| کد خبر: 236996 |

تکمیل پروژه احداث و بهره برداری از خط متروی فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، قطعاً می‌تواند دغدغه‌های حمل و نقلی بخش قابل توجهی از هموطنان را برطرف سازد.

تین نیوز

شهر جدید پرند در ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در حاشیه اتوبان ساوه واقع شده است. این شهر در حال حاضر حدود ۲۷۰ هزار نفر جمعیت داشته و روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین پرند و تهران در رفت و آمد هستند. با این اوصاف تکمیل پروژه احداث و بهره برداری از خط متروی فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، قطعاً می‌تواند دغدغه‌های حمل و نقلی بخش قابل توجهی از هموطنان را برطرف سازد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی مترو، مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران - پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.

بخشی از پروژه در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول ۴ کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود ۲۰ کیلومتر مسافت را شامل می‌شود، علیرغم پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبارات، کامل نشده است. این در حالی است که با تامین حداقل ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی و یا حتی غیرنقدی، امکان بهره برداری از خط متروی شهر جدید پرند تا یک سال آینده وجود دارد. مراحل تکمیل پست های برق میانی، ساختمان ایستگاه پرند، زیرسازی و روسازی مسیر با اعتبارات تخصیصی موجود در حال اجرا است اما بهره برداری ایمن از فاز نخست این خط، نیازمند اراده و عزم جزم متولیان اصلی طرح است تا بتوان با یک برنامه‌ریزی جدید و البته اطمینان از تامین اعتبارات لازم، چند صد هزار نفر از ساکنان شهر پرند را به آرزوی دیرینه و البته به حقشان رساند.

 

نکته جالب اینجاست که از مسیر حدوداً ۲۰ کیلومتری راه آهن بین فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، فقط ریل‌گذاری ۲ کیلومتر  باقی مانده و اکثر قریب به به اتفاق کارهای ساختمانی طول مسیر مثل احداث ۴ پل، ابنیه مربوط به ایستگاه‌ها و پست‌های برق و ... به اتمام رسیده است. در واقع با یک گوشه چشم به پروژه‌ای که بالای ۹۰ درصد پیشرفت داشته و سرمایه‌گذاری قابل توجهی تاکنون در آن صورت گرفته است، می‌توان از ارزش افزوده این سرمایه معطل مانده به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و انتظار می رود سازمان برنامه و بودجه که همیشه به طرح های زیر ساختی اینچنینی توجه خاص داشته است، با تامین اعتبارات لازم در بودجه سال ۱۴۰۱، بار دیگر در شیرین شدن کام مردم نقش آفرینی کند. البته وزارت راه و شهرسازی و شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید نیز که سهم بسزایی در پیگیری امور مربوط به خط مترو تهران - پرند داشته اند، با ورود جدی‌تر به این قضیه می‌توانند کمک شایان توجهی به تکمیل طرح ظرف یک سال آینده کنند و این انتظار از آنها وجود دارد.

اتمام متروی شهر جدید پرند در گروی تخصیص اعتبار

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید