| کد خبر: 235892 |

◄ تشریح دلیل فوت راننده جرثقیل‌ِ ۱۴۰ تنی بندر شهید رجایی

دبیر انجمن صنفی بنادر خصوصی ایران، دلیل مرگ راننده جرثقیل‌ِ ۱۴۰ تنی بندر شهید رجایی را تشریح کرد.

تین نیوز

مجید یوسفی (دبیر انجمن صنفی بنادر خصوصی ایران)  درباره سانحه منجر به درگذشت «فرداد سالاری‌پور» راننده یکی از جرثقیل‌های ۱۴۰ تنی در بندر شهید رجایی به دلیل پاره شدن وایر اصلی آن در حال انجام عملیات تخلیه و بارگیری یک کشتی حامل کالای فله، اظهار داشت: در تمام بنادر دنیا احتمال بروز حوادث و سوانح غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد اما اعتقاد دارم این اتفاق بطور مستقیم با رعایت اصول ایمنی و نگهداری و تعمیرات و به شکل غیرمستقیم با حفظ بنیه مالی شرکت‌هایی که اپراتوری پایانه‌های بندری را برعهده دارند، قابل پیشگیری بود. 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، دبیر انجمن بنادر خصوصی تصریح کرد: یکی از ضعف‌های اصلی، سیاست‌های ناکارآمد تعرفه‌گذاری خدمات بندری توسط نهادهای حاکمیتی در این حوزه است که بنیه شرکت‌ها را برای انجام به موقع نگهداری و تعمیرات تجهیزات و رعایت اصول ایمنی پایین می‌آورد. 

وی افزود: در حال حاضر تعرفه‌های خدمات بندری در بخش کالاهای عمومی، فله، غلات بر مبنای ریال تنظیم می‌شود و تعرفه خدمات کانتینری در بنادر، به صورت دلاری است درحالیکه بخش عمده مخارج هر دو نوع از خدمات یاد شده به طور یکسان تحت تاثیر قیمت دلار و تورم موجود در کشور است. 

یوسفی ادامه داد: در نتیجه چنین سیاست‌هایی، شرکت‌های خصوصی واقعی که کارهای مربوط به کالاهای عمومی، فله، غلات را انجام می‌دهند، روز به روز فقیرتر و ناتوان‌تر می‌شوند و شرکت‌های به ظاهر خصوصی که خدمات کانتینری را در بنادر انجام می‌دهند و اغلب لایه‌های مالکیتی دولتی دارند یا به نهادهای فرادولتی وابسته‌اند، هر روز ثروتمندتر می‌شوند. 

وی با بیان اینکه وقتی تعرفه‌ها واقعی نباشند و با مفروضات ثابت و هزینه‌های یکسان، درآمد فعالیت در بخش کالاهای عمومی و فله و غلات تا ۹ برابر کمتر از ارائه خدمات بندری در بخش کانتینری باشد، شاهد کاهش توان مالی شرکت‌های خصوصی خواهیم بود و آثار آن در حقوق و مزایای پایین‌تر نیروی انسانی، عدم رعایت اصول ایمنی، تعویق در نگهداری و تعمیرات و تاخیر در تامین و تعویض قطعات و ملزومات تجهیزات خواهیم بود و به صورت بالقوه احتمال وقوع چنین فجایعی را تقویت می‌کند. 

یوسفی تاکید کرد: اتفاقی که در بندر شهید رجایی رخ داد و منجر به فوت راننده جرثقیل شد، به ظاهر یک حادثه در حین تخلیه یک کشتی حامل کالاهای فله تلقی می‌شود اما اگر به ریشه‌های این واقعه بنگریم مجموعه‌ای از عوامل مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد آن دخیل بوده‌اند که باید ریشه‌یابی و رفع شوند. 

وی با اشاره به تعیین تعرفه‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف و متعدد گفت: اگر چه بیشترین تاثیر در تعیین تعرفه‌ها در بنادر کشور را وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی دارند، اما بیش از ده نهاد دیگر در این حوزه دخالت می‌کنند و مدیران دستگاه مربوطه همواره در روند منطقی ساختن تعرفه‌ها واهمه دارند که مبادا از سوی نهادهای نظارتی مورد توبیخ قرار بگیرند و اغلب به جای تلاش برای توجیه منطقی اینگونه نهادها (مانند تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت و…) سعی می‌کنند رضایت آن‌ها را به هر شکل ممکن کسب و در عوض فشار نامعقول اقتصادی را با تصویب تعرفه‌های غیر منطقی به خصوص در بخش کالاهای عمومی، فله و غلات بر شرکت‌های خصوصی که در بنادر مشغول کار هستند، منتقل کنند. 

یوسفی در انتها با عرض تسلیت به خانواده راننده زحمتکش جرثقیل ساحلی بندر که در حال خدمت و در داخل کابین دستگاه و به دلیل بریده شدن وایر اصلی جرثقیل و برخورد با آن شدیدا مجروح و درگذشت، ضمن یادآوری اهمیت توجه به مسائل ایمنی و لزوم بازرسی‌های ادواری صحیح و به موقع توسط واحدهای ذیربط، از مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی خواست تا چگونگی وقوع این حادثه را با شرکت سازنده خارجی دستگاه در میان بگذارند و تدابیری برای تقویت اسکلت کابین اینگونه جرثقیل‌ها و جرثقیل‌های نظیر آن برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه بیاندیشند. 

 مرحوم فرداد سالاری‌پور، ۴۱ساله و متاهل از سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۰ در شرکت‌های مختلف فعالیت داشته است و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی 0 0

    سلام علیکم . صحبت های.آقای یوسفی در خصوص علت اصلی سانحه و پرداختن به کم بودن تعرفه ترمینال تخلیه غلات و دلاری بودن تعرفه در ترمینال کانتینر درست نیست . شرکت پدید آوران امید پارس که پورت اپراتور ترمینال غلات بندر شهید رجایی است جزو هولدینگ تاید واتر می باشد که یکی از شرکت های آن شرکت صنعت سهند می باشد که بهره بردار ترمینال یک کانتینری شهید رجایی می باشد. لذا این هولدینگ در جایی درامد ارزی دارد ودرجایی دیگر درآمد ریالی. . اصولاً کلیه شرکت های بهره بردار تمایلی به نگهداری مناسب تجهیزات بندر ندارند و تهدید های دستگاه نظارت با دخالت مسولین بندر و... به نتیجه نمی رسد