| کد خبر: 49990 |

آیین نامه حقوق مسافر و پرواز داخلی که قرار بود اواخر سال گذشته نهایی شود، طی هفته گذشته ابلاغ شد و بلافاصله اظهارنظرهای متفاوتی از سوی کارشناسان و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی مطرح شد.

آیین نامه حقوق مسافر و پرواز داخلی که قرار بود اواخر سال گذشته نهایی شود، طی هفته گذشته ابلاغ شد و بلافاصله اظهارنظرهای متفاوتی از سوی کارشناسان و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی مطرح شد.

به گزارش تین نیوز، این آیین‌نامه اواخر سال گذشته در شورای‌عالی هواپیمایی تصویب و در سال جاری نیز بعد از تایید وزیر راه و شهرسازی در نهایت طی هفته گذشته به ایرلاین‌ها ابلاغ شد. در این میان برخی از مدیران عامل ایرلاین ها نسبت به دستورالعمل های این آیین نامه معترض و معتقدند، این آیین نامه به نفع شرکت‌های هواپیمایی نیست. گروهی دیگر نیز معتقدند برای اظهار نظر رسمی باید منتظر انتشار متن آیین نامه بود.

مدیرعامل تابان: آیین نامه حقوق مسافر، به نفع شرکت های هواپیمایی نیست
بر اساس این گزارش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی تابان، درباره آیین‌نامه حقوق مسافر و ابلاغ آن به ایرلاین‌ها توضیح داد: به نظر می‌رسد این دستورالعمل چندان به نفع شرکت‌های هواپیمایی نباشد، اما وزیر راه و شهرسازی مصرّ بر اجرای آن است.

رضایت مدیرعامل ماهان، از تصمیم وزارت راه
همچنین مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان، در این خصوص گفت:‌ هر چیزی که وزارت راه و شهرسازی تصمیم بگیرد، ما راضی هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آئین‌نامه رعایت حقوق مسافران اعتراض شرکت‌های هواپیمایی را به‌دنبال داشته است، تصریح کرد:‌ "اگر وزارتخانه، درباره چیزی تصمیم بگیرد، حتما روی آن فکر شده و ما آنرا اجرا خواهیم کرد."
 
اظهار نظر قطعی مستلزم رویت متن آیین نامه است
بر این اساس، علیرضا منظری معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفت: مشکل آن است که این آیین نامه در مسیر تصویب از طریق سازمان هواپیمایی در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار گرفته و نظرات خود را در آن اعمال کرده اما در اختیار مردم قرار نگرفته و هیچ سازمان مردم نهادی هم آن را ندیده تا امروز که مصوب آن را به اطلاع می رسانند.

وی با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی فکر می کنند بخاطر تحریم ها و چون نمی توانند قطعات را به موقع برسانند و هواپیما آماده پرواز نمی شود پس خسارت این موارد و تاخیر هواپیما را باید مسافر بپردازد، گفت: به همین جهت به دنبال آن هستند که در این زمینه حفوق مسافر را نادیده انگاشته و هیچ هزینه ای بابت تاخیر و آسیب رساندن به مسافر پرداخت نکنند.

منظری، ادامه داد: البته مشکل آنجاست که نمی توانند برنامه ریری درستی را برای شرکت ایجاد کنند و از طرف دیگر چون تقاضا بیش از عرضه است تلاش می کنند تا از حداکثر زمان بهره ببرند اگر چه می دانند احتمال دارد به جهت مشکلات در پیش رو تاخیر ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع دو طرف دارد یک طرف حقوق مردم که قابل احترام است و طرف دیگر وظایفی که به عهده شرکت است باید با دقت انجام دهد و ایمنی پرواز را فراهم آورد، گفت: باید به شکلی پیش رفت که منافع همه در نظر گرفته شود و نباید یکطرفه به قاضی رفت. برای اظهار نظر قطعی باید متن آیین نامه را ملاحظه کرد.

لزوم اظهار نظر نمایندگان مجلس، بر پیش نویس آیین نامه
همچنین، آرمان بیات، با تاکید بر اینکه در موضوع آیین نامه حقوق مسافر، ایرادات اساسی وارد است، گفت: کسی نمی تواند بدون اینکه نظر مسافران را جویا شود، برایشان حقوقی تعریف کند. اگر پیش نویسی از حقوق مسافر است باید طبق قانون اساسی نماینده مردم، درباره آن در مجلس شورای اسلامی نظر دهد و نه انجمن حمل و نقل هوایی یا سازمان هواپیمایی کشوری.

وی افزود: طبیعی است که انجمن طرحی را پیشنهاد نمی دهند که ایرلاین ها متضرر شوند، و از سوی دیگر سازمان هواپیمایی هم اگر قرار بود تا به امروز طرف مسافر را بگیرد در برابر ناعدالتی وارده به مسافر در این چند سال اقدامی جدی می کرد.

در ادامه حمید نجف، عضو شورای اسلامی حزب کار، درباره آیین نامه حقوق مسافر گفت: این آیین نامه باید با علم به مشکلات و نارسایی های شرکت های هوایی و شرایط امروز تدوین گردد به شکلی که قابلیت اجرایی داشته باشد در غیر اینصورت هرگز عملیاتی نخواهد شد.

گفتنی است، با ابلاغ آیین نامه حقوق مسافر، کلیه شرکت های هواپیمایی موظف به اجرای آن هستند، که بر اسا آن مسافران می توانند در تاخیرات بیشتر از چهار ساعت از ایرلاین مربوطه خسارت دریافت کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    دولت نمی تواند شرکتهای هوایی را که به دلایل مختلف ناتوان از پرداخت هزینه سوخت و اماکن فرودگاهی هستند مجبور به پرداخت خسارت کند این آیین نامه بیشتر جنبه شعاری دارد برای وزیر شهروند مدار ایشان اگر به فکر مسافران هستند باید به جای این امور سر کاری چالشهای اصلی را از پیش پای این صنعت فلج بردارند برای آگاهی ایشان باید چند نمونه را ذکر نمایم مبارزه با سوء مدیریت از طریق تغییرات اساسی مدیریتی مبارزه با فساد مالی از طریق تشدید نظارت تغییر ساختار کلی و بازنگری در ارکان سازمانی ورود قطعات و هواپیما بصورت مجاز یا غیر مجاز ارتباط قوی با بدنه کارشناسی تکریم از کارمندان به عنوان پیش نیازی برای تکریم از مسافران و …

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین