| کد خبر: 247930 |

◄ دستکم به ۳۶۶ فروند هواپیما در سال ۱۴۱۰ نیاز داریم/ چرا ۳۶۶ فروند؟

در حالی مدیر پروژه طراحی هواپیمای ۷۲ نفره دانشگاه امیرکبیر مدتی پیش اعلام کرد «کشور ما در سال ۱۴۱۰ دستکم به ۳۶۶ فروند هواپیما نیاز دارد» که برخی کارشناسان حمل و نقل این پرسش را مطرح می کنند که مبنای اعلام نیاز کشور به 366 فروند هواپیما چیست؟

تین نیوز

در حالی مدیر پروژه طراحی هواپیمای ۷۲ نفره دانشگاه امیرکبیر مدتی پیش اعلام کرد «کشور ما در سال ۱۴۱۰ دستکم به ۳۶۶ فروند هواپیما نیاز دارد» که برخی کارشناسان حمل و نقل این پرسش را مطرح می کنند که مبنای اعلام نیاز کشور به 366 فروند هواپیما چیست؟

به گزارش تین نیوز، 14 مهر ماه امسال خبری در ایرنا منتشر شد که از بازدید سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، خواجه فرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی و منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از پروژه طراحی هواپیمای ۷۲ نفره دانشگاه امیرکبیر خبر می داد.

در این خبر از قول مدیر پروژه طراحی هواپیمای 72 نفره دانشگاه امیرکبیر عنوان شد که کشور ما در سال ۱۴۱۰ دستکم به ۳۶۶ فروند هواپیما نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

آن چنان که در این خبر از قول مدیر پروژه ذکر شد، او در این بازدید گفت که «نیاز کشور به ۸۸ فروند هواپیما در کلاس ۲۰-۱۰۰ صندلی، ۱۸۳ فروند در کلاس ۱۰۰-۲۱۰ صندلی و ۹۵ هواپیما در کلاس بیش از ۲۱۰ صندلی تا سال ۱۴۱۰ پیش بینی شده است»

وی تاکید کرد: در قالب برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی که به سفارش سازمان هواپیمایی کشوری توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد، تعداد کل ناوگان هواپیمایی مورد نیاز کشور، حجم بازار و اطلاعاتی از این قبیل نسبت به الگوی متوسط دنیا و روند موجود احصا شد.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این ۳۶۶ فروند هواپیما اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را در شرکت‌ های هواپیمایی، هوانوردی و ... ایجاد می کند. این یکی از پیشران‌ های اقتصاد در کشور است؛ خصوصا گردشگری که متاثر از حمل و نقل هوایی بوده و اگر این بتواند توسعه یابد گردشگری را شکوفا خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز، این اظهارات در حالی مطرح شده است که برخی کارشناسان صنعت هوانوردی نسبت به آمار و ارقام ارایه شده از سوی مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر دچار تردید شده و می پرسند: مبنای اعداد اعلامی برای نیاز کشور به هواپیما چیست؟

به گفته آنان، بر اساس کدام محاسبات، مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر عدد 366 فروند را ذکر کرده و برای مثال چرا عدد 367 و یا 365 فروند ذکر نشده است؟

به گفته کارشناسان، این که مدیر پروژه طراحی هواپیمای ایرانی می گوید ما به چند هواپیما نیاز داریم و در اعلام جزئیات هواپیماهای مورد نیاز به 88 فروند هواپیمای زیر 100 صندلی را پیش بینی کرده است، قابل تامل بوده و جای پرسش دارد؟

 کارشناسان همچنین با طرح این پرسش که آیا به راستی توان ساخت هواپیما در کشور وجود دارد؟ از احتمال به هدر رفتن بودجه های ریالی و دلاری که برای این کار در نظر گرفته شده، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش تین نیوز، مدیر پروژه طراحی هواپیمای ایرانی 14 مهر ماه در بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از این پروژه همچنین گفت: طی ۴۰ سال گذشته که دچار تحریم ها خصوصا در بخش هوانوردی بوده ایم، زیرساخت توسعه و دستیابی به فناوری ها یک موضوع کلیدی است. در واقع از میان مولفه های مختلف صنعت هوانوردی که شامل فرودگاه، ناوگان و نیروی انسانی متخصص می باشد، کشور ما در حوزه ناوگان وضعیت خوبی ندارد اما در حوزه فرودگاهی و نیروی انسانی وضعیت نسبتا خوبی داریم.

مدیر پروژه هواپیمای ۷۲ نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه این صنعت حداقل نیاز به ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد، اضافه کرد: به نظر می رسد در صورت تحقق هر سناریو چه تحریم باقی بماند و چه تمام شود باید به دنبال فناوری های کلیدی این صنعت برویم زیرا این راه مطمئنی است که می توانیم منافع ملی را  از طریق آن تامین کنیم.

وی عنوان کرد: اکنون هواپیمای ایران ۱۴۰ تنها پلتفرم هواپیمای مسافری موجود کشور بوده و هواپیمای ۷۲ نفره با موتور جت توربوفن به عنوان اولین محصول شبکه فناوری میتواند به مرحله بهره برداری برسد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    مبنای اعلام نیاز کشور به 366 فروند هواپیما همون مبنای نیاز کشور به 900 لکوموتیو هست!!!

  • ناشناس 1 0

    احتمالاً سال 1410 کبیسه بوده و بر اساس روزهای آن سال به عدد 366 رسیده اند.

  • ناشناس 0 0

    به نام خدا
    نیاز کشور به 366 فروند هواپیما در کلاس‌های مختلف، از الگوی برگزیده‌شده به روش ناوگان‌پایه بر اساس مدل پیش‌بینی "تحلیل تصمیمی" که در مطالعه صورت‌گرفته برای تدوین برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی به کار رفته حاصل شده است؛ اتفاقا منبع تعداد هواپیمای مورد نیاز در کلاس‌های مختلف که در این خبر آمده نیز پژوهش مذکور می‌باشد که الگوبرداری‌شده از دسته‌بندی ایکائو و مندرج می‌باشد.
    پ.ن1: نسخه خلاصه مدیریتی برنامه یادشده در سایت سازمان هواپیمایی کشوری برای بهره‌برداری در دسترس می‌باشد.
    پ.ن2: شاید بهتر بود دوستان پیش از نگارش متن (به نظر من مغرضانه یا ناشی از بی‌اطلاعی) فوق و ارائه نظرهای کنایه‌آمیز کمی زحمت بررسی موضوع را به خود می‌دادند.