| کد خبر: 213859 |

آنی‌رو؛ بی‌توقف تا مقصد

◄ تاریخچه افتتاح پروژه آنی‌رو

فاز اول پروژه اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی توسط آنی رو از اسفند سال 1397 با اجرای آزادراههای تهران-ساوه، تهران-قم، کرج-قزوین و قزوین-زنجان آغاز شد.

تین نیوز

آنی‌رو یکی از پروژه‌های موفق ملی در سال‌های اخیر و تحقق ایده به‌کارگیری فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی (ICT) در سایر حوزه‌های کاربردی کشور است. قرارداد این پروژه در سال ۱۳۹۷ با وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقلی کشور جهت الکترونیکی کردن پرداخت عوارض در تمام آزادراه‌های کشور منعقد شده است. امروزه با امکاناتی که این پروژه در اختیار ذینفعان خود قرار می‌دهد، به بهترین ابزار برای توسعه ظرفیت شبکه آزادراه‌هی کشور با هزینه کمتر، بهره‌وری بیشتر و روش‌های کارآمدتر در حوزه مدیریت ترافیک تبدیل شده است.

از ابتدا، خدمت پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی «آنی‌رو» نام گذاری شد. این نام -از ترکیب «آنی» به معنی فوری و «رو» از مصدر رفتن- به سهولت تردد در آزادراه‌ها پس از اجرای پروژه و شعار «بی‌توقف تا مقصد» اشاره دارد. در ارائه این خدمت از آخرین فناوری‌های پیشرفته دنیا از جمله نسل پنجم سیستم‌های اخذ الکترونیکی عوارض با نام سیستم‌های Open Road Tolling (ORT) استفاده شده است. کلیه اجزای سامانه با بهره‌مندی صد درصدی از توانمندی مهندسین داخلی طراحی و پیاده‌سازی و بهره‌برداری شده است. برای این‌منظور، قراردادهای متعددی با شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در حوزه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، فعالیت‌های عمرانی و اپراتوری و خدمات بانکی منعقد شده است.

1

اولین مرحله از ارائه خدمت آنی‌رو در اسفند 1397 در آزادراه‌های تهران-ساوه، تهران-قم، کرج-قزوین و قزوین-زنجان به بهره‌برداری رسید. برای این‌منظور کلیه نقاط این آزادراه‌ها به سیستم‌های شناسایی تردد مجهز شده و بسترهای لازم برای پردازش و ذخیره‌سازی داده‌ها فراهم شد. سپس، سایر آزادراه‌های کشور نیز به تدریج تحت پوشش خدمت آنی‌رو در آمدند. از جمله آزادراه بندرعباس-بندر شهید رجایی در دی‌ماه 1398، قطعه اول آزادراه تهران-شمال در اسفند 1398، آزادراه همت-کرج در فروردین 1399، قطعه چهارم آزادراه تبریز-ارومیه در تیر ماه 1399 و آزادراه شرق سپاهان در آذر ماه 1399 زیر پوشش در آمدند. آزادراه کاشان-نطنز-اصفهان از جمله آزادراه‌هایی است که در سال 1400 تحت پوشش خدمت آنی‌رو آمده است. (البته ارائه خدمت در قطعه اول آزادراه تهران-شمال فعلا متوقف شده که انشالله به‌زودی مجددا فعال خواهد شد.)

همچنین، راه‌اندازی پروژه آنی‌رو در آزادراه‌های قزوین-رشت و قم-کاشان در حال انجام تست‌های نهایی بوده و به‌زودی مردم عزیز، از منافع این پروژه در دو آزادراه نام‌برده نیز بهره‌مند خواهند شد. امید است با همکاری شرکت‌ها و سازمان‌های ذیربط، این پروژه در آینده نزدیک در کلیه شبکه آزادراهی کشور به بهره‌برداری برسد.

 

برای پرداخت عوارض آزاد راهی از طریق سامانه آنی رو کلیک کنید:

https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-236203

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.