| کد خبر: 247439 |

◄ پایان مهلت تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی/ مردم در انتظار انتشار گزارش مجلس

اکنون و با گذشت بیش از یکسال از تصویب این طرح و پایان مهلت آن، بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه در انتظار اعلام نتیجه این تحقیق و تفحص و انتشار عمومی گزارش نهایی نمایندگان مجلس در این مورد هستند.

تین نیوز

بیش از یک سال پیش و در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۰ طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی با ۱۸۰ رای موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

به گزارش تین نیوز، تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس بر اساس فصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده که در آن وظایف و حدود اختیارات قوه مقننه  مشخص و تاکید شده که وظیفه مجلس شورای اسلامی تنها به امر قانون گذاری خلاصه نمی شود و مطابق اصول ۷۶، ۸۸ و ۸۹ قانون اساسی، نظارت بر عملکرد سایر قوا به وسیله سوال و استیضاح و تحقیق و تفحص در تمامی امور کشور ازجمله وظایف مهم قوه مقننه است که در همین راستا فرایند درخواست، بررسی، تصویب و ابلاغ انجام طرح تحقیق و تفحص از سازمان ها یا نهادهای  مربوطه در ماده ۲۱۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به تفصیل شرح داده شده است.

 در آن زمان، محورهای تحقیق و تفحص از سازمان بنادر کشور به شرح زیر اعلام شد:

۱- سازمان بنادر و دریانوردی مشمول مقررات قانون محاسبات عمومی کشور و آیین نامه معاملات دولتی نمی باشد و بنا بر گزارشات و خبرهای واصله تخلفات و سوءاستفاده هایی در این سازمان محتمل است

۲- نحوه و کیفیت برگزاری جلسات شورای عالی سازمان و تصمیمات گرفته شده

۳- بررسی نحوه استفاده اختیارات اعضای هیئت عامل در واگذاری های بدون ترک تشریفات ۳ به ویژه ماده ۳۱ آئین نامه معاملات این سازمان

۴- سوءمدیریت و کم کاری های این سازمان در حوزه فناوری اطلاعات و بررسی کارشناسی هزینه های انجام شده طی مدت دو سال گذشته

۵- بررسی نحوه انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری شرکت های فعال در بندر شهید رجایی و ابهامات مطرح شده درباره اختصاص سهمیه رانتی به برخی شرکت های خاص بدون سابقه مرتبط و سرمایه گذاری در بنادر

۶- بررسی چگونگی پرداخت پاداش های سالیانه به اعضای هیئت عامل و مدیران سازمان

۷- بررسی شرایط اهلیت و رقابت پذیری در قراردادهای واگذاری ها و اپراتورهای بنادر

۸- بررسی عملکرد سازمان بنادر در فرآیند اجرایی قانون شناسایی کالاهای متروکه

۹- بررسی سفرهای خارجی مدیران سازمان به لحاظ ضرورت و هزینه های مترتب آن

۱۰- بررسی و نحوه فرآیند در تسهیلات ارائه شده از محل وجوه اداره شده

۱۱- بررسی پرداخت تسهیلات و رفاهیات به اعضای هیئت عامل و مدیران سازمان

۱۲- بررسی عملکرد مالی و اجرایی سازمان در حفظ و حراست بیت المال

۱۳- نحوه واگذاری اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پس کرانه بندر شهید رجایی

 قابل ذکر است؛ در ماده ۲۱۲ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ذکر شده: در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذی ربط جهت رسیدگى ارجاع می شود. کمیسیون موظف است در مدت 20 روز اعضای هیئت تحقیق و تفحص را که حداقل 11 و حداکثر 15 نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیس مجلس جهت صدور ابلاغ معرفى نماید.

به گزارش تین نیوز، با توجه به این که طبق تبصره ۸ ماده ۲۱۲ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مهلت انجام تحقیق و تفحص 6 ماه از تاریخ صدور ابلاغ اعضای هیئت توسط رئیس مجلس است و در صورت ضرورت با درخواست هیئت و تصویب هیئت رئیسه مجلس تا 6 ماه دیگر قابل تمدید می باشد، مشخص است که مهلت انجام این تحقیق و تفحص اواسط شهریور ماه سال 1401 به اتمام رسیده است.

اکنون و با گذشت بیش از یکسال از تصویب این طرح  و پایان مهلت آن، بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه در انتظار اعلام نتیجه این تحقیق و تفحص و انتشار عمومی گزارش نهایی نمایندگان مجلس در این مورد هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.