◄ دوربین های نظارتی آزادراه شیراز اصفهان چه زمانی نصب می شود؟
مهندس رضا محمدیان مدیر عامل شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز اصفهان در بخش دوم مصاحبه اختصاصی با تین نیوز آخرین تحولات در حوزه تکمیل تاسیسات و الزامات مورد نیاز این محور همچون دوربین های نظارتی، توزین در حال حرکت، سیستم روشنایی و ... را تشریح کرده است.

مهندس رضا محمدیان مدیر عامل شرکت احداث نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز اصفهان در بخش دوم مصاحبه اختصاصی با تین نیوز آخرین تحولات در حوزه تکمیل تاسیسات و الزامات مورد نیاز این محور همچون دوربین های نظارتی، توزین در حال حرکت، سیستم روشنایی و ... را تشریح کرده است.
گام بعدی شما در حوزه نظارت بر آزادراه چیست؟
ان شاء الله با کمک خدا گام بعدی ما راه اندازی دوربین های نظارتی است. اگر این دوربین ها راه اندازی شوند. شبکه نظارتی و مانیتورینگ ما در آزادراه بسیار بهتر خواهد شد. دید ما نسبت به وضعیت مسیر دقیق تر و کامل تر می شود به طوری که شاید دیگر نیازی به گشت فیزیکی گسترده نباشد. در واقع، کنترل ها هم بهینه تر و هم عمیق تر خواهد شد و در زمینه امدادرسانی نیز سرعت واکنش ما افزایش می یابد.
پروژه دوربین های نظارتی در چه مرحله ای قرار دارد و چقدر تا تکمیل آن فاصله داریم؟
در حال حاضر مراحل دریافت مجوزهای لازم از طریق کارفرما انجام شده است. همچنین در زمینه تعیین، موقعیت و نوع دوربین ها نیز اقداماتی از قبل صورت گرفته است اکنون در حال شناسایی پیمانکاران واجد شرایط و برندهای معتبر برای اجرای پروژه هستیم. نکته مهم این است که مدارک و مستندات بالادستی تهیه شده و پروژه وارد فاز عملیاتی شده است.
در این مرحله باید با دقت بررسی کنیم که چه نوع دوربین هایی بیشترین کارایی را برای ما دارند زیرا پس از انتخاب بلافاصله قرارداد بسته شده پرداخت انجام می شود و نصب تجهیزات آغاز می شود. موفقیت این فرآیند زمانی مشخص می شود که اثربخشی تجهیزات را در عمل ببینیم.
مثل بسیاری از تصمیم گیری های مهم در زندگی ما در مرحله انتخاب با دقت و احتیاط عمل می کنیم. تلاش می کنیم برندهای مختلف را بررسی کنیم تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم چرا که این تجهیزات برای کل مسیر آزادراه که بیش از ۲۲۰ کیلومتر طول دارد استفاده خواهد شد و قابل تعویض فوری نیست.
در برخی نقاط به صورت آزمایشی دوربین نصب شده و بازخورد آن بررسی شده است. تمامی نقاط مورد نیاز برای نصب دوربین شناسایی شده و ان شاء الله امیدواریم طی سه ماه آینده تجهیزات لازم تامین و نصب آغاز شود.
گویا پیش تر شما مایل بودید که کار نصب دوربین ها و سامانه های نظارتی را خودتان انجام دهید.اما سازمان راهداری مخالفت میکرد چه تغییری در این وضعیت ایجاد شد؟
بله قبلاً هم تمایل داشتیم اجرای این پروژه را بر عهده بگیریم اما سازمان راهداری به دلایل سیاست های داخلی موافقت نمی کرد. در نهایت سازمان راهداری به دلیل محدودیت های اعتباری و بر اساس سیاست جدید، تقسیم بندی سراسری در کشور را انجام داد و اعلام کرد که نصب دوربین های نظارتی سهمیه بندی شده و شش نقطه از آزادراهها که در واقع همین آزادراه شیراز اصفهان باشد برای ما در نظر گرفته شده است و ما هم پذیرفتیم. دوربینی که مدنظر سازمان راهداری است صرفا ترافیک مسیر را پایش می کند اما نگاه ما فراتر از این است. به تعبیری ما در مجموعه خود این سیستم را "چشم عقاب" می نامیم، هدف ما از اجرای این پروژه صرفاً اطلاع از وضعیت ترافیک نیست بلکه نظارت کامل بر حوادث، شرایط زمستانی و تابستانی ایمنی و وضعیت تردد آزادراه است.
در مقابل سازمان راهداری بیشتر بر وضعیت ترافیک و باز یا بسته بودن راه در فصل زمستان تمرکز دارد. اطلاعاتی که از طریق دوربین ها دریافت میکنیم مثل دمای هوا یخ زدگی در شب یا احتمال بروز خطرات برای مدیریت بهینه نگهداری و راهداری آزادراه بسیار حیاتی است. ما می خواهیم این سیستم را به عنوان یک ابزار دائمی و درون سازمانی برای مدیریت بهتر آزادراه ها داشته باشیم و نه فقط یک پروژه مقطعی.
درباره سامانه های توزین در حال حرکت که مدتی قبل از تصمیم تان برای راه اندازی آن در آزادراه شیراز اصفهان سخن گفتید نیز توضیح دهید. این پروژه در چه مرحله ای قرار دارد؟
این موضوع یکی دیگر از گام های ماست که البته به خاطر هزینه های بالا روند اجرای آن کمی کندتر پیش می رود اما مسیرآن را آغاز کرده ایم و خدا را شکر اکنون مصوبه کار فرما را نیز دریافت کرده ایم. به عبارتی، وارد فاز اجرا شده ایم و آمادگی شروع عملیات را داریم چند نقطه نیز برای اجرای این سامانه شناسایی شده است. امیدواریم با تأمین منابع مالی ،لازم این سامانه نیز عملیاتی شود عملیاتی شدن سامانه توزین در حال حرکت تأثیر بسیار مثبتی در حوزه نگهداری و جلوگیری از تخریب آزادراه توسط کامیون های با بار غیرمجاز خواهد داشت. یعنی اگر کامیون ها و خودروهای سنگین با بار غیر مجاز وارد مسیر نشوند سطح آزادراه کمتر آسیب می بیند. فرسودگی کاهش می یابد و هزینه های نگهداری نیز کم می شود.
در حوزه تأسیسات و الزامات مورد نیاز آزادراه موردی هست که هنوز تکمیل نشده باشد؟
بله در برخی مناطق سیستم روشنایی آزادراه هنوز تکمیل نشده است. در این زمینه، به دلیل ساختار خاص استان و مسائل حاکمیتی مرتبط با حوزه ،برق نیاز به اخذ مجوز از برق منطقه ای فارس داریم.
نکته مهم در این خصوص این است که تأمین برق در واقع باید بر عهده حوزه برق استان فارس باشد، اما متأسفانه نه عزم لازم برای این کار وجود داشت و نه منابع آن تأمین شده بود. به همین دلیل خودمان وارد عمل شدیم و تأمین تجهیزات از جمله ،ترانس دکل کابل و سایر ملزومات را انجام دادیم.
سپس به برق استان و برق شیراز اعلام کردیم که ما تمام تجهیزات را تأمین کرده،ایم حالا شما به عنوان نهاد حاکمیتی ورود کرده و فرآیند نظارت کدگذاری و تحویل را انجام دهید تا این تأسیسات به عنوان دارایی دولت ثبت و تحویل شوند. خوشبختانه این فرآیند در حال انجام است اما روند دریافت مجوز برای فعال سازی ایستگاه ( اصطلاحاً «خط گرم» ) پیچیدگیهای اداری زیادی دارد که ما را با چالش های جدی مواجه کرده است با این حال با پیگیری های مداوم و همکاری مسئولان محترم برق منطقه ای کار در حال پیشرفت است. امیدواریم تا پایان مهرماه بحث روشنایی و برق رسانی به آزادراه به طور کامل به اتمام برسد و دیگر مشکلی از این بابت نداشته باشیم.
انتهای بخش دوم