| کد خبر: 243679 |

◄ تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی به کجا رسید؟

در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۰ طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی با ۱۸۰ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر به تصویب رسید.

تین نیوز

در فصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظایف و حدود اختیارات قوه مقننه منعکس شده است. براساس این فصل کارکرد مجلس شورای اسلامی تنها خلاصه به امر قانون گذاری نمی شود و مطابق اصول ۷۶، ۸۸ و ۸۹ قانون اساسی، نظارت بر عملکرد سایر قوا به وسیله سوال و استیضاح و تحقیق و تفحص در تمامی امور کشور ازجمله وظایف مهم قوه مقننه است که در همین راستا فرایند درخواست، بررسی، تصویب و ابلاغ انجام طرح تحقیق و تفحص از سازمان ها یا نهادهای  مربوطه در ماده ۲۱۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به تفصیل شرح داده شده است.

به گزارش تین نیوز، در تاریخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۰ طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی با ۱۸۰ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر به تصویب رسید.

محورهای تحقیق و تفحص از سازمان بنادر کشور به شرح زیر است:

۱- سازمان بنادر و دریانوردی مشمول مقررات قانون محاسبات عمومی کشور و آیین نامه معاملات دولتی نمی باشد و بنا بر گزارشات و خبرهای واصله تخلفات و سوءاستفاده هایی در این سازمان محتمل است

۲- نحوه و کیفیت برگزاری جلسات شورای عالی سازمان و تصمیمات گرفته شده

۳- بررسی نحوه استفاده اختیارات اعضای هیئت عامل در واگذاری های بدون ترک تشریفات ۳ به ویژه ماده ۳۱ آئین نامه معاملات این سازمان

۴- سوءمدیریت و کم کاری های این سازمان در حوزه فناوری اطلاعات و بررسی کارشناسی هزینه های انجام شده طی مدت دو سال گذشته

۵- بررسی نحوه انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری شرکت های فعال در بندر شهید رجایی و ابهامات مطرح شده درباره اختصاص سهمیه رانتی به برخی شرکت های خاص بدون سابقه مرتبط و سرمایه گذاری در بنادر

۶- بررسی چگونگی پرداخت پاداش های سالیانه به اعضای هیئت عامل و مدیران سازمان

۷- بررسی شرایط اهلیت و رقابت پذیری در قراردادهای واگذاری ها و اپراتورهای بنادر

۸- بررسی عملکرد سازمان بنادر در فرآیند اجرایی قانون شناسایی کالاهای متروکه

۹- بررسی سفرهای خارجی مدیران سازمان به لحاظ ضرورت و هزینه های مترتب آن

۱۰- بررسی و نحوه فرآیند در تسهیلات ارائه شده از محل وجوه اداره شده

۱۱- بررسی پرداخت تسهیلات و رفاهیات به اعضای هیئت عامل و مدیران سازمان

۱۲- بررسی عملکرد مالی و اجرایی سازمان در حفظ و حراست بیت المال

۱۳- نحوه واگذاری اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پس کرانه بندر شهید رجایی

در ماده ۲۱۲ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ذکر شده: در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذی ربط جهت رسیدگى ارجاع می شود. کمیسیون موظف است در مدت 20 روز اعضای هیئت تحقیق و تفحص را که حداقل 11 و حداکثر 15 نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیس مجلس جهت صدور ابلاغ معرفى نماید.

طبق تبصره ۸ ماده ۲۱۲ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مهلت انجام تحقیق و تفحص 6 ماه از تاریخ صدور ابلاغ اعضای هیئت توسط رئیس مجلس می باشد و در صورت ضرورت با درخواست هیئت و تصویب هیئت رئیسه مجلس تا شش ماه دیگر قابل تمدید می باشد.

حال پس از گذشت نزدیک به ۹ ماه از تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید دید که گزارش نهایی آن چه زمانی آماده و برای اطلاع  عموم منتشر خواهد شد. آیا زمان مورد نیاز هیئت تحقیق و تفحص برای به سر انجام رساندن این مهم بیش از ۶ ماه خواهد بود؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.