کرد: به همین دلیل، صحبت از حمایت، بیشتر به یک ژست می‌ماند که موقع عمل و زمان حمایت از این صنعت در حد همان شعار باقی مانده است. از طرف دیگر باید بدانیم که توسعه ریل یک بحث زیرساختی است و عملاً برای دولت هزینه‌بر است. نگرش همه دولت‌های قبلی نیز به این مساله به‌صورت کوتاه‌مدت بوده اما آنها غافل‌اند که این راهکارهای کوتا‌ه‌مدت، به زیان اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

او ضمن اشاره به این نکته که هر روز صحبت‌ها زیباتر می‌شوند اما عملا از پیگیری اهداف خبری نیست، گفت: گاهی دیده می‌شود که برای جلب نظر مردم نیز دولت در صنایع سنگین که به منابع مالی بیشتری نیز نیاز دارند سرمایه‌گذاری نمی‌کند و به‌جای آن پروژه‌هایی که در معرض دید بیشتر هستند انجام می‌شوند.

طلوعی در ادامه به تاثیرپذیری مبحث بودجه از همه این موارد پرداخت و تصریح کرد: بودجه 98 رویایی بسته شده و بخش بزرگی از درآمدهایی که دولت برای خودش متصور شده در این شرایط اقتصادی تحقق نخواهند یافت. ضمن اینکه حجم سنگین بدنه دولت و افزایش20 درصدی حقوق کارکنان دولت نیز ایجاب می‌کند که از همین حالا هم که لایحه بودجه ارائه شده این هزینه از محلی تامین شود؛ بنابراین کوتاه‌ترین دیوار، دیوار بودجه عمرانی برای جبران هزینه های دولت است.

مجلس به مساله بودجه ریلی ورود کند

طلوعی خاطرنشان کرد: البته انتظار داریم که مجلس شورای اسلامی با نگاه کارشناسی خود و با بهره‌گیری از تحقیقات مرکز پژوهش‌ها تعدیلاتی و تغییراتی در این بودجه رویایی دولت به نفع اقتصاد کل کشور صورت بگیرد.

او توضیح داد: ضمن اینکه مطرح کردن مواردی همچون اینکه می‌گوییم اگر هزار کیلومتر خط ریلی ایجاد شود می‌تواند حجم زیادی از بار و مسافر را از روی دوش جاده بردارد، در حد حرف زیبا است اما در عمل بودجه‌ریزی به این بخش به سختی انجام می‌شود.

طلوعی ادامه داد: چراکه توسعه این صنعت در سال‌های اخیر نیز بیشتر متاثر از فشارهای سیاسی بوده تا واقعیت و چون پارلمان در کشور ما شکل درست خود را ندارند و سیستم حزبی هم حاکم نیست بنابراین یک نماینده مجلس موقع انتخابات قول افتتاح راه‌آهن در شهر خود را می‌دهد و به مسئولان راه‌آهن نیز برای تحقق قول خود فشار می‌آورد و مردم نیز پس از انتخابات مطالبه‌گری‌شان شروع می‌شود.

این عضو انجمن ریلی، توسعه خطوط ریلی در برخی از مناطق را از نظر جابه‌جایی بار و مسافر بدون توجیه اقتصادی دانست و افزود: شاهد مثال نیز این است که دوخطه کردن پروژه خواف – بافق می‌توانست به‌جای تهران-همدان در اولویت ساخت خط قرار گیرد تا راندمان وضعیت موجود را افزایش داده و به افزایش حمل بار ریلی در این منطقه نیز کمک کند.

طلوعی ادامه داد: اما این اتفاق در عمل رخ نداد و خطی با میزان کم تردد مسافری توسعه یافت. بنابراین چنین بودجه‌ریزی در ادامه سیاست‌های قبلی می‌تواند شکل بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.