| کد خبر: 239114 |

هند برای خرید محصولات کشاورزی ایران طرف قرارداد امارات شد

به طور قطع نبود کشتی برای حمل انواع محصولات کشاورزی به مقاصدی مانند هند را تکذیب می‌کنم و این ادعاها تفاسیر ساختگی هستند.

تین نیوز

 مدیر بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان اظهار داشت: به طور قطع نبود کشتی برای حمل انواع محصولات کشاورزی به مقاصدی مانند هند را تکذیب می‌کنم و این ادعاها تفاسیر ساختگی هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، حمید رضا محمدحسینی درباره گلایه برخی از صادرکنندگان مبنی بر کمبود کشتی در بنادر جنوبی ایران برای حمل یکسره کالا به مقاصدی مانند هندوستان و افزایش هزینه‌ها با حمل کالا به دبی (امارات متحده عربی) و سپس از دبی به هند اظهار داشت: مشکلی به عنوان کمبود کشتی در بنادر هرمزگان برای حمل اقلام کشاورزی نداریم و در حال حاضر کشتی برای حمل محصولات کشاورزی به هند وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این باره تحلیل‌های فردی ارایه می‌شود و افراد از اصل موضوع غافل هستند، گفت: نکته بسیار مهم این است که امروز امارات متحده عربی به پایگاهی برای معاملات تره بار در منطقه تبدیل شده و محلی برای جمعی‌آوری محصولات کشاورزی از کشورهای منطقه و صادرات آنها به کشورهای دور و نزدیک است و حمل این اقلام تنها به صورت دریایی نیست بلکه روزانه نقل و انتقالات از طریق مسیرهای هوایی نیز انجام می‌شود و شاهد تجمیع محصولات کشاورزی و تره بار در امارات و توزیع روزانه آنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان، بحرین و قطر و .. هستیم.   

مدیر بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان با اشاره به تاثیر روابط هند و امارات در معاملات محصولات کشاورزی تاکید کرد: هندی‌ها تمرکز زیادی در امارات دارند و امارات توانسته بازار هند را پوشش دهد.  

محمدحسینی ادامه داد: امارات طرح پایگاه معاملات تره باره را از سال‌ها گذشته برنامه ریزی کرده و موضوع جدیدی نیست اما هنوز عده‌ای در کشورمان از این موضوعات در منطقه اطلاعی ندارند و به دنبال مسائل فرعی هستند. با بسیاری از تجار جلساتی داشتیم و توجه تمام فعالان به پایگاه معاملات و توزیع تره بار و محصولات کشاورزی در امارات جلب شده است.

وی گفت: این موضوع از قبل برنامه ریزی شده است و ارسال محصولات کشاورزی به امارات از مسیر دریایی به دلیل نبود ناوگان برای مسیرهایی مانند هند نیست بلکه امروز بحث شبکه سازی در این حوزه مطرح است و امارات توانسته با ایجاد شبکه‌ای از بازارهای محصولات کشاورزی خود را به پایگاه تره بار منطقه تبدیل کند.

مدیر بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان با بیان اینکه به طور قطع نبود کشتی برای حمل انواع محصولات کشاورزی به مقاصدی مانند هند را تکذیب می‌کنم و این ادعاها تفاسیر ساختگی هستند، افزود: اگر از جنبه اقتصادی هم به این موضوع نگاه کنیم برای هیچ تاجری پرداخت هزینه‌های حمل دو مسیر برای صادرات یک محصول منطقی نیست. هزینه حمل و نقل اثرگذارترین موضوع در صادرات است و اگر بخواهند برای صادرات یک محصول یک بار هزینه حمل آن را تا دبی و یک بار دیگر هزینه حمل آن را تا هند پرداخت کنند، همان بهتر است که محصولات را در دبی رها کنند چراکه سود حاصل از صادرات صیفی جات و محصولات کشاورزی ان هم محصولات ایرانی محدود است و این روش نحمل کالا صرفه ندارد.

محمدحسینی ادامه داد: هر چند که همین امروز هم کشتی ۳۵ هزار تنی در بندر باهنر در حال بارگیری است و در حوزه کانتینرهای یخچالی هم مشکلی نداریم و لندینگ کرافت‌ها بدون توقف تردد دارند اما موضوع مهم این است که صادرکنندگان، بار را نمی‌توانند به حد نصاب برسانند و به محض جمع آوری محصولات تردد انجام می‌شود. از انجایی که بار کم است و به حد نصاب نمی‌رسد، صاحبان بار به اجبار با کشتی‌های کوچیک‌تر این بارها را به دوبی ارسال می‌کنند اما چون امارات به پایگاه تره بار تبدیل شده با تجمیع این محصولات به یک باره ۴۰ کانتینر را به مقاصد نهایی صادر می‌کند.

وی تاکید کرد:  در حال حاضر صادرکنندگان در حال انعقاد قراردادهایی با اماراتی‌ها هستند و هندی‌ها هم طرف قرارداد با امارات شده اند. درصورتی که بنادر و ناوگان کشورمان این ظرفیت را دارد که به یک باره ۴۰ کانتینر را ارسال کند کما اینکه صادرات این چنینی هم داشته‌ایم و حتی این زیرساخت‌ها در جاسک هم فراهم شده که بندر نزدیکتری محسوب می‌شود اما توجه کشورها به سمت امارات است.

مدیر بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان با بیان اینکه امارات روزانه با پرواز همین محصولات را به مقاصد دورتری مانند کنیا، افریقا، سومالی و .. صادر می‌کند که بخشی از این محصولات، تولیدات کشاورزان ایرانی هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.