| کد خبر: 201233 |

ایران در حال اجرای طرح ابتکاری شبکه ترانزیتی ایران است

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در اجلاس بیستمین سالگرد تاسیس کمیسیون بین دولتی تراسیکا گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال اجرای طرح ابتکاری ITN یا شبکه ترانزیتی ایران است تا با مشارکت کشورها و شرکای منطقه‌ای خصوصا همسایگان، شبکه‌ای یکپارچه و منسجم از کریدورهای ترانزیتی در منطقه را پیاده سازی کند.

تین نیوز

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در اجلاس بیستمین سالگرد تاسیس کمیسیون بین دولتی تراسیکا گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال اجرای طرح ابتکاری ITN یا شبکه ترانزیتی ایران است تا با مشارکت کشورها و شرکای منطقه‌ای خصوصا همسایگان، شبکه‌ای یکپارچه و منسجم از کریدورهای ترانزیتی در منطقه را پیاده سازی کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد که به به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون ملی تراسیکا و سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در آیین بیستمین سالگرد تاسیس کمیسیون بین‌ دولتی تراسیکا شرکت کرده است، اظهار داشت: در ابتدا، مایلم مراتب خرسندی خود را بابت شرکت در نشست بیستمین سالگرد تاسیس کمیسیون بین دولتی تراسیکا ابراز نموده و از مقامات کشور آذربایجان و دبیرخانه دائمی کمیسیون که میزبانی این رویداد را بر عهده دارند، صمیمانه قدردانی کنم. امیدوارم، در این فضای دوستانه و تخصصی، زمینه گسترش همکاریهای حمل‌ونقلی و ترانزیتی میان کشورهای عضو، از طریق هم افزایی و حداکثرسازی بهرمندی از امکانات و ظرفیت‌های چشمگیر زیرساختی در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی به نحو مؤثری فراهم شود.

وی افزود: اینک فرصتی ارزشمند فراهم شده تا به واسطه ظرفیت‌های ایجاد شده زیرساختی و نرم افزاری حوزه حمل‌و نقل و تجارت کشورهای عضو طی این دو دهه، تراسیکا را با نگاهی جدید و مبتنی بر ارتقای نگرش مان از کارکرد صرفاً حمل‌ونقلی و ترانزیتی این کریدور به کارکردی متعالی‌تر، در زمینه توسعه همه جانبه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و حتی اجتماعی کشورهای عضو بررسی کنیم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: منطقه‌ای که کشورهای عضو در آن واقع شده به واسطه ویژگی‌های جغرافیایی آن، قرن‌ها پیونددهنده تمدن‌های شرق و غرب بوده و جریان تجارت را از پهنه خود عبور می‌داده است. سهولت تجارت میان کشورها عاملی است که نه تنها در قرون گذشته، بلکه امروز هم دغدغه اصلی همه ماست و هر یک به سهم خود تلاش می کنیم تا موانع تجارت را با هدف ایجاد توسعه اقتصادی و اجتماعی، با کشورهای منطقه و جهان بزداییم.

وی با بیان اینکه « موضوعی که لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرد، مسئله اساسی حرکت پذیری یا موبیلیتی است» تصریح کرد: کاملا واضح است که با برداشته شدن محدودیت‌های تجارت میان ملت‌ها، نیاز به افزایش سرعت در تبادلات تجاری بیشتر احساس می‌شود و این چالشی است که حل آن به دست ما تصمیم گیرندگان حوزه حمل‌و نقل سپرده شده است.

سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: امروز، زیر ساخت‌های حمل‌و‌نقلی متعددی کشورهای ما را به هم متصل ساخته، اما همه ما می‌توانیم زیر ساخت‌هایی را مثال بزنیم که علی رغم اینکه سال‌ها از احداث آنها می‌گذرد، کارایی چندانی نداشته و بار چندانی از آنها عبور نمی کند. از این نشانه می توان نتیجه گرفت که بیش از آنکه محدودیت‌ها یا فقدان زیر ساخت‌ها باعث کندی جریان تجارت شود، این موانع غیر فیزیکی و مشکلات مربوط به فرایندهای تجارت و ارتباطات هستند که به ایجاد توقف‌های بی مورد و هزینه زا و کندی جریان تجارت، دامن می زنند.

آدم نژاد با اشاره به عامل دیگری که حجم و حرکت پذیری تجارت میان کشورهای عضو «تراسیکا» را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت:  پُر واضح است که لازمه وجود تجارت میان کشورها، سهولت گفتگوی میان ملت‌ها و تمدن‌ها است و تنها در صورت نزدیک شدن و شناخت متقابل میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، می‌توان به رونق تجارت میان کشورها امیدوار بود.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی ایران اظهار داشت: همانطور که مشاهده می شود، باز این تصمیم گیرندگان حوزه حمل و نقل هستند که باید در کنار سهولت صدور روادید، زمینه را برای سهولت سفر مردم با استفاده از شیوه های مختلف حمل و نقلی، فراهم کنند.

وی با بیان اینکه «بنادر جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ظرفیت ۲۴۰ میلیون تنی، پتانسیل کم نظیری برای پذیرش ۸ میلیون TEU کانتینر و ۲۵ میلیون نفر مسافر را دارا است» افزود: از سوی دیگر وجود شبکه ۲۵ هزار کیلومتری جاده های ترانزیتی و ۱۲ هزار کیلومتر خطوط ریلی، و برنامه توسعه و احداث خطوط جدید با همکاری و مشارکت کشورهای همسایه، ظرفیت کم نظیری را برای ترانزیت بدون توقف در جهت‌های شرق-غرب و شمال-جنوب در پهنه ایران ایجاد کرده است. هر چند که زیرساخت‌های با کیفیت حمل‌و نقلی ترانزیت روان و ارزان را تضمین نمی کند.

آدم نژاد تاکید کرد: امروز و در بیستمین سالگرد تاسیس کمیسیون بین دولتی تراسیکا، زمان آن فرا رسیده تا روابط دو جانبه و چند جانبه حمل و نقلی میان کشورهای عضو برای سهولت ترانزیت و حمل و نقل در منطقه، به سمتی حرکت نماید تا با حذف موانع غیر فیزیکی، زمینه مشارکت و تعامل سازنده همه اعضا فراهم شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در حال اجرای طرح ابتکاری ITN یا شبکه ترانزیتی ایران است تا با مشارکت کشورها و شرکای منطقه‌ای خصوصا همسایگان، شبکه‌ای یکپارچه و منسجم از کریدورهای ترانزیتی در منطقه را پیاده سازی نماید و در نظر است تا در قالب یک برنامه منسجم ملی و با استفاده از زیر ساخت‌های موجود، زمینه را برای عبور ۳۰ میلیون تن بار ترانزیتی از زیر ساختهای حمل و نقلی خود فراهم آید و در چشم انداز میان مدت و با توسعه زیر ساختها، این حجم به ۵۰ میلیون تن برسد.

وی افزود: به منظور برقراری ترانزیتی روان در شاخه‌های مختلف کریدور تراسیکا، ایجاد دروازه های مشترک مرزی با کنترل‌های هوشمند مورد تایید طرفین، ضرورتی اجتناب ناپذیر است تا بتوان از تسریع و تسهیل جریان تجارت اطمینان حاصل کرد از سوی دیگر، لازم است تا نگرش خود به مفهوم ترانزیت را به معنایی متعالیتر ارتقاء بخشیم و فراتر از نقش آفرینی به عنوان کشوری واسط برای عبور بار، به شیوه های نوین ایجاد خدمات و تولیدات ارزش افزوده و اثرگذاری در زنجیره تامین تولید محصولات در منطقه بپردازیم.

آدم نژاد یادآور شد:  هر کدام از کشورهای عضو تراسیکا، از استعداد و توان منحصر بفردی در حوزه منابع طبیعی، انسانی و تکنولوژیکی برخوردار است. لیکن، برای ایجاد هم افزایی میان کشورهای عضو کمیسیون، پیشنهاد میکنم تا همگی در مسیر تولید محصولات و خدمات مشترک در مراکز لجستیکی پیشرفته، گام برداریم. بدین ترتیب که منابع کشوری با تلفیق با تکنولوژی کشور دیگر، ضمن ایجاد ارزش افزوده، تبدیل به محصول نهایی شده و به بازارهای جهانی صادر شود. در این تشریک مساعی، خواهیم توانست در زنجیره تامین محصولات تولیدی در منطقه و فراتر از آن نقش آفرینی موثری داشته باشیم.

وی گفت: دستیابی به این هدف، به ویژه در مراکز لجستیکی که در مناطقِ آزادِ مستقر در نقاط مشترک مرزی واقع هستند، امکان پذیر خواهد بود. ما نیز در ایران مراکز لجستیکی را در نقاط مختلف کشور به این منظور مکانیابی نموده ایم و آماده ایم تا به صورت مشترک، پیرامون چارچوب اجرایی آن به گفتگو بپردازیم.

آدم نژاد با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند ایران برای هدایت بار در مسیر شرق به غرب و شمال- جنوب و همچنین اتصال کشورهای عضو به بنادر خلیج فارس و دریای عمان جمهوری اسلامی ایران برای ساماندهی حمل و نقل و ترانزیت در شاخه جنوبی تراسیکا، گفت:  یکی از مهمترین کریدورهایی که جمهوری اسلامی ایران با مشارکت برخی کشورهای عضو کمیسیون در حال توسعه آن است، کریدور خلیج فارس دریای سیاه است که ظرف ما‌ه‌های آینده عملیات اجرایی ترانزیت در این کریدور آغاز خواهد شد و لازم است تا پیشبرد پروژه‌های مشترک زیربنایی، تهیه مدل تجاری و ایجاد مزیت‌های رقابتی در این شبکه ترانزیتی نیز، در دستور کار دبیرخانه کمیسیون بین دولتی تراسیکا قرار گیرد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: بدیهی است که تحقق ترانزیت روان و ارزان در کریدورهای مشترک، در گرو افزایش تعامل ساختارهای حمل‌ونقلی و لجستیکی، پیاده‌سازی مکانیزم‌های تبادل الکترونیکی اسناد و جمع‌آوری عوارض، توسعه سامانه‌های رهگیری کالا، رفع محدودیت‌ها و کاهش متقابل عوارض حمل ونقلی و ترانزیتی خواهد بود. لذا با انجام موارد گفته شده، می توانیم به هدف ایجاد کریدوری الکترونیک دست یابیم.

سرپرست هیئت جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بینا داشت: ما تصمیم گیرندگان حوزه حمل و نقل و ترانزیت، امروز و در این همایش، گرد هم جمع شده‌ایم تا با پیشنهاد ابتکاراتی نوین، زمینه برقراری ترانزیت ارزان و روان میان کشور هایمان را در قالب کمیسیون بین دولتی تراسیکا فراهم سازیم. امیدوارم، بیستمین سالگرد تاسیس این کمیسیون، نقطه عطفی را در افزایش تعاملات دوجانبه و چند جانبه میان اعضا رقم بزند و در سالهای آتی شاهد تحولی چشم گیر در کلیه سطوح همکاری های تجاری و حمل و نقلی میان اعضا باشیم.

آدم نژاد در پایان مجدد از دولت جمهوری آذربایجان، دبیرخانه دائمی کمیسیون و شخص دبیرکل محترم تراسیکا، برای برگزاری و سازماندهی این اجلاس قدردانی کرد

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.