| کد خبر ۳۰۹۲۰۵
کپی شد

رشد کم‌ سابقه نرخ نفتکش‌ های VLCC؛ درآمد روزانه تا ۱۲۵ هزار دلار

سرویس حمل ونقل دریایی، تازه ترین گزارش هفتگی بازار بالتیک مربوط به هفته چهل وششم سال ۲۰۲۵، تصویر دوگانه ای از وضعیت جهانی حمل ونقل دریایی ارائه می کند.

 رشد کم‌ سابقه نرخ نفتکش‌ های VLCC؛ درآمد روزانه تا ۱۲۵ هزار دلار
تین نیوز |

در حالی که بازار کشتی های فله بر با نوسان و عقب نشینی همراه بود، بخش نفتکش ها شاهد جهشی کم سابقه در نرخ کرایه و افزایش محسوس تقاضا بودند. این تفاوت آشکار میان دو بخش اصلی، می تواند پیامدهای مهمی بر قیمت کالاها، قراردادهای فوروارد و تصمیمات سرمایه گذاران دریایی داشته باشد.

بازار کاپ سایز؛ هفته ای پرفرازونشیب
به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، بازار کاپ سایز در هفته ۴۶ روندی متغیر داشت. در نیمه اول هفته، فعالیت مناسب در اقیانوس آرام و حضور سه معدن کار بزرگ باعث تعادل نسبی بازار شد، اما کاهش معاملات و کاهش تقاضا منجر به افت نرخ شاخص C5 از ۱۰ دلار به ۹.۵ دلار شد. بازار اطلس نیز وضعیت مشابهی داشت؛ اگرچه تقاضا از برزیل جنوبی و غرب آفریقا به چین قابل توجه بود، اما اختلاف قیمت های پیشنهادی خریداران و فروشندگان باعث کاهش تعداد معاملات شد.

با این حال، روز پنجشنبه نقطه عطف بازار محسوب شد. افزایش سفارش ها در هر دو حوزه شرقی و غربی و مقاومت بالاتر مالکان کشتی، نرخ ها را احیا کرد. مسیر C5 دوباره به محدوده ۱۰ دلار نزدیک شد و مسیر C3 با رشد تقاضا به حدود ۲۳ دلار رسید. شاخص BCI 5TC نیز که هفته را با ۲۷٬۰۶۳ دلار آغاز کرده بود، پس از کاهش میان هفته به ۲۵٬۰۶۷ دلار، در پایان هفته به ۲۶٬۹۶۸ دلار بازگشت.

بازار پاناماکس؛ ثبات نسبی با نتایج متناقض
بازار پاناماکس ترکیبی از ثبات و رشد منطقه ای را تجربه کرد. در شمال اطلس، عمق بازار کم و اطلاعات محدود، باعث شد نرخ ها تغییر چندانی نداشته باشند. در مقابل، آسیا هفته ای نسبتاً قوی را پشت سر گذاشت. تقاضای بالا برای غلات از شمال اقیانوس آرام و بارگیری های معدنی از استرالیا موجب ثبت نرخ های ۱۸٬۹۰۰ تا ۱۹٬۰۰۰ دلار برای کشتی های ۸۲ هزار تنی شد. در آمریکای جنوبی اما فعالیت ها کم جان تر بود و اختلاف نرخ ها میان قراردادهای نزدیک و شاخص محسوس بود. بخش قراردادهای مدت دار نیز با ثبت یک قرارداد ۵ تا ۸ ماهه برای کشتی ۸۲ هزار تنی در ژاپن به نرخ ۱۸٬۰۰۰ دلار، نشانه ای از افزایش تمایل مالکان به قراردادهای دوره ای را نشان داد.

اولتراماکس و سوپراماکس؛ رشد نرخ ها با محوریت خلیج آمریکا
بازار اولتراماکس و سوپراماکس از پررونق ترین بخش های هفته بود. فعالیت بالا در خلیج آمریکا باعث جهش نرخ ها شد، در حالی که در جنوب اطلس، گزینه های مالکان محدود باقی ماند. از مهم ترین معاملات هفته می توان به:

  • کشتی ۶۳٬۰۰۰ تنی از Recalada به چیتاگونگ با نرخ ۱۷٬۰۰۰ دلار + ۷۰۰٬۰۰۰ دلار پاداش بالاست

  • کشتی ۶۱٬۰۰۰ تنی از لیورپول به شرق مدیترانه با نرخ ۲۰٬۰۰۰ دلار

  • کشتی ۶۳٬۰۰۰ تنی از Map Ta Phut به چین با نرخ ۱۶٬۰۰۰ دلار

همچنین، یک کشتی ۶۴ هزار تنی در تیانجین برای ۵ تا ۷ ماه با نرخ ۱۷٬۰۰۰ دلار اجاره شد.

هندی سایز؛ بازار پایدار با رکود نسبی در آسیا
بازار هندی سایز هفته ای میان ثبات و نرمی را پشت سر گذاشت. در اروپا و مدیترانه، تقاضای ثابت باعث شد مالکان نرخ های خود را کمی افزایش دهند، اما در آسیا، کاهش بارگیری ها و افزایش صف کشتی ها نرخ ها را کاهش داد. معاملات مهم این بخش شامل:

  • ۳۹٬۰۰۰ تنی از کازابلانکا به لیتوانی: ۱۱٬۷۵۰ دلار

  • ۳۵٬۰۰۰ تنی از ریوگرانده به ونزوئلا: ۱۸٬۵۰۰ دلار

  • ۳۹٬۰۰۰ تنی از خلیج آمریکا به مکزیک: ۲۲٬۵۰۰ دلار

  • ۳۸٬۰۰۰ تنی از کوه سی چانگ به کوینا: ۱۱٬۰۰۰ دلار

بازار نفتکش ها؛ جهشی کم سابقه در بخش VLCC
در نقطه مقابل فله خشک، بازار نفتکش ها—به ویژه VLCC—هفته ای بسیار قوی را تجربه کرد. رشد قابل توجه تقاضا و تأثیر رویداد Bahri Week در دبی باعث افزایش نرخ ها شد.

  • مسیر ۲۷۰ هزار تنی خلیج فارس–چین (TD3C): WS129.28 (+۲۵ واحد)، درآمد روزانه: ۱۲۵٬۷۸۴ دلار

  • مسیر آفریقای غربی–چین (TD15): WS118، درآمد روزانه: ۱۱۱٬۳۴۳ دلار

  • مسیر آمریکا–چین (TD22): افزایش ۴۰۰ هزار دلاری و رسیدن به ۱۳.۶ میلیون دلار

در بخش سوئز مکس، نوسان محدود و ثبات نسبی مشاهده شد، در حالی که آفراماکس در اروپا رشد داشت اما در آمریکا کاهش نرخ را تجربه کرد. کلین تانکرها نیز با رشد تدریجی LR2 و بازگشت MRها همراه شدند.

تازه ترین گزارش بالتیک نشان می دهد که بازار فله خشک همچنان با چالش روبه رو است و ضعف تقاضا فشار زیادی ایجاد می کند، اگرچه نشانه هایی از احیا در بخش کاپ سایز دیده شد. در مقابل، بازار نفتکش ها به طور چشمگیری قوی تر شده و VLCCها رشد قابل توجهی را ثبت کردند. روند کلی هفته ۴۶، اختلاف محسوس میان عملکرد فله خشک و نفتکش ها را نشان می دهد که می تواند اثر مستقیمی بر قیمت ها، قراردادهای فوروارد و تصمیمات سرمایه گذاران دریایی داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.