| کد خبر: 56002 |

۲۰ میلیون ظرفیت خالی در تولید جهانی خودرو

تین نیوز | در چند سال‌گذشته که صنعت خودرو کشور با تحریم روبه‌رو بوده است، شرکت‌های خودروسازی برای توسعه محصول خود، بیشتر به سمت شرکت‌های چینی گرایش پیدا کرده‌اند که در صورت لغو تحریم‌ها، توسعه محصول در صنعت خودروسازی به‌طور صرف به‌وسیله چینی‌ها انجام نخواهد شد

و بی‌شک در کنار آنها شرکت‌های اروپایی، ژاپنی، کره‌ای یا حتی امریکایی نیز در این بخش وارد می‌شوند. شرکت‌های خودروسازی خارجی که تمایل به همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران دارند، پس از برطرف شدن تحریم وارد مناقصه شده و شرکتی که بیشترین امتیاز را به‌دست آورد، برای بستن قراداد انتخاب می‌شود. شکل همکاری شرکت‌های خودروسازی خارجی در صنعت خودرو ایران با سرمایه‌گذاری در داخل ایران انجام خواهد شد، ضمن اینکه خودرویی که قرار است مستقیم یا به صورت مشترک با شرکت خودروساز داخلی تولید شود، باید از شروع تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد از قطعات داخلی استفاده شود.

علاوه بر این، شرکت‌ها باید تسهیلاتی را درنظر بگیرند تا خودروهای تولیدی آنها در ایران به بازارهای هدف‌شان صادر شود. برای مثال با تولید خودرویی جدید از پژو (فرانسه) در ایران، اگر پژو آن محصول را به آلمان صادر می‌کند، ایران هم بتواند بدون راه‌اندازی نمایندگی در آلمان همان محصول را به کشور آلمان صادر کند. هم‌چنین خودروهای تولیدی باید رقابتی بوده، به عبارت دیگر قیمت مناسب و کیفیت مطلوب داشته باشند. در دنیا حدود ۲۰ میلیون ظرفیت مازاد در حوزه تولید خودرو وجود دارد، به عبارت دیگر اگر در سال گذشته ۸۰ میلیون دستگاه خودرو در جهان تولید شده باشد، ظرفیت تولید خودروسازان ۱۰۰ میلیون دستگاه خودرو است که از ۲۰ میلیون دستگاه آن استفاده نکرده‌اند.

این خودروسازان به دنبال بازارهایی برای فروش خودروهای خود هستند. در چنین شرایطی که ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه خودرو سواری، در کشور وجود دارد، خودروسازان خارجی علاقه‌مند به بهره‌گیری از بازار ایران هستند. اگر برای تولید خودروی به‌روزی که با سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در کشور ساخته می‌شود، قطعات ساخت داخل مورد استفاده قرار بگیرد، از آنجایی که این خودروسازان روی ساخت قطعات نظارت خواهند داشت، بی‌تردید قطعات داخلی باکیفیت مطلوب تولید شده و در صادرات قطعات نیز موثر خواهد بود. همچنین مردم از خودروهای قدیمی موجود در کشور، خودروهایی که حدود ۲۰ تا ۳۰ سال از زمان تولید آنها می‌گذرد، ناراضی هستند.

اگرچه خودروسازان پروژه‌هایی را برای بهبود کیفیت محصولات خود عملی ساخته‌اند، اما از آنجایی که نسل این خودروها قدیمی است، اجرای این پروژه‌ها تا حدودی اثربخشی خوبی داشته، ولی کار اساسی این است که نسل این خودروها باید تغییر کند. بنابراین امید می‌رود با لغو تحریم‌ها در آینده، مردم شاهد تولید خودروهای جدید اروپایی، ژاپنی، کره‌ای و حتی امریکایی به‌وسیله خودروسازان داخلی باشند.

* دبیر انجمن خودروسازان ایران

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.