| کد خبر: 240794 |

◄ انتقال لایروبی خلیج گرگان از سازمان محیط زیست به سازمان بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از در دستور کار قرار گرفتن لایروبی کانال‌های ورودی چوپوقلی، خوزینی و آشوراده به منظور احیای خلیج گرگان خبر داد.

تین نیوز

علی اکبر صفایی با اشاره به دستاوردهای حوزه دریایی و بندری استان گلستان در این سفر توضیح داد: متولی خلیج گرگان، سازمان حفاظت محیط زیست است اما متأسفانه لایروبی آن سال‌ها است مدنظر قرار نگرفته و با توجه به مصوبه کارگروه تالاب‌ها، این کار در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت و باید به سرعت انجام شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خلیج گرگان یکی از جاذبه‌های توریستی مهم کشور به شمار می‌رود که با معضل بسیاری مواجه شده است، گفت: عمق آب این خلیج بسیار کاهش یافته و در برخی نقاط به نیم تا یک متر رسیده است.

به گفته صفایی، مطالعات جامعی برای نجات جان خلیج گرگان آغاز و انجام شده و مقوله لایروبی، یکی از اقدامات کوتاه مدت است.

وی با بیان اینکه ورودی دریای خزر از سمت رود ولگا در غرب روسیه به علت سدهای ایجاد شده روی ورودی ولگا، باعث کاهش تراز آب دریای خزر شده است، ادامه داد: علاوه بر این رودخانه‌هایی که به خلیج گرگان آبریز داشته اند یا خشک شده اند یا به شدت کاهش ورودی داشته اند، همچنین تبخیر آب دریا به دلیل گرم شدن کره زمین سبب شده تراز آب دریای خزر به شدت پایین بیاید؛ طی ۲۷ سال گذشته تا کنون، ۱.۵ متر تراز آب دریا کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور به دنبال این هستیم فعالیت مربوط به لایروبی در اسرع وقت انجام شود.

وی اعلام کرد: مباحث مربوط به هیدروگرافی را به فوریت پیش خواهیم برد و با مصوبه‌ای که دولت خواهد داشت اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی رسماً به صورت ناظر آغاز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از دیگر از موضوعاتی که در سفر به گلستان مدنظر قرار گرفت، مربوط به قایق‌های مسافری بود؛ این قایق‌ها، برای اینکه توریست‌ها و مردم را از بندر ترکمن به جزیره آشوراده ببرند با مشکل آبخور مواجه هستند و موتورشان در برخورد با گِل آسیب می‌دید که تصمیم گرفتیم به منظور رفاه حال مردم و گردشگرانی که قرار است در ایام عید از جزیره بازدید کنند، شرایط اسکله متحرک را فراهم کنیم و طول دسترسی به آب را افزایش دهیم تا قایق‌ها به سهولت تردد داشته باشند.

معاون وزیر راه در مورد بازدیدهای خود در سفر به گلستان یادآور شد: از پروژه ساخت بندر خصوصی خواجه نفس بازدید شد که در طول ۱۰ سال گذشته، مشمول تأخیرات زیادی شده است و در این سفر به بخش خصوصی تذکر داده شد تا هرچه سریع‌تر کار را پیش ببرد.

صفایی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های موجود در راستای ساخت سایر بنادر مدنظر استفاده کنیم، گفت: ظرفیت بسیار خوبی در بنادر شمالی وجود دارد و این اضافه ظرفیت باید با ترافیک کالا همراه باشد و امیدواریم با بازاریابی و ارتباط خوب و نیز فرصت‌هایی که از طریق روسیه ایجاد می‌شود، شاهد بهبود وضعیت باشیم.

وی ادامه داد: با بخش خصوصی جلساتی مدنظر قرار گرفته و تهدیدها و فرصت‌های بسیاری پیش روی ما مشخص است؛ تصمیم بر این است که حمل و نقل دریایی و رونق تجاری در دریای خزر با همکاری بخش خصوصی دنبال شود و سازمان بنادر و دریانوردی حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی مدنظر قرار خواهد داد تا سطح ترافیک و تردد کالا و تجارت با کشورهای حوزه دریای خزر افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه آمار خوبی در رابطه با افزایش ترانزیت کالا به کشورهای شرق و شمال غرب دریای خزر به دست آمده است، گفت: در تلاش هستیم افزایش ترافیک کالا را بیش از پیش تجربه کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.