◄ کنارگذر شمالی کرج، میان بری برای مسافران هر روزه شهر جدید هشتگرد و قزوین
پروژه ی آزادراه کنارگذر شمالی کرج، به عنوان دومین بزرگراه درون شهری این کلان شهر، می تواند ۳۵ تا ۴۵ درصد از بار ترافیکی کرج و آزادراه کرج به قزوین را کاهش دهد. بهره برداری از فاز دوم سبب روان تر شدن تردد در معابر شمالی کرج، به ویژه خیابان شهید بهشتی و محورهای موازی، شده است.

بزرگراه شهید سلیمانی یا کنارگذر شمالی کرج، پس از افتتاح موقت فاز دوم در مرداد ۱۴۰۴، مسیر تهران به کرج و ارتباط با آزادراه کرج به قزوین را روان تر کرده و انتظار می رود با تکمیل پل B1 و رمپ های غربی، بار ترافیکی کرج تا ۴۰ درصد کاهش یابد و سفرهای روزانه کوتاه تر و ایمن تر شود.
به گزارش تین نیوز، پروژه ی آزادراه کنارگذر شمالی کرج، که به نام «بزرگراه شهید سلیمانی» نیز شناخته می شود، به عنوان دومین بزرگراه درون شهری این کلان شهر، نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی مسیر تهرانبهکرج و تسهیل رفت وآمد به سمت غرب کشور ایفا خواهد کرد.
مشخصات کلی پروژه
این مسیر از ادامه ی آزادراه شهید همت و تقاطع جاده چالوس (بلوار جانبازان) آغاز شده، با عبور از شمال کرج، در نهایت به آزادراه کرج به قزوین در محدوده ی کمالشهر متصل می شود.
-
طول کل مسیر: حدود ۱۷ تا ۱۸ کیلومتر
-
تعداد تقاطع ها و پل ها: ۱۱ تقاطع و ۱۹ پل، شامل پل شاخص B1 بیلقان با دهانه ی میانی حدود ۱۷۳ متر و ارتفاع نزدیک به ۱۳۲ متر (از بلندترین پل های کشور)
-
فاز اول: به طول ۷٫۶ کیلومتر از بلوار طالقانی شمالی تا تقاطع خوارزمی/حصارک، افتتاح شده در آذر ۱۴۰۲
-
فاز دوم: حدود ۸به۸٫۵ کیلومتر، از انقلاب شمالی تا حصارک، به صورت موقت از ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ زیر بار ترافیک قرار گرفته است
-
پیشرفت کل پروژه: حدود ۷۶ تا ۸۰ درصد
گلوگاه های اجرایی و زمان بندی تکمیل
-
پل B1 بیلقان: مهم ترین نقطه ی فنی پروژه و عامل اصلی تأخیر در اتصال کامل غربی مسیر
-
تبادلات خوارزمی و باغستان: نیازمند مدیریت دقیق رمپ ها، تابلوگذاری و خط کشی برای جلوگیری از ایجاد گره های ترافیکی جدید
-
مسئولان زمان بندی تکمیل کامل طرح و اتصال نهایی به آزادراه کرج به قزوین را تا پایان سال ۱۴۰۴ اعلام کرده اند.
تأثیر بر ترافیک کرج و مسیر تهران به قزوین
بر اساس برآوردها، این کمربند می تواند ۳۵ تا ۴۵ درصد از بار ترافیکی کرج و آزادراه کرج به قزوین را کاهش دهد. بهره برداری از فاز دوم سبب روان تر شدن تردد در معابر شمالی کرج، به ویژه خیابان شهید بهشتی و محورهای موازی، شده است.
با تکمیل پل B1 و رمپ های غربی، این آزادراه به یک حلقه ی کامل در شمال کرج تبدیل شده و ارتباط بین محلات، دانشگاه ها و مسیرهای تهران به غرب کشور سریع تر و ایمن تر خواهد شد.
یکی از مهم ترین مزایای این پروژه، کاهش زمان سفر برای افرادی است که بین تهران و شهر جدید مهستان تردد می کنند:
-
کاهش تراکم کرج مرکزی: حذف گلوگاه های وردآورد، پل فردیس و پل حصارک
-
صرفه جویی زمانی: کاهش ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای در ساعات پیک
-
کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو
-
افزایش جذابیت سکونت در مهستان: تسهیل رفت وآمد می تواند موجب رشد جمعیت و ارزش گذاری املاک در این شهر شود
چالش ها و ملاحظات زیست محیطی
این پروژه طی مراحل اجرا با حدود ۳۰۰ اخطاریه محیط زیستی مواجه شده است. دغدغه های اصلی شامل حریم رودخانه کرج، باغستان های سنتی، اراضی سبز، آلودگی صوتی و گردوغبار ساخت وساز است.
مسئولان وعده داده اند که با اجرای کامل پیوست های محیط زیستی، شامل مدیریت رواناب، دیوارهای کاهنده صدا و احیای پوشش گیاهی، اثر خالص این پروژه مثبت خواهد بود.
جمع بندی
بزرگراه شهید سلیمانی یکی از کلیدی ترین پروژه های حمل ونقل شهری البرز است که با تکمیل پل B1 و رمپ های غربی، قادر خواهد بود:
-
بار ترافیکی کرج و آزادراه تهران به کرج را به شکل قابل توجهی کاهش دهد
-
زمان سفر روزانه ساکنان مهستان و هشتگرد به تهران را کوتاه تر کند
-
کیفیت تردد و ایمنی مسیرهای شمالی کرج را ارتقا دهد
این پروژه در حال حاضر در مراحل پایانی است و افتتاح کامل آن تا پایان سال ۱۴۰۴ هدف گذاری شده است.
لطفا با فاصله نزدیکی که این پل با محل تولد قهرمان ملی خلبان محمود اسکندری دارد پل را بنام زنده یاد محمود اسکندری مزین فرمایید