| کد خبر: 219042 |

◄ پیشرفت چشمگیر صنعت ریلی در تولید ناوگان و لکوموتیو

در حال حاضر تولید لکوموتیو دیزلی در کشور ما با قدرت و سرعت بیشتری مرسوم شده است؛ در حالی که پیش از این، مساله تامین لکوموتیو در کنار کمبود ناوگان، از دلایل مهم ایجاد تعلیق در رشد صنعت ریلی محسوب می‌شد.

تین نیوز

هنوز هم دلایل زیادی برای استفاده سنتی از لوکوموتیوهای دیزلی برای تولید نیروی محرکه قوی‌تر قطار، به جای استفاده از گونه خودکشش آن وجود دارد.

به گزارش تین نیوز، در حال حاضر تولید لکوموتیو دیزلی در کشور ما با قدرت و سرعت بیشتری مرسوم شده است؛ در حالی که پیش از این، مساله تامین لکوموتیو در کنار کمبود ناوگان، از دلایل مهم ایجاد تعلیق در رشد صنعت ریلی محسوب می‌شد.

مدیرعامل شرکت البرز نیرو در این‌باره به خبرنگار ما گفت: چند شرکت داخلی از جمله مپنا، واگن پارس و دیزل سنگین تلاش کرده‌اند تا لکوموتیو تولید کنند و به دلیل عدم حمایت های لازم و مشکلات مالی نتوانستند این کار را انجام دهند.

مجتبی لطفی اضافه کرد: حالا با حمایت های لازم موفق به تولید لکوموتیو شده اند. اگرچه تولید قطعات وارداتی ناوگان ریلی به رغم کنترل نرخ دلار، به دلیل التهاب بازار افزایش داشته اما چرخه تولید را متوقف نکرده است.

لطفی ادامه داد: کشور همچنان با نوسانات نرخ ارز و تورم و رشد شاص های اقتصادی درگیر است و این مسائل موحب شده تا صنایع داخلی با ایجاد مزیت رقابتی به دلیل حذف ارزبری، رشد بیشتری در زمینه تولی ناوگان ریلی داشته باشند.

گفتنی است که در سال 97 چند عدد لکوموتیوهای مانوری که اصطلاحا سرد شده بودند با بازیابی دوباره برای استفاده در عملیات مانور به شبکه ریلی برگشتند. قدرت این لکوموتیوها نیز ۱۳۰۰ اسب بخار بود. سپس در سال گذشته نیز مپنا اقدام به تولید لکوموتیو کرد.

اما هفته گذشته اتفاق مهمتری برای صنعت ریلی کشور با آزمایش نهایی نخستین موتور‌های دوگانه‌سوز ملی روی لکوموتیو رخ داد که براساس آن این نوع موتور‌ها با ۸۵۰ کیلووات انرژی و ۴۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری از طراحی تا تولید نهایی با تلاش متخصصان جوان شرکت دیزل سنگین ایران در مدت حدود یک سال انجام شد و تا کمتر از یک ماه آینده، نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.