| کد خبر: 246091 |

◄ هشدار معاون وزیر راه به وزیر کشتیرانی هند/ چابهار تعیین تکلیف شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر پایبندی این کشور به تعهدات خود در خصوص توسعه بندر چابهار گفت: مردم ایران توقع دارند حضور هند در چابهار مثمر ثمر باشد.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر پایبندی این کشور به تعهدات خود در خصوص توسعه بندر چابهار گفت: مردم ایران توقع دارند حضور هند در چابهار مثمر ثمر باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در نشست مشترک با وزیر کشتیرانی، بنادر و آبراه‌های هند که ظهر امروز در بندر چابهار برگزار شد، روابط ایران و هند در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را دیرینه و با سابقه توصیف کرد و اظهار داشت: مشترکات ۲ کشور باعث شده، ارتباطات کشور دوست و همسایه هند با جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف به ویژه ابعاد اقتصادی و تجاری ادامه و توسعه پیدا کند.

ایران و هند نقطه اتکای یکدیگر هستند

وی ادامه داد: بسیاری از محصولات کشاورزی از هند به ایران صادر شده و خواهد شد و همواره هند به عنوان نقطه اتکا برای تأمین مواد غذایی در ایران به ویژه در بخش برنج، تلقی می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ایران نیز همواره یک نقطه اتکا و با ثبات برای صادرات انرژی به هند به ویژه در بخش نفت خام و گاز بوده است، عنوان کرد: ایران و هند نه تنها روی توسعه روابط خارجی ۲ کشور اقدامات بسیاری انجام داده‌اند، بلکه همواره به عنوان ۲ ملت بزرگ تلاش کرده‌اند، توسعه تجارت را بین سایر کشورها نیز برقرار کنند.

صفایی به موافقت نامه حمل و نقل کریدور ایران، روسیه و هند در سال ۲۰۰۰ اشاره کرد و گفت: این توافقنامه سنگ بنای بسیار خوبی برای اتصال شمال به جنوب کره زمین بود.

وی افزود: در تلاش هستیم فضای این موافقتنامه به کشورهایی چون امارات، عمان، قطر و سایر کشورهای حوزه CIS هم گسترش یابد تا چابهار به عنوان یک نقطه محوری، کشورها را به یکدیگر متصل کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ۱۹ کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی بین ۲ کشور و نیز کمیته‌های مشترک دریایی و بندری بین ایران و هند ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: این مسائل نویدبخش توسعه روابط ۲ کشور نسبت به گذشته است.

صفایی ادامه داد: در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی توانسته است از سال‌های گذشته تاکنون بیش از ۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش زیرساخت و روبناهای بندر چابهار انجام دهد و خوشبختانه شرایط بسیار مناسبی برای تکمیل سرمایه گذاری ها در بندر چابهار و رونق این بندر توسط بخش خصوصی فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه حضور وزیر هند در سفر به بندر چابهار را غنیمت می‌شماریم، گفت: مطمئن هستیم این حضور به فضای عملی و افزایش تجارت از طریق چابهار منجر می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر ضرورت تسریع و عملی شدن موافقتنامه‌های مدنظر قرار گرفته به واسطه حضور وزیر هند در بندر چابهار، اظهار داشت: امیدوار هستیم بتوانیم همکاری‌ها را در عمل و به سرعت ادامه دهیم.

فرصت‌های اقتصادی نباید از دست برود

صفایی با اشاره به اینکه فرصت پیش آمده در رابطه با اتفاقات منطقه به ویژه کشورهای شمالی، بسیار کم رخ می‌دهد، بیان کرد: هر چند همواره جمهوری اسلامی ایران با هر نوع جنگ و درگیری مخالف است اما باید بدانیم این تنش‌ها با فرصت‌های اقتصادی همراه است که نباید از دست برود.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم در یک فرصت کوتاه، شاهد اقدامات عملی توسط دولت هند و تعهد این کشور به توسعه بندر چابهار و افزایش تزانزیت بین روسیه و هند از طریق بندر چابهار باشیم، گفت: باید به سرعت از این ظرفیت بلا استفاده بندر چابهار استفاده کنیم و شاهد رونق بندر چابهار و استفاده از ظرفیت‌های این بندر باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شواهد نشان می‌دهد، دولت هند در تلاش برای رونق تجارت و افزایش ترافیک کالا در بندر چابهار است، گفت: مردم ایران توقع دارند حضور هند در چابهار، مثمر ثمر باشد و با خروجی همراه شود و به طور حتم مردم هند نیز همین توقع را از دولت خود دارند و امیدوار به تحقق اهداف تعریف شده هستیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.