| کد خبر: 260301 |

تحقق توسعه میان افزا با تدوین طرح جامع شهر اصفهان

تاکنون دو طرح جامع برای اصفهان تدوین شده است.

تین نیوز

رئیس اداره طرح های جامع و تفصیلی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: مسائل مهمی برای تهیه طرح جامع وجود دارد که مشارکت شهرداری در تهیه طرح، مهندسی درخواست های شهروندان و ارائه به مشاور، توسعه میان افزا و پاسخگویی بخش مسکن، از جمله آن است.

به گزارش تین نیوز، جواد کرباسی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در مجموع تاکنون دو طرح جامع برای اصفهان تدوین شده است، اظهار کرد: این طرح ها شامل طرح جامع ارگانیک در سال ۱۳۵۰ و نخستین برنامه جامع شهر اصفهان در سال ۱۳۶۷ است.

وی با بیان اینکه از نظر فنی و اصولی، نخستین طرح جامع اصفهان پس از گذشت حدود ۲۰ تا ۲۵ سال منسوخ شده اما قانون گذار اجازه داده است تا زمانی که طرح بعدی تدوین شود، اعتبار داشته باشد، افزود: وزارت راه و شهرسازی سال ۱۳۹۶ برای تدوین طرح جامع جدید، پیشنهادهایی ارائه داد تا این طرح در قالب جدید و رویکرد نوین تهیه شود.

رئیس اداره طرح های جامع و تفصیلی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پنج شهر به عنوان شهرهای پایلوت تهیه طرح جامع با رویکرد نوین انتخاب شدند که یکی از آن ها اصفهان بود، خاطرنشان کرد: با تفاهم نامه ای که بین اداره کل راه و شهرسازی و شورای اسلامی شهر منعقد شد، شهرداری نیز در تهیه طرح مشارکت دارد که در همین راستا جلساتی برگزار شد و این اداره کل با همکاری شورا و شهرداری مشاوری را انتخاب کرد و مرحله نخست با عنوان «گزارش تشخیص» تهیه شد.

وی با بیان اینکه پس از تکمیل مرحله نخست، طرح باید فرایندهای قانونی را طی می کرد، تاکید کرد: آخرین مرحله ای که به اداره طرح های جامع و تفصیلی ابلاغ شده، کارگروه امور زیربنایی بوده است که پس از آن اسفند ۱۳۹۹ باید به شورای عالی برنامه ریزی می رفت، اما تاکنون چیزی به این اداره ابلاغ نشده است.

کرباسی اضافه کرد: مردادماه ۱۴۰۰ شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه ای به عنوان چارچوب راهنمای طرح های جامع ابلاغ کرد که بر اساس آن متولی تهیه طرح جامع و کارفرما اداره کل راه و شهرسازی است و در این مصوبه شهرداری به عنوان بهره بردار و مجری مشخص شده است.

برای افق بلندمدت حداقل ۱۰ سال آینده، نیازمند طرح جامع هستیم تا بتوانیم برای تدوین طرح تفصیلی بعدی اقدام کنیم.

وی با اشاره به خواسته های شهرداری از دومین طرح جامع شهر اصفهان ادامه داد: باید ببینیم این طرح می خواهد چه مشکلاتی را رفع کند و در چارچوب های مختلف کدام زیرساخت های اصلی در آن مورد توجه قرار می گیرد.

رئیس اداره طرح های جامع و تفصیلی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اضافه کرد: برای افق بلندمدت حداقل ۱۰ سال آینده، نیازمند طرح جامع هستیم تا بتوانیم برای تدوین طرح تفصیلی بعدی اقدام کنیم، زیرا نیازهای شهر در طرح جامع به صورت کلی پیش بینی و پس از آن طرح تفصیلی تهیه می شود تا با جزئیات بتوانیم پاسخگوی نیازهای شهر و شهروندان باشیم.

وی تاکید کرد: مسائل مهمی برای تهیه طرح جامع وجود دارد که مشارکت شهرداری در تهیه طرح، مهندسی درخواست های شهروندان و ارائه به مشاور، شناسایی مالکیت پهنه ها توسط مشاور، توجه به شرایط ایجاد شده برای نصف جهان به واسطه قرارگیری شهرهایی در مجاورت آن، گستردگی پهنه های تاریخی و میراثی و ایجاد ارزش افزوده در آن، توجه به محدودیت های زیست محیطی همچون فرونشست و محدودیت منابع آبی و جریان مقطعی زاینده رود، در نظر گرفتن مسائل و محدودیت های منابع مالی تحقق طرح، چالش تملک، واقعی سازی ظرفیت های کالبدی، توسعه درونی شهر، توسعه میان افزا، پاسخگویی بخش مسکن، انتقال منابع درآمدی شهر از سازندگان و توسعه دهندگان به بهره برداران و فرایندهای جدید منابع مالی همچون استارتاپ ها، پراکندگی خدمات و اینکه پراکندگی مدیریت ها برای اینکه یک فرد تصمیم گیر شهر و همان فرد پاسخگو باشد، از جمله آن است.

کرباسی با بیان اینکه ضوابطی برای انتخاب مشاور طرح جامع شهر اصفهان وجود دارد، ادامه داد: اعلام فراخوان، دریافت رزومه، نوع فعالیت، بومی بودن و داشتن تیم مشاور به ویژه تخصص آن از جمله فرایندها و ویژگی های دومین طرح جامع شهر اصفهان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.