| کد خبر ۳۰۵۷۴۹
کپی شد
روزانه چقدر زباله از طولانی ترین آزادراه کشور جمع آوری می شود؟

◄ آزادراه شیراز اصفهان و واقعیت ناخوشایندی که باید به آن توجه کرد!

هفته‌ای حدود 10 تن زباله از مسیر آزادراه شیراز اصفهان جمع‌آوری می‌ شود که یک واقعیت ناخوشایند و نشان‌دهنده‌ی فرهنگ نادرست دورریختن زباله در جاده ها است.

آزادراه شیراز اصفهان و واقعیت ناخوشایندی که باید به آن توجه کرد!
تین نیوز |

آزادراه شیراز  اصفهان یکی از پروژه های مهم ملی در حوزه حمل ونقل، گردشگری و هوشمندسازی است. در کنار پیشرفت های فنی، بخش مهمی از موفقیت این پروژه وابسته به همراهی مردم در رعایت فرهنگ سفر، مدیریت زباله و استفاده صحیح از زیرساخت های موجود است. مهندس رضا محمدیان در این بخش از گفت و گو با تین نیوز خواستار حمایت رسانه ها و مشارکت مردم برای تمیز نگاه داشتن آزادراه، ارائه خدمات بهتر و تبدیل آن به الگویی برای دیگر آزادراه های کشور شده است.

هوشمندسازی آزادراه به کجا رسید؟ هنوز برای تبدیل آزادراه شیراز اصفهان به نخستین آزادراه هوشمند کشور مصمم هستید؟

بله! این تصمیمی است که روی آن تاکید داریم. البته فرآیند هوشمندسازی آزادراه هنوز نیازمند زمان و کار بیشتری است. پیش بینی ما این است که حدود یک سال دیگر تا تکمیل این پروژه زمان نیاز باشد. این طرح، طراحی پیچیده ای دارد که شامل مباحث حاکمیتی و فنی است و برای اجرای آن از یک مشاور حرفه ای کمک گرفته ایم. این پروژه قرار است تمامی نیازهای فناوری اطلاعات و ارتباطات آزادراه را پوشش دهد. به عنوان مثال، با این زیرساخت فناورانه، سیستم کنترل روشنایی، یخ زدایی، سیستم پاشش نمک، دوربین های نظارتی، تجهیزات راه داری، مجتمع های خدماتی و ایستگاه های سوخت رسانی از طریق بستر فیبر نوری به مرکز بهره برداری متصل خواهند شد. هدف ما تکمیل چرخه ی هوشمندسازی در سه حوزه ی نظارتی، عملیاتی و خدماتی است.

با توجه به این که فصل بارندگی را در پیش داریم خدمات راهداری ویژه فصول سرد خود را آماده کرده اید؟

ما با آمادگی کامل به استقبال فصول سرد خواهیم رفت. در حال حاضر، پنج تا شش ایستگاه راهداری داریم که تجهیزات و ماشین آلات لازم برای ارائه خدمات را در اختیار دارند. امسال، افزایش چهار تا پنج دستگاه کامیون و ارتقای تجهیزات راهداری زمستانی نیز در دستور کار قرار دارد. برنامه ریزی ها در حال انجام است و امیدواریم تا پیش از آغاز فصل بارندگی، تجهیزات مورد نیاز خریداری و نصب شوند.

پوشش دهی موبایل در آزادراه کامل شده است؟

یکی از مهم ترین دغدغه های کاربران در ابتدای گشایش این محور، پوشش آنتن دهی در مسیر آزادراه بود ولی در حال حاضر، ایرانسل پوشش نسبتا قابل قبولی در مسیر آزادراه دارد. در مورد همراه اول حدود ۳۰ کیلومتر از مسیر، نقاط کور و فاقد پوشش هستند. ما در این زمینه جلساتی با اپراتورها داشته ایم. برای برخی از مناطق، همراه اول نیاز به احداث جاده دسترسی برای نصب دکل دارد که مستلزم هزینه ای حدود ۵۰ میلیارد تومان است. قول هایی از همراه اول گرفته ایم که تا پایان سال جاری، پوشش کامل برقرار شود. همچنین از سیستم های بی سیم نیز برای ارتباط داخلی تیم های راهداری استفاده خواهیم کرد.

وضعیت خدمات گردشگری و مجتمع های رفاهی این آزادراه اکنون چگونه است؟ بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این مجتمع ها استقبال کرده است؟

آزادراه شیراز اصفهان به واسطه ی طبیعت زیبایش، مسیر پرگردشگری محسوب می شود. ما در حال حاضر، هشت مجتمع خدماتی در نظر گرفته ایم که چهار مجتمع فعال بوده و دارای جایگاه سوخت و رستوران هستند. همچنین سه جایگاه سیار سوخت رسانی نیز در نقاط مختلف فعال اند.

در دو سال اخیر تنها یک مورد توقف مسافران این محور ناشی از اتمام سوخت گزارش شده که آن هم به دلیل مشکل فنی بوده است. بنابراین، از نظر سوخت رسانی مشکلی وجود ندارد.

با وجود مراکز مورد تایید در مجتمع های خدمات رفاهی این آزادراه، بخشی از مردم هنوز ترجیح می دهند کنار جاده از فروشندگان بومی خریدهایی انجام دهند. این موضوع، هم از نظر سلامت غذا و هم از نظر ایمنی جاده ای نگران کننده است. متأسفانه، برخی از این توقف های کنار جاده در گذشته باعث تبادل اطلاعات برای متخلفان شده بود که این تخلفات با کمک نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در شهرستان های بیضا، آباده و کامفیروز از کنار جاده جمع آوری شدند. ما سعی کرده ایم در پارکینگ های آزادراه، غذاهای محلی به شکل کنترل شده و با مجوز ارائه شود. در ایام عید نوروز این طرح با موفقیت اجرا شد و همچنان ادامه دارد. اما برای توسعه ی مجتمع های رفاهی جدید، نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم. به دلیل شرایط اقتصادی کشور، بازدهی سرمایه در این حوزه پایین بوده و جذب سرمایه گذار دشوار است اما ناامید نیستیم و برای جانمایی مجتمع های جدید نیز اقداماتی در حال انجام است.

آزادراه شیراز اصفهان به عنوان تمیزترین آزادراه کشور شناخته می شود. برای حفظ این عنوان چه اقداماتی انجام داده اید؟

خوشحالیم که مردم و رسانه ها این آزادراه را به عنوان یک آزادراه تمیز و عاری از زباله می شناسند و از رسانه ها انتظار داریم در این حوزه به ما کمک کنند. باید متذکر شوم ما هفته ای حدود ده تن زباله از مسیر آزادراه جمع آوری می کنیم که یک واقعیت ناخوشایند و نشان دهنده ی فرهنگ نادرست دورریختن زباله در جاده ها است. سطل های زباله در مجتمع های خدمات رفاهی و در بعضی نقاط آزادراه در فاصله های مشخص نصب شده اند و تیم های خدماتی، به صورت مدام آنها را تخلیه و تعویض می کنند. با این حال، همچنان زباله ریزی در مسیر وجود دارد. ما جمع آوری زباله های مسیر را ابتدا یک خدمت لوکس تلقی می کردیم، اما اکنون به یک ضرورت تبدیل شده است. زباله های رهاشده می توانند با بادهای محلی به وسط جاده آمده و ایمنی رانندگان را تهدید کنند. زباله هایی که ما آنها را جمع می کنیم در کیسه های مخصوص جمع آوری، پلمپ و به صورت کاملاً بهداشتی به محل های دپوی رسمی در شهرهای بیضا، کامفیروز و شیراز منتقل می شوند. تلاش شده است که به هیچ وجه زباله ای در حاشیه ی مسیر دفن نشود و مسائل زیست محیطی به خوبی رعایت شود. در ایام نوروز، بسته هایی شامل نقشه ی مسیر و کیسه ی زباله در اختیار رانندگان قرار گرفت، اما متأسفانه برخی مسافران با کم لطفی حتی خود این کیسه ها را نیز در مسیر رها کرده بودند! اقدامات ما در کاهش زباله های این مسیر مؤثر است اما اگر کمک مردم و رسانه ها را در کنار خود داشته باشیم قطعا با دلگرمی بیشتری این اقدامات را گسترش می دهیم.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.