◄ تاثیر راه آهن سراسری در زمین گیری صنعت حمل و نقل ایران/ حقیقت است یا دروغ؟
انتشار متنی در شبکه های اجتماعی درباره نقش راه آهن سراسری در زمین گیری صنعت حمل و نقل در ایران، با واکنش برخی کارشناسان ریلی همراه شد.

انتشار متنی در شبکه های اجتماعی درباره نقش راه آهن سراسری در زمین گیری صنعت حمل و نقل در ایران، با واکنش برخی کارشناسان ریلی همراه شد.
به گزارش تین نیوز ، در این متن ادعا شده که هدف از ساخت راه آهن سراسری، ایجاد کریدوری برای انتقال تجهیزات نظامی و لجستیکی از خلیج فارس به سمت شمال برای پشتیبانی از شوروی در جنگ جهانی دوم بود و بنابراین در انتخاب مسیرها و ایستگاه ها نیازهای داخل ایران در نظر گرفته نشد .
در پاسخ به موضوع، کارشناسان حمل و نقل ریلی این ادعا را غلط و بی اساس دانسته و در پاسخ به آن نوشته اند: شروع عملیات راه آهن سراسری ۱۲ سال، تصویب قانون قند و شکر و چای ۱۴ سال و نگارش کتاب راه نجات صنیع الدوله که ایده اولیه آن را داشت بیش از ۳۰ سال قبل از جنگ جهانی دوم انجام شده است و هیچ پیشگویی نمی توانست دهه های بعد را پیش بینی کند.
آنان افزودند: همین الان هم کوتاه ترین مسیر ریلی از تهران تا ساحل خلیج فارس و بندر امام به عنوان دومین بندربزرگ ایران، بر همین کریدور منطبق است.
به گفته آنان،گرچه در خصوص بخش شمالی، اتصال به بندر انزلی به نسبت اتصال به بندر ترکمن می توانست اولویت داشته باشد.
کارشناسان تاکید کردند: قبل از جنگ جهانی، ایران متحد آلمان بود و اگر هماهنگی هم برای ساخت این راه آهن برای اهداف جنگی، صورت گرفته طبیعتاً باید با آلمان ها بوده باشد.
به گفته کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی، یکی از دلایل اصلی انگلیس و شوروی برای اشغال ایران در دوران جنگ جهانی دوم علیرغم اینکه ایران بی طرفی اعلام کرده بود، نفوذ آلمان در ایران بود.