| کد خبر: 248294 |

تاثیر مهم حمل و نقل دریایی در رونق کریدور شمال - جنوب

برای فعال شدن کریدور شمال - جنوب باید ظرفیت ناوگان دریایی خزر به ویژه کشتی رو - رو افزایش یابد.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره سرمایه گذاری روسیه در بنادر شمالی ایران گفت: روس‌ ها وارد سرمایه‌ گذاری در بخش لجستیک ایران شدند و برای سرمایه‌ گذاری در آن حوزه به دلیل مشکلات ایجاد شده پس از بحران اوکراین، جدی هستند. به طوریکه تا به امروز ۱۲ جلسه بررسی موضوعات مرتبط با سرمایه گذاری در بنادر ایران را با روس‌ ها پشت سرگذاشته‌ ایم، اما هنوز ارزش قرارداد و جزییات آن مشخص نیست.

 به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، صفایی درباره ضرورت لایروبی کانال ولگا تاکید کرد: در حال حاضر مشکل تردد به بندر روسی آستاراخان، لایروبی کانال ولگا است و این باره مذاکراتی با روس‌ها داشتیم و مسکو دارد بر روی برگزاری مناقصه لایروبی ولگا کار می‌کنند و شرکت‌های ایرانی هم در مناقصه مذکور حضور دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید عمق مناسب در بنادر دریای خزر برای تردد کشتی‌ ها ایجاد شود، ادامه داد: تراز آب دریای خزر ۱.۵ متر پایین رفته که این کاهش عمق بر عملکرد بنادر شمالی موثر بوده (به ویژه بنادری که عمق آنها کمتر است)، از این رو روس‌ ها لایروبی ولگا را در دستور کار دارند.  

وی با اشاره به اثرگذاری حمل و نقل دریایی در رونق کریدور شمال- جنوب اظهار داشت: برای فعال شدن کریدور شمال - جنوب باید ظرفیت ناوگان دریایی خزر به ویژه کشتی رو - رو افزایش یابد. البته در حال حاضر ظرفیت ناوگان دریایی کشورمان به بیش از ۳۰ میلیون تن رسیده و برای نوسازی ناوگان به ساخت و خرید ۱۵۰ فروند کشتی نیاز داریم.

علی‌اکبر صفایی در گفت‌ و گو با ایلنا درباره گلایه صاحبان کالا و تجار درباره طولانی بودن تردد کشتی‌ ها بین بنادر شمالی و بندر آستاراخان روسیه، به طوریکه طبق گفته دبیر انجمن کشتیرانی‌ یک کشتی ایرانی حداکثر ۱.۵ سرویس در ماه می‌ تواند در این مسیر انجام دهد، اظهار داشت: معطلی در این مسیر وجود ندارد و خط لاینر در خزر فعال هستند و تمام ترددهای باری در این مسیر در حال انجام هستند به طوریکه یک کشتی باری درمسیر رفت طی ۵ روز به انجام می‌رسد و البته مدت عملیات بندری به آن اضافه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که مدت زمان عملیات بندری در بندر آستاراخان روسیه چقدر است؟ ادامه داد: برنامه زمان‌ بندی کشتی لاینر تعریف شده و مدت زمان تردد بسیار کمتر از آنچه که گفته شده، بوده‌ و اگر کشتی از بندر انزلی به طور مستقیم به آستاراخان روسیه حرکت کند، مدت زمان سیر بیشتر از پنج روز نیست اما زمان پهلوگیری و مدت عملیات بندری به میزان تخلیه و بارگیری بستگی دارد و در برخی مواقع کشتی در لنگرگاه بنادر به دلایل متعدد متوقف می‌شود.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که در حال حاضر به دلیل مشکلات کانال ولگا عملا بندر آستاراخان روسیه به محلی برای معطلی و توقف طولانی کشتی های دریای خزر تبدیل شده و توان حمل ناوگان دریایی تجاری ایران در شمال کشور را هر روز ضعیف تر می کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره درخواست شرکت‌ های خارجی برای اپراتوری در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: برای اپراتوری جدید در بندر چابهار با چند کشور در حال مذاکره هستیم و اما فرایند مذاکره طولانی است چراکه اساسا معمولا مذاکرات برای سرمایه گذاری زمان‌بر است و نکته مهم این است که ما علاقه‌ مند هستیم که بخش خصوصی این کشورها وارد بنادر ایران شوند. در حال حاضر کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و روسیه برای ورود به بندر شهید بهشتی چابهار درخواست‌ هایی داشتند که مذاکرات جدی هم با طرف چینی انجام داده‌ایم.

چندی پیش دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران از عملکرد شرکت هندی متولی راهبری بندر شهید بهشتی چابهار انتقاد کرده بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    کریدور شمال به جنوب یعنی دریای خزر !! آذربایجان و قزاقستان به این مهم رسیدند !! ایران و روسیه باید خودشان را گسترش بدهند !!!