ایمنی هوانوردی و جایگاه برنامه جهانی ممیزی نظام نظارت بر آن
محمدرضا عبدالرحیمی معتقد است: جایگاه کشورها در ممیزی های سازمان جهانی هواپیمایی کشوری یکی از نشانگرهای تصویرساز از نظام مدیریت، راهبری و نظارت بر برقراری عملیات ایمن، امن و منظم در صنعت هوانوردی تلقی می شود.

محمدرضا عبدالرحیمی: جایگاه کشورها در ممیزی های سازمان جهانی هواپیمایی کشوری یکی از نشانگرهای تصویرساز از نظام مدیریت، راهبری و نظارت بر برقراری عملیات ایمن، امن و منظم در صنعت هوانوردی تلقی می شود. براین اساس از دو وجه ضرورت حفظ و ارتقای مستمر ایمنی به عنوان مهمترین هدف راهبردی از یکسو و ارتقای تصویر نظام هوانوردی خود از سوی دیگر، همه کشورها تلاش می کنند الزامات و بایدهای مربوط به برخورداری از یک سیستم کارآمد و موثر نظارت بر رعایت استانداردها و مقررات مرتبط با تامین ایمنی و بی خطری در سطح سازمان ها و موسسات و شرکت های ارائه کننده خدمات و سازمان های ناظر را فراهم نمایند.
دریافت خبر قرارگیری سیستم نظارت و کنترل ایمنی هوانوردی کشورمان در شاخص پیاده سازی مؤثر -که معیاری از توانایی نظارت بر ایمنی هوانوردی کشور است -در جایگاه ۹۹ دنیا و دهم منطقه و تنزل شدید این جایگاه از رتبه ۲۵ دنیا و سوم منطقه طی حدود یک دهه، بهانه ای شد تا نگارنده در راستای تاکید بر ضرورت اهتمام جدی برای پی ریزی پایه ها و اقدامات بهبود اصلاحی و فراهم سازی بسترهای تقویت نهادی، ساختاری و رویه ای نظارت بر استقرار ایمنی در صنعت هوانوردی کشور در این مجال با بهره گیری از دستورالعمل ها و راهنمایی های سازمان جهانی هواپیمایی کشوری به تبیین ابعاد مختلف برنامه جهانی ممیزی نظارت بر ایمنی بپردازد.
لازم به تاکید است برخورداری از یک سیستم نظارت کارآمد، کاری نهادی و نرم افزاری می باشد که هیچ چالش و مانعی اعم از تحریم و منابع مالی و ...پیش روی آن وجود ندارد و صرفا توجه جدی، تعهد مدیریت ارشد و اهتمام و مداومت کارشناسی و تخصصی سرمایه های انسانی ارزشمند را می طلبد که اتفاقا یکی از نقاط قوت صنعت هوانوردی کشورمان می باشد. از این رو هرگونه کوتاهی در این فرایند پذیرفتنی نبوده و شایسته است کشوری که از اولین امضاکنندگان پیمان بین المللی هواپیمایی کشوری بوده و از قدمت و سابقه دیرین در صنعت هوانوردی برخوردار است، همچنان و حداقل در این مبانی و اصول از پیشروان صنعت باقی بماند و تصویری ایمن و امن از نظام هوانوردی کشور به مردم و جامعه جهانی منعکس کند که خود از جمله الزامات ضروری برای بهره گیری و فعالیت شرکت های هواپیمایی سایر کشورها از فضا و فرودگاه های کشورمان و البته حضور شرکت های هواپیمایی داخلی در بازارهای منطقه ای و بین المللی نیز محسوب می شود.
متن کامل مقاله از اینجا قابل دریافت است.