| کد خبر: 247958 |

ورود زیر پوستی روسیه به خطوط کشتیرانی ایران

بر اساس گزارش منتشره از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد اعطای مجوز روسیه برای عبور کشتی های ایرانی از ولگارود، دیمتری ازویروف، معاون وزیر حمل و نقل روسیه در نشست دوجانبه ای از آمادگی مسکو برای همکاری با تهران برای عبور کشتی های تحت پرچم ایران از ولگا رود، خبر داده و آمادگی کشورش را برای همکاری با ایران به این منظور اعلام کرده است و ظاهرا قرار است تمهیداتی نیز در اینباره از سوی طرف روسی اندیشیده شود.

تین نیوز

بر اساس گزارش منتشره از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد اعطای مجوز روسیه برای عبور کشتی های ایرانی از ولگا رود، دیمتری ازویروف، معاون وزیر حمل و نقل روسیه در نشست دوجانبه ای از آمادگی مسکو برای همکاری با تهران برای عبور کشتی های تحت پرچم ایران از ولگا رود، خبر داده و آمادگی کشورش را برای همکاری با ایران به این منظور اعلام کرده است و ظاهرا قرار است تمهیداتی نیز در اینباره از سوی طرف روسی اندیشیده شود.

به گزارش تین نیوز، حافظه حمل و نقل دریایی ایران فراموش نخواهد کرد که در زمان دوستانه بودن روابط شرق و غرب نگاه ناسیونالیستی روسیه در بنادرکه باعث می شد تا کشتی ها در حمل و نقل از سرویس مطلوبی برخوردار نباشند. اما چه شد که روسیه به یک باره پس از محاصره شدن با تحریم های اروپا و آمریکا دایه ای مهربانتر از مادر شده و پیشنهاد همکاری با کشتی های تحت پرچم ایران را ارائه می کند و به این منظور تمهبداتی را نیز در نظر می گیرد! روسیه کشوری است که مانع عبور خط لوله گاز ایران به کشورهای اروپایی شد. حال چه شده که استعمار پیر شرق در صدد حمایت از کشتی های تحت پرچم کشورمان شده است؟

از سوی دیگر سال ها است که تردد کشتی ها در کاسپین با مشکل عدم لایروبی ولگا رود مواجه است و روس ها تقریبا هیچ فعالیت موثری را برای لایروبی کانال ولگا و رفع مشکلات آن انجام نداده اند که همین عامل باعث کاهش دور گردش کشتی ها و تقلیل ظرفیت کلی حمل ناوگان ایرانی در دریای کاسپین می شود و شاهد ایجاد صف طولانی کامیون ها در مرزهای زمینی هستیم. به نظر می رسد روسها می خواهند با تسهیل در عبور مرور کشتی های تحت پرچم ایران هزینه لایروبی ولگا رود را با دریافت عوارض از شناورهای عبوری ایران جبران کند. که اگر چنین باشد که ایران باید در قبال دریافت این امتیاز مراقب باشد امتیازات دیگری را در اختیار این کشور قرار ندهند که روسیه نشان داده در مراودات خود با ایران چندان قابل اتکا و اطمینان نیست.

 

یحیی ضیایی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران در این ارتباط گفت: یکی از سیاست های راهبردی ایران در کاسپین، توسعه ناوگان دریایی و افزایش ظرفیت تجاری است و برنامه ریزی ایران برای راه اندازی خط کشتیرانی رو- رو بین انزلی و آستاراخان روسیه از طریق خرید کشتی رو- رو توسط بخش خصوصی از شرکت روسی، به مساعدت و همکاری دولت روسیه نیاز دارد.

همراهی روسیه با ایران در ولگا رود و نگرانی ها در این باب

وی تصریح کرد: تردد در ولگا رود علاوه بر زمستان در بخشی از فصول سال دچار مشکل است و همین باعث ایجاد مشکلات در پهلوگیری شناورها در بنادر آستاراخان و ماخاچ قلعه شده و به همان تناسب مدت توقف و سفر کشتی ها در این بنادر افزایش پیدا می کند. 

روسیه در موضوع ولگا رود با ایران به دنبال چیست

وی با بیان این که عبور کشتی ها از ولگا رود برای کشتی های با دشواری های خاص خود همراه است، افزود: موضوع مهم تر اینکه عمق کم در این بنادر ولگا رود مشکلاتی را برای پهلوگیری کشتی ها ایجاد کرده است. روسیه در فصل کشت، اجازه ورود حجم کمی از  آب را به ولگا می دهد و همین باعث کاهش عمق می شود و نمی توان استفاده مطلوب از این بنادر داشت.

سیر و حرکت حداقلی کشتی ها در ولگا دن

دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی کشورمان تاکید کرد: این عوامل در مجموع باعث شده تا که سیر و حرکت دریایی به حداقل برسد. یک رفت و برگشت از و به بندر انزلی تا آستاراخان در بهترین شرایط حداقل ۲۰ روز زمان لازم دارد.

کارشناسان حمل و نقل دریایی می پرسند: با توجه به نزدیکی فصل سرما و یخبندان در روسیه و در نتیجه عدم امکان تردد کشتی ها از کانال Volga-Don در بازه زمانی اواسط نوامبر تا اواسط آوریل یعنی پنج ماه از سال، این اجازه عبور برای شناورهای تحت پرچم ایران توسط دولت روسیه در این مقطع زمانی چه معنایی دارد؟ اما باید دید که کدام شرکت کشتیرانی بخش خصوصی ایران با توجه به محدودیت فصول ناوبری ذکر شده، تمایل دارند از مسیر این کانال، کالا حمل کنند؟ آیا شناورهای دست دومی توسط بخش خصوصی ایران از خارج خریداری شده تا طی یک ماه باقی مانده از طریق این کانال وارد دریای کاسپین شوند؟ با توجه به این که روسیه توانمندی طراحی و ساخت کشتی های باری مخصوص تردد در کانال ولگا دن و نیز دریای کاسپین و شرکت های متعدد کشتیرانی یا همان مالکان شناورها را در دریای کاسپین دارد و بالطبع کسب سود و اشتغالزایی را از محل حمل و نقل کالا در دریای کاسپین دنبال می کند، آیا درخواست مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از معاون وزیر حمل و نقل روسیه برای کمک به فروش شناورهای باری از نوع رو- رو به شرکت های کشتیرانی ایرانی و همکاری با کشتی سازان ایرانی، شدنی است؟ آیا شرکت های ایرانی قادر خواهند بود شناورهایی را از دیگر کشورها خریداری و از طریق کانال ولگا رود وارد دریای کاسپین کنند؟

اما باید دید با توجه به شرایط کنونی، برنامه روسیه از بعد سیاسی و اقتصادی، اهداف، سیاست ها و راهبردهای دریا پایه این کشور چیست؟ این که ذینفعان حمل و نقل دریایی روسیه تمایل دارند با اقدامات ذکر شده، نقش و سهم خود را از تجارت دریایی در کاسپین از طریق تقویت رقبا دستخوش تغییرات کنند، جای تامل دارد بنابراین باید دید بابت این داده چه مدل از کسب کار و چه اهدافی را دنبال می کنند و آیا باز هم ما به روسیه اعتماد خواهیم کرد و آیا پاسخ درستی از این اعتماد دریافت خواهیم کرد؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری مارین نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 3 0

    چون ساخت کشتی زمان بر است و حتی اگر روسیه بخواهد بفروشد !! حداقل دو سال زمان ساخت نیاز دارد !! و از طرف دیگر نیاز بالای روسیه به کریدور شمال به جنوب !! کمک به تهیه انواع کشتی برای ایران محتمل است !! حتی گسترش بنادر خود روسیه در خزر هم در دستور کار قرار دارد !! ولی اصرار به استفاده از رودخانه ولگا - دن برای رسیدن به دریای سیاه آنچنان ضرورتی برای ایران فعلا ندارد !! چون مسیر از ارمنستان به گرجستان برقرار است و دسترسی ما فعلا خوب است !! از طرف دیگر اتصال به عراق و سوریه و دریای مدیترانه برای ایران ارزش بیشتری دارد !!

  • بنده 0 0

    احسنت . عجب تحلیلی . روسیه خیلی حیله گر و منفعت طلب است ، فقط انگلستان خوب و منصف است و هرگز دنبال منفعت نبوده و فقط به خدمت به بشریت می اندیشد . راستی چین هم خیلی خیلی بد است