بحران وصول عوارض و تهدید توسعه آزادراه ها
میانگین پرداخت عوارض آزادراهی کم تر از ۵۰ درصد است و بدهی ها توسعه این مسیر ها را تهدید می کند.
میانگین پرداخت عوارض آزادراهی کم تر از ۵۰ درصد است و بدهی ها توسعه این مسیر ها را تهدید می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل ونقل کشور، در برنامه راددیویی ، عدم وصول عوارض آزادراهی را یکی از چالش های اساسی این حوزه عنوان کرد و گفت: هم اکنون کمتر از ۵۰ درصد استفاده کنندگان از آزادراه ها عوارض خود را پرداخت می کنند.
۳۵۰۰ میلیارد تومان پول عوارض آزادراه ها در جیب رانندگان!
۵ شرکت آزاد راهی به سیستم عوارض الکترونیکی متصل نشده اند
بانک ها موظف به فراهم سازی امکان پرداخت خودکار عوارض شدند
میلاد دوستی با اشاره به اهمیت شبکه آزادراهی کشور اظهار داشت: در حال حاضر هفت کریدور آزادراهی شامل پنج کریدور شمال به جنوب و دو کریدور شرق به غرب در کشور وجود دارد که هر کدام در ترانزیت کالا و جابه جایی گردشگران نقشی اساسی ایفا می کنند.
وی افزود: ایمنی، سرعت و کاهش مصرف سوخت از مهم ترین شاخصه های توسعه آزادراهی در جهان است و به همین دلیل این بخش در دستور کار ویژه وزارت راه و شهرسازی و ریاست جمهوری قرار گرفته است.
معاون ساخت و توسعه آزادراه ها با بیان اینکه دریافت عوارض در کشور عمدتاً به صورت الکترونیکی انجام می شود، گفت: میانگین پرداختی رانندگان کمتر از ۵۰ درصد است و در برخی آزادراه ها این رقم حتی به زیر ۳۰ درصد می رسد.
به گفته وی، هم اکنون سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت نشده در کشور وجود دارد و این مسئله سرمایه گذاران بخش خصوصی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
پیامد ها برای سرمایه گذاری و نگهداری
دوستی تصریح کرد: ادامه این روند می تواند توسعه آزادراه ها را متوقف و کیفیت نگهداری مسیر های موجود را به شدت کاهش دهد. وی تأکید کرد: اگر الزامی برای پرداخت عوارض آزادراهی و حمایت از آزادراه های مشارکتی ایجاد نشود، بخش خصوصی انگیزه ای برای سرمایه گذاری جدید نخواهد داشت.
وی در پایان یادآور شد: تلاش های متعددی برای رفع این مشکلات در حال انجام است تا مسیر توسعه و بهسازی آزادراه های کشور با مانع جدی مواجه نشود.