| کد خبر: 234529 |

معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه مطرح کرد؛

◄ ابراز امیدواری درخصوص برداشته شدن موانع سرمایه‌گذاری در دولت جدید

وجود ثبات اقتصادی در عواملی همچون ثبات بازار ارز، کنترل نرخ تورم، عدم‌تغییر قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های دولت در خصوص عوارض صادراتی، مجوزهای انجام طرح‌های توسعه در رشد سرمایه‌گذاری بسیار تأثیرگذار است.

تین نیوز

معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های شرکت فولاد مبارکه ضمن ابراز امیدواری از برداشته شدن موانع سرمایه‌گذاری در دولت جدید گفت: وجود ثبات اقتصادی در عواملی همچون ثبات بازار ارز، کنترل نرخ تورم، عدم‌تغییر قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های دولت در خصوص عوارض صادراتی، مجوزهای انجام طرح‌های توسعه در رشد سرمایه‌گذاری بسیار تأثیرگذار است.

به گزارش تین نیوز، غلامرضا طاهری معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد با اشاره به توسعه سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در زنجیره ارزش محصولات فولادی، اظهار کرد: از سهام معادن بزرگ سنگ و آهن همچون گل‌گهر و چادرملو گرفته تا شرکت‌های فولادی همچون فولاد هرمزگان جنوب، فولاد امیرکبیر کاشان و فولاد سفیددشت، فولاد مبارکه از حالت یک شرکت تولیدی صرف خارج شده و عملا به گروهی از شرکت‌ها با کسب‌وکارهای نسبتا مرتبط تبدیل گشته است.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه با رصد فرصت‌های رشد خود در کنار رشد ارگانیک و با انجام طرح‌های توسعه زیر سقف، خرید و تملک سهام شرکت‌های مختلف در طول زنجیره ارزش را مدنظر قرار داده که این شرکت‌ها یا مانند شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در بالادست زنجیره ارزش، یعنی در بخش تولید مواد اولیه و سنگ‌آهن قرار دارند و یا هم‌راستا با فعالیت‌های تولید محصولات فولادی هستند، مانند شرکت فولاد هرمزگان جنوب، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری و شرکت فولاد امیرکبیر کاشان و برخی از شرکت‌های دیگر نیز نقش پشتیبانی برای تولید را دارند.

فولاد مبارکه به دنبال شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه این معاونت از نیمه دوم سال 1397 کار خود را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: ما در فولاد مبارکه به دنبال ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، پیشنهاد گزینه‌های بهینه مرتبط با حوزه کسب‌وکار فولاد مبارکه، انجام سرمایه‌گذاری و نهایتا مدیریت سبد سرمایه‌گذاری هستیم.

وی اذعان داشت: همچنین به دنبال اعمال مدیریت بر شرکت‌های گروه از طریق پیاده‌سازی اصول حاکمیت شرکتی و هدایت شرکت‌ها تحت الگوی سرپرستی مناسب در راستای نیل به چشم‌انداز و استراتژی گروه و ارزیابی عملکرد آن‌ها هستیم.

سرمایه‌گذاری 7 هزار میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌ها

طاهری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف ما شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب در راستای سند چشم‌انداز جامع توسعه فولاد مبارکه است، تصریح کرد: پس از شناسایی این فرصت‌ها و انجام ارزیابی لازم، منابع مالی در این پروژه‌ها تخصیص می‌یابد و مجموع سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در سال 99 بالغ‌بر 70 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: استراتژی سرپرستی شرکت‌های گروه و تعیین میزان مداخله در هریک از این شرکت‌ها با استفاده از مشاوران مجرب صورت می‌گیرد. برنامه‌ریزی دقیق به‌منظور برگزاری مجامع شرکت‌های گروه در زمان مقرر، حضور مؤثر در مجامع شرکت‌های فرعی، شناسایی حدود 6 هزار میلیارد تومان سود نقدی حاصل از شرکت‌های سرمایه‌پذیر در سال 99، معرفی اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های گروه، پیاده‌سازی نظام بودجه‌ریزی گروه و ارزیابی عملکرد شرکت‌ها در ابعاد مختلف طی دو مرحله در سال از اهم دستاوردهای فولاد مبارکه بوده است.

رشد قابل‌توجه بازار پرتفوی سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه

معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: ارزش بازار پرتفوی سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه که عمدتا شامل سهام شرکت‌های معدنی و فولادی است، رشد قابل‌توجهی داشته است؛ به‌طوری‌که بهای تمام‌شده این پرتفوی حدود 11 هزار میلیارد تومان است، درحالی‌که ارزش بازار آن به 100 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی عنوان داشت: شرکت فولاد مبارکه در راستای سند چشم‌انداز توسعه خود طرح‌های سرمایه‌گذاری مختلفی در شرکت اصلی و شرکت‌های گروه تعریف کرده که ازجمله آن‌ها می‌توان به مشارکت در طرح‌های انتقال آب به استان اصفهان و شرق کشور، مشارکت در طرح‌های توسعه کلان کشور در قالب مگاپروژه‌های 10 میلیون تن در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس (شرکت صنایع معدنی و فولادی ستاره سیمین هرمز) از طریق شرکت فولاد هرمزگان و منطقه آزاد چابهار (شرکت فولاد سترگ پارس شرق منطقه آزاد چابهار) به‌صورت مستقیم اشاره کرد.

مشارکت فولاد مبارکه در ساخت واحد فولادسازی شرکت فولاد زاگرس اندیمشک

طاهری با اشاره به مشارکت فولاد مبارکه در طرح ساخت واحد فولادسازی و ریخته‌گری بیلت در قالب شرکت مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک بیان کرد: شرکت مذکور پروژه احداث واحد فولادسازی و ریخته‌گری بیلت به ظرفیت 400 هزار تن و سرمایه‌گذاری بالغ‌بر 93 میلیون یورو را در دست اقدام دارد.

وی با اشاره تقویت جایگاه شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری‌های فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: شرکت مذکور در راستای سیاست فناور شدن گروه فولاد مبارکه و ارتقای سطح بومی‌سازی فرایندها و تجهیزات این صنعت تشکیل شده است.

آغاز عملیات اجرایی توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان

معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های شرکت فولاد مبارکه با اشاره به طرح توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان نیز یادآور شد: اقدامات اولیه در خصوص احداث واحد اسیدشویی و نورد سرد به ظرفیت 500 هزار تن در سال در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان انجام شده و براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در سال 1400 عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به طرح توسعه شرکت فولاد هرمزگان گفت: اقدامات اولیه در خصوص احداث یک واحد تولید آهن اسفنجی به ظرفیت 900 هزار تن و همچنین طرح توسعه 1 به 2 میلیون تن انجام شده و براساس افزایش ظرفیت زیرسقف واحد فولادسازی و ریخته‌گری شرکت (از  پنج   برنامه‌ریزی صورت‌گرفته) در سال 1400 عملیات اجرایی آن آغاز خواهد گردید.

مطالعات بازار محصولات فولادی در داخل کشور و تدوین نقشه راه تکنولوژی

وی با اشاره به به‌روزرسانی سند جامع چشم‌انداز گروه فولاد مبارکه، تدوین استراتژی رشد و سرپرستی گروه فولاد مبارکه متذکر شد: به دنبال پیاده‌سازی نظام حاکمیت شرکتی در شرکت‌های گروه، آموزش و توانمندسازی اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های گروه و انجام ارزیابی عملکرد آن‌ها، همسوسازی و پیاده‌سازی سیاست‌های کلان فولاد مبارکه در شرکت‌های گروه در حوزه‌های مختلف، ازجمله منابع انسانی، خرید، فروش و فناوری اطلاعات هستیم.

طاهری عنوان کرد: ورودی‌های تدوین طرح جامع نیز در وهله اول مطالعات بازار محصولات فولادی در داخل کشور و نقشه راه تکنولوژی است؛ در نقشه راه تکنولوژی، به‌طور خاص محصولاتی که با امکانات موجود قابل تولید نیستند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس تکنولوژی‌های مربوطه و نحوه اکتساب آن‌ها بررسی و پروژه‌های جدید در قالب بهینه‌سازی خطوط موجود و یا ایجاد خطوط جدید و کسب دانش فنی در این زمینه تعریف می‌گردد. علاوه بر این، تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا و متنوع‌سازی سبد محصولات نیز یکی از استراتژی‌های اساسی طرح جامع شرکت است که در این راستا نیز تأمین مناسب و هدفمند بازار محصولات فولادی در دستور کار قرار می‌گیرد. به‌عنوان نمونه می‌توان به طرح نورد گرم شماره 2 شرکت اشاره کرد که پس از بهره‌برداری، نیاز بسیاری از صنایع ازجمله نفت و گاز، خودروسازی، کشتی‌سازی، ماشین‌سازی، لوله و پروفیل، سازه‌ها و ساختمان و... را پوشش خواهد داد؛ بنابراین می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که به‌صورت سیستماتیک، تأمین بازار داخل در سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای گروه به‌صورت کامل مدنظر قرار می‌گیرد.

ابراز امیدواری از برداشته شدن موانع سرمایه‌گذاری در دولت جدید

معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری‌های درست، باید ارزیابی صحیحی از اقتصادی بودن طرح‌های سرمایه‌گذاری صورت پذیرد و زمانی این ارزیابی قابل‌اتکاست که بتوان شرایط و چشم‌اندازهای آتی را به‌درستی پیش‌بینی کرد.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری از برداشته شدن موانع سرمایه‌گذاری در دولت جدید اظهار داشت: وجود ثبات اقتصادی در عواملی همچون ثبات بازار ارز، کنترل نرخ تورم، عدم‌تغییر قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های دولت در خصوص عوارض صادراتی، مجوزهای انجام طرح‌های توسعه در رشد سرمایه‌گذاری بسیار تأثیرگذار است که پیش‌بینی می‌شود دولت جدید بسترهای مطمئن برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی را از طریق وضع دستورالعمل‌های شفاف و کارشناسی‌شده ایجاد خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.