| کد خبر: 241862 |

◄ تشریح اهمیت بندر چابهار برای فعالیت اقتصادی هند

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هدف جمهوری اسلامی ایران از توسعه بندر چابهار؛ توسعه سواحل مکران و محور شرق و بهبود پیوندهای تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.

تین نیوز

 بهروز آقایی با اشاره به اینکه موفقیت دو کشور ایران و هند در همکاری مشترک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یک پروژه می تواند تبدیل به یک الگوی موفق برای همکاری های بیشتر بین دو کشور مطرح شود گفت: هدف جمهوری اسلامی ایران از توسعه بندر چابهار، توسعه سواحل مکران و محور شرق و  بهره مندی مردم کشورمان از مواهب دریا و همچنین بهبود پیوندهای منطقه با کشورهای منطقه می باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی بیان کرد؛ بندر چابهار می تواند به عنوان یک نقطه مهم و استراتژیک در یک شبکه حمل و نقل چند وجهی جریان کالا و مسافر بین ایران، هند، افغانستان، کشورهای منطقه و آسیای میانه فعالیت نماید.

آقایی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و شرکت دولتی آی .پی. جی. ال هند زیر نظر وزارت کشتیرانی هند دارای همکاری های منسجم کوتاه مدت و بلندمدت در توسعه نقش بندر چابهار در تجارت بین الملل می باشند اضافه کرد: در جریان سفر ریاست جمهور سابق به هند در فوریه ۲۰۱۸، قرارداد اجاره کوتاه مدت بین سازمان بنادر و شرکت IPGL امضا گردید که متعاقب آن عملیات بندری توسط شرکت دولتی هند از دی ماه ۱۳۹۷ آغاز که تاکنون ادامه داشته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دو کشور هند و ایران با احساس نیاز به بهبود پیوندهای فرامنطقه ای خود به صورت مستدام ظرفیت های ترانزیت و لجستیک دوجانبه خود را توسعه می دهند افزود: تلاش هند در ارتقای این بندر انجام فعالیت‌های بندری، دریایی و سرمایه گذاری در حوزه تجهیز بندر چابهار می باشد و در این راستا دو طرف دارای یک قرارداد بلند مدت در این زمینه می باشند.

وی در ادامه گفت: سرمایه گذار هندی قرار است تجهیزات راهبردی بندری به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای تجهیز اسکله فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری نماید که از این میزان تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع ۲۴ میلیون دلار تامین شده است که شامل ۶ دستگاه جرثقیل های موبایل ساحلی با ظرفیت های سنگین و تجهیزات جانبی برای خدمات به کالاهای فله، عمومی و کانتینری می باشد.

وی افزود: این تجهیزات با قابلیت کار در حالت دیزل و حالت برق در ایران منحصر به فرد تلقی می شوند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه اضافه کرد: هند اولین محموله گندم اختصاص یافته به افغانستان را در سال ۲۰۱۷ از طریق بندر چابهار حمل نمود و پس از آن دومین محموله اختصاصی گندم در سال ۲۰۲۰ به افغانستان حمل گردید که طی این مدت بیش از ۵ میلیون تن کالای فله و ۱۵ هزار کانتینر در فاز اول بندر شهید بهشتی تخلیه و بارگیری شده است.

وی با بیان اینکه چابهار به یک کریدور کلیدی ترانزیت و حمل و نقل تبدیل خواهد شد که می تواند هند را از طریق ایران به افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه متصل نماید افزود: انتظار می رود طرف هندی ضمن تسریع در فعالسازی قرارداد بلندمدت فی‌مابین، اهتمام لازم در توسعه بازار، بازاریابی و توسعه فعالیت تجاری دریایی را از طریق بندر چابهار بکار گیرد.

آقایی در ادامه زیرساختهای بندری و توسعه فیزیکی انجام شده به همراه ارائه تخفیفات قابل توجه در هزینه های بندری و دریایی بندر چابهار توسط جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی برای طرف هندی بر شمرد و افزود: ضروری است طرف هندی نیز با فعالسازی مکانیزم تخفیفات بندری و دریایی برای کالاها و کشتی‌های از مبدا و مقصد بندر چابهار در  بنادر کشور هند تلاش نماید.

وی همچنین بر ایجاد سهولت برای ترددهای دریایی تجاری به بنادر کشور هند و چابهار و تبدیل چابهار به اولویت دولت هند برای انتقال دریایی کالا به مقاصد و از مبادی بنادر منطقه از قبیل روسیه، آسیای میانه و افغانستان از سوی طرف هندی تأکید کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.