| کد خبر: 246423 |

◄ مدل BOT مناسب ترین راه برای سرمایه گذاری روسیه در رشت-آستار

احداث این خط ریلی با سرمایه گذاری طرف روسی می تواند علاوه بر تکمیل کریدور تمام ریلی شمال جنوب، منافع دیگری برای ایران به ارمغان بیاورد؛ البته مشروط بر آنکه مدل مشارکت طرف روس به نحوی باشد که خود نیز در بهره برداری از این خط ریلی سهیم گردد.

تین نیوز

 شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده، بناست روس ها تامین مالی پروژه راه آهن رشت-آستارا را بر عهده بگیرند تا بالاخره پس از سال ها این حلقه مفقوده از کریدور پر اهمیت شمال جنوب تکمیل شده و مسیر تمام ریلی از مسکو تا بندرعباس تکمیل گردد.

به گزارش تین نیوز، همانگونه که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده است، در صورت تامین مالی، این پروژه ظرف کمتر از چهار سال به بهره برداری خواهد رسید.

هفته گذشته یک هیئت کارشناسی فنی از سوی راه آهن روسیه به ایران آمد تا مذاکرات برای روش های مشارکت روسیه در تامین مالی این پروژه ریلی را با مسئولان شرکت ساخت انجام دهد.

کارشناسان معتقدند احداث این خط ریلی با سرمایه گذاری طرف روسی می تواند علاوه بر تکمیل کریدور تمام ریلی شمال جنوب، منافع دیگری برای ایران به ارمغان بیاورد؛ البته مشروط بر آنکه مدل مشارکت طرف روس به نحوی باشد که خود نیز در بهره برداری از این خط ریلی سهیم گردد.

در همین رابطه یکی از کارشناسان ریلی در گفتگو با تین نیوز اعلام کرد: تکمیل زیرساخت ها برای توسعه کریدور شمال جنوب می بایست در چندین جبهه صورت بگیرد که یکی از مهمترین آنها راه آهن رشت-آستارا است که می تواند ظرفیت جابجایی بار بیشتری برای عبور از طریق خاک ایران به ارمغان بیاورد. به جز این مسیر، افزایش ظرفیت گرمسار-اینچه برون، تکمیل احداث راه آهن رشت-کاسپین و احیای راه آهن قدیمی جلفا نیز می تواند به احیای این کریدور پر منفعت کمک کند.

در خصوص راه آهن رشت آستارا اما مسئله فقط به تامین مالی مربوط نمی شود. آنچه اهمیت دارد این است که منافع روسیه نیز باید در این مسیر ریلی مستتر باشد. بنابراین لازم است مدل تامین مالی این پروژه به نحوی باشد که روسیه از محل بهره برداری هر چه بیشتر از آن بتواند به کسب منافع بپردازد. این موضوع موجب می شود هم بار بازپرداخت هزینه های پروژه صرفا بر روی دوش ایران نباشد و هم خود روسیه برای تامین بار برای این خط ریلی تقلا کند. ضمن آنکه درگیر بودن منافع روسیه در عبور بار از این راه آهن خود منجر خواهد شد که از سنگ اندازی های احتمالی جمهوری آذربایجان در عبور بار از این محور ریلی به سمت روسیه جلوگیری به عمل آید.

بنابراین بهترین شیوه ای که می بایست در تامین مالی این خط ریلی توسط روسیه استفاده شود، مدل تامین مالی ساخت، بهره برداری و انتقال BOT است. این روش در برابر روش سرمایه گذاری صرف توسط طرف روسی از مزایای بیشتری برخوردار است. یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش، انتقال دانش سیر و حرکت و بهره برداری از مسیر ریلی از سوی روسیه به راه آهن ایران است که همین امر موجب بهبود مدل های بهره برداری از شبکه ریلی ایران نیز خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.