| کد خبر: 189920 |

◄ بحران آینده جاده‌ها: به هم ریختگی توازن جاده و خودرو و رشد گره‌های ترافیکی

گره‌های ترافیکی در راه‌های کشور معضلی است که اگر سریعاً برطرف نشود، بحران‌ساز خواهد شد.

تین نیوز

گره‌های ترافیکی در راه‌های کشور معضلی است که اگر سریعاً برطرف نشود، بحران‌ساز خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، مطلب بالا بخشی از دیدگاه رضا مرادی کارشناس حمل‌ونقل است که در مورد وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور در تعطیلات گذشته، در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد.

وی در این زمینه گفت: مقایسه رشد طول راه‌ها و رشد ورود خودرو به جاده‌های کشور، با روابط تعریف شده و معادلات مرسوم ریاضی قابل قیاس نبوده و هیچ هارمونی و توازنی بین آنها وجود ندارد.

این کارشناس افزود: به گفته مسئولان بخش ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در سال 57 طول راه‌های اصلی و فرعی درجه 2 و درجه سه فقط 47 هزار کیلومتر بود که اکنون به 108 هزار کیلومتر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: در اوائل انقلاب تعداد خودروها 1.2 میلیون وسیله نقلیه بوده، اما در حال حاضر این تعداد به بیش از 24میلیون وسیله نقلیه رسیده است.

او ادامه داد: همچنین 28 میلیون نفر در سطح کشور گواهینامه فعال رانندگی دارند که نشان‌دهنده افزایش استفاده شخصی از خودروها بوده و این در حالی است که سالانه 1.5 میلیون خودرو به چرخه ترافیکی اضافه می‌شود که مشکلات خاص خود را رقم می‌زند.

مرادی تاکید کرد: آمارهای ذکر شده نشان از رشد فزاینده و تصاعدی کاربران جاده‌ای در مقایسه با رشد بسیار  ضعیف زیرساخت‌های جاده‌ای دارد.

او گفت: در چنین شرایطی و به‌دلیل عدم تناسب کاربران جاده‌ای با زیرساخت‌های جاده‌ای، سفرهای جاده‌ای با ازدحام کاربران و کندی سرعت‌ تردد مواجه شده است.

این کارشناس اظهار کرد: اما در کنار آمارهای مذکور، گره‌های ترافیکی در بعضی از مناطق، از جمله عدم ایجاد کمربندی در برخی شهرها، عدم توسعه‌ هماهنگ و متوازن ابتدا تا انتهای برخی از راه‌های چهارخطه (به‌عنوان مثال پل‌ها یا چهارراه‌ها و تقاطع‌های بین راهی مسیر چهارخطه‌ها هنوز توسعه نیافته‌اند) و... نیز موجب شده در حال حاضر معضل کندی و ایستایی حرکت با حضور پلیس راه‌ها و نیروهای انتظامی و انسدادهای مقطعی و کلی، با تاخیر فراوان و وقفه‌های بیش از حد صورت بگیرد!

 به گزارش تین نیوز، او افزود: اگرچه روند موجود با وجود اعتراض‌های مردمی، تاکنون به هر طریق ممکن جوابگو بوده، اما ادامه آن به‌دلیل فقدان اقدامات موثر  سخت‌افزاری به‌ هیچ وجه کارساز نبوده و می‌طلبد متولیان امر هر چه سریع‌تر نسبت به رفع گره‌های ترافیکی اشاره شده در راه‌های کشور اقدام نمایند.

مرادی تاکید کرد: عدم تسریع در فرآیند توسعه نقاط ذکر شده (کمربندی‌ها، پل‌ها، تقاطع‌ها و...) خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در آینده بهره‌برداری و استفاده کنندگان از این راه‌ها چه در بخش سفرها و چه در بخش حمل‌و‌نقل کالا که در ایام خاص تعطیلات، باعث توقف و تعطیلی کاربران مربوطه می‌شود، در پی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    اگر آزادراه رشت کامل شود هراز و فیروزکوه کاملا چهاربانده بشن قطعه 1 آزادراه تهران شمال افتتاح بشه و حتی کل این آزادراه شامل قطعات 2 و 3 را داشته باشیم راه قزوین تنکابن هم ساخته شود باز جاده ها قفل می شه و سفرهای 4 تا 6 ساعته تبدیل می شن به سفرهای 15 تا 20 ساعته به چند دلیل اولا مردم ما کشورشان را نمی شناسند دو روز تعطیل می شه همه دسته جمعی به مقاصدی مثل شمال می رن اگر کنار این همه شبکه موازی و بدون مخاطب ، شبکه توریسم ایران اچ دی چند زبانه را داشتیم مقاصد گردشگری تقسیم می شد مملکت ما هزار جای دیدنی داره همه 2 3 مقصد را بلدن این ایراد اول ، دومین کاری که باید انجام بشه احداث مراکز جدید گردشگری اقامتی تفریحی ورزشیه مثلا بیایم روان آب های اضافی و بخشی از سیلاب های هرساله استان مازندران را جمع کنیم یک مرحله گل و آشغال گیری بشه با خط انتقالی 100 کیلومتری به جایی در حدود ورامین یا بعد آن انتقال دهیم ، آنطرف کشته های احتمالی و خسارات هر ساله را در آن استان کم کردیم این طرف یک دریاچه بزرگ کف عایق آب شیرین تشکیل دادیم که ضریب تامین آب شرب را هم بالا ببرد کنار این دریاچه بزرگ می شه جنگل دست کاشت بزرگی ساخت به مرور وضعیت منطقه کاملا از حالت بیابانی خارج خواهد شد با کلبه های اجاره ایی و مالکیتی ، تفریحات آبی و ... رستوران ها و مراکز خرید و ... چون درآمدزاست بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ورود خواهد کرد چنین طرحی هزار منفعت دیگر هم برای کشور خواهد داشت مثل اشتغال زایی و ... صرفا یک مثال بود که می شود مقاصد جدید هم ساخت ، ساخت و توسعه راه ها واجبه اما کافی نیست همزمان سایر وزارت خانه ها و ارگان ها و نهادهای دیگر هم باید ورود کنند تا وضعیت سر و سامان پیدا کند ، خود من چند روز پیش شمال کشور بودم روز جمعه حدود 4 ساعت (ساعت 5 تا 9 شب) وسط بلوار مرزن آباد نشسته بودیم تا چالوس دو طرفه بشه و پلیس اجازه حرکت دهد و چه وضعیت بدی که مردم داشتند اگر همچنین جاهایی ساخته شود خود من قید شمال را حداقل در تعطیلات عمومی خواهم زد ، مشابه همین طرح از گلستان به سمنان و از گیلان به شمال غربی قم قابل اجراست تبدیل تهدید به فرصت با هزار منفعت .