| کد خبر: 243330 |

◄ فاز دوم آزادراه تهران-شمال به امسال می‌رسد؟

در شرایطی که معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح باند رفت آزادراه تهران-شمال تا پایان امسال خبر داده بود، بهره‌برداری از این پروژه و بعدها نصف آن بارها به تعویق افتاده است که به گفته مسئولان این وزارتخانه و پیمانکار آن دلیلی جز افزایش قیمت‌ها و تورم که روی هزینه ساخت آزادراه تهران-شمال اثر گذاشته ندارد.

تین نیوز

در شرایطی که معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح باند رفت آزادراه تهران-شمال تا پایان امسال خبر داده بود، بهره‌برداری از این پروژه و بعدها نصف آن بارها به تعویق افتاده است که به گفته مسئولان این وزارتخانه و پیمانکار آن دلیلی جز افزایش قیمت‌ها و تورم که روی هزینه ساخت آزادراه تهران-شمال اثر گذاشته ندارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پس از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران شمال در ششم اسفند ماه سال ۱۳۹۸، مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده دادند که فاز دوم این پروژه را البته به صورت نصفه ونیمه تا پایان سال ۱۳۹۹ یا نهایتا تا پایان دولت دوازدهم یعنی بهار سال ۱۴۰۰ خواهند ساخت. یعنی قرار بود باند رفت منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به بهره‌برداری برسد.

اما نرسید و افتتاح این این پروژه باز هم با تاخیر و بدقولی مواجه شد. البته خلف وعده‌های اولیه هم به این دلیل رخ داد که در ماه‌های قبل از افتتاح فاز نخست، تورم و افزایش هزینه‌های عمرانی، دست‌اندرکاران و متولیان این آزادراه ۲۶ ساله را به این نتیجه رسانده بود که در بهار ۱۴۰۰ تنها یک باند از منطقه دوم را افتتاح کرده و بار ترافیکی را توامان با جاده چالوس از آن عبور دهند.

اما این وعده نصف شده به بهار و حتی اسفند ماه سال گذشته هم نرسید و با وجود اینکه بارها تمدید شده به نظر می‌رسد به پایان امسال هم نرسد. یکی از دلایل اصلی برای این تاخیرهای طولانی مدت، افزایش هزینه‌های ساخت در پی بالارفتن مکرر قیمت‌ها طی ماه‌ها و سال‌های قبل است و مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان بارها به آن اشاره کرده‌اند.

محمدباقر نوبخت –رییس سابق سازمان برنامه و بودجه – در جریان بازدید خود از منطقه دوم آزادراه تهران-شمال که دی ماه سال ۱۳۹۹ انجام شد، در این باره به ایسنا گفت: از آخرین بازدید صورت گرفته از منطقه ۲ آزادراه تهران شمال که در تیرماه انجام شد، تا امروز ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای این قطعه از آزادراه سرمایه گذاری شده است. البته تورم هزینه احداث این قطعه از آزادراه را تا حدود دو برابر افزایش داد.

وی با بیان اینکه هزینه احداث قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال بیش از پیش بینی ها و برآوردهای اولیه بود، افزود: براساس برآوردهای اولیه هزینه احداث قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال ۲۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شد اما تورم سبب شد تا این رقم به ۳۷۰۰ میلیارد تومان برسد.

خیراله خادمی –معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل- هم درباره آخرین وضعیت فاز دوم آزادراه تهران-شمال اینگونه توضیح داد که یکی از مشکلات اساسی در توسعه و پیشرفت فیزیکی این محور آزادراهی افزایش حدود دو برابری هزینه‌های ساخت طی سال گذشته بود؛ به گونه‌ای در تیر ماه سال گذشته حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و بهره‌برداری باند غربی آن پیش‌بینی شد اما در حال حاضر هزینه آن طی سال گذشته و ناشی از تورم به بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

و نهایتا تورم افتتاح این منطقه از آزادراه تهران-شمال را مرحله‌ای کرد، ابتدا آن را به نصف کاهش داد و نهایتا به تونل البرز تقلیل پیدا کرد. تابستان سال گذشته هم به پایان رسید، دولت تغییر کرد و مسئولان وزارت راه شهرسازی و بنیاد مستضعفان وعده دادند که تا پایان سال ۱۴۰۰ باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال افتتاح خواهد شد. و دوباره وعده‌ها تکرار شد و قرار بود پروژه نصف شده منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد اما شاید باز هم به وقتی دیگر موکول شود. چرا که به گفته رستم قاسمی –وزیر راه و شهرسازی – از آذر ماه سال ۱۴۰۰ مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۱ هر ماه حدود سه درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و این در حالی است که از همان زمان تا امروز به زحمت سه درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه دیده می‌شود.

قاسمی در همان زمان که همراه پرویز فتاح –رییس بنیاد مستضعفان- برای بازدید از آزادراه تهران-شمال در این باره گفت: در حال حاضر کار در این منطقه از آزادراه به واسطه مشکلات تامین مالی از سوی دولت که آن هم به دلیل تغییر و تحولات و جابجایی در دولت‌های دوازدهم و سیزدهم رخ داد، به یک درصد پیشرفت فیزیکی در ماه رسیده است، ولی خوشبختانه در جلسه امروز مقرر شد با رفع این موانع و تامین مالی مناسب و حل مشکلات این بخش توسط دولت، میزان پیشرفت ماهانه پروژه به ۲.۵ تا ۳ درصد برسد تا کار مسیر رفت این قطعه در پایان ۱۴۰۱ تکمیل شود و انشالله با قول‌های وزیر محترم مشکلات تامین مالی این پروژه برطرف می‌شود.

وی افزود: تا امروز قطعه دوم با احتساب تونل، ۷۴ درصد در باند رفت و بدون تونل، ۶۳ درصد در این مسیر پیشرفت داشته که انشالله کار در مسیر رفت این قطعه تا پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد.

این قول و قرارها در حالی گذاشته شده است که به گفته خیراله خادمی –معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- پیشرفت فیزیکی امروز باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال حدود ۷۷ درصد بوده و این یعنی از آذر ماه سال گذشته تا امروز تنها سه درصد پیشرفت در ساخت آن وجود داشته است.

حالا سوال اینجاست که در ماه‌ها آتی سازندگان و پیمانکاران می‌خواهند روند ساخت در آزادراه تهران-شمال را افزایش دهند و به پایان امسال و نوروز سال ۱۴۰۲ برسانند یا آنکه باز هم مانند گذشته وعده‌های خود را تکرار کرده و تنها تاریخ‌اش را تغییر می‌دهند؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آریا 0 0

    جالب اینه که مسئولین متوجه نشدن باید برای جلوگیری از ترافیک مرحله به مرحله، باند برگشت رو اول افتتاح میکردن تا ترافیک توسط فاز یک تخلیه بشه