بازدید سایت : ۷۹۲۸۴

راه آهن تهران مشهد بالاخره برقی می شود؟ / مزیت های برقی سازی ریلی

بنابر اعلام مدیرعامل راه آهن، برقی سازی راه آهن مسیر تهران - مشهد در اولویت برنامه های این شرکت قرار گرفته است.

راه آهن تهران مشهد بالاخره برقی می شود؟ / مزیت های برقی سازی ریلی
تین نیوز |

بنابر اعلام مدیرعامل راه آهن، برقی سازی راه آهن مسیر تهران مشهد در اولویت برنامه های این شرکت قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اخیرا جبارعلی ذاکری اعلام کرده که راه آهن تهران مشهد به عنوان پرترددترین مسیر مسافری ریلی و هم به عنوان بخشی از کریدور ریلی بین المللی شرق غرب اهمیت راهبردی دارد و بر همین اساس، افزایش سرعت سیر و ظرفیت حمل بار این مسیر در اولویت برنامه های راه آهن است.

ذاکری با اشاره به اقدامات قبلی در خصوص برقی سازی محور تهران مشهد افزود: قرارداد این پروژه قبلاً منعقد شده و اکنون با ترکیب و روش جدیدی، طرح برقی کردن مسیر راه آهن مشهد تهران را عملیاتی خواهیم کرد. همچنین برای اعتبار بخشی به این پروژه از همه منابع مالی در دسترس از جمله تهاتر نفت، فاینانس خارجی و سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین تصریح کرد: اعتبار بخشی از این پروژه از محل تهاتر نفت تامین شده و بخش دیگر نیز سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد بود.

برقی سازی چه مزیت هایی دارد؟

سبحان نظری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های ریلی با بیان اینکه برقی سازی راه آهن ابتکار درست و به جایی است، گفت: در تمام کشورها راه آهن ها مسیر رشد تدریجی و پلکانی را طی می کنند. برای مثال در راه آهن چین اینطور نبود که تمام شبکه ها از همان اول خطوط پر سرعت باشند بلکه به تدریج رشد کردند و در حال حاضر نیز دارای خطوط پرسرعت هستند. یعنی از راه آهن سنتی و کلاسیک به سمت راه آهن برقی و ایجاد قطارهای پرسرعت مسافری و باری رسیدند.

نظری افزود: ما نیز باید در کشور همین کار را انجام دهیم زیرا شبکه های ما تماما سنتی مبتنی بر نیروی کشش دیزلی است و باید به تدریح برقی سازی خطوط را آغاز شود.

به گفته وی، اولویت برقی سازی نیز با بخش هایی از شبکه است که مشکل ترافیک و ظرفیت دارند و گلوگاه شدند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های ریل تصریح کرد:مسیر تهران - مشهد و مسیر بندرعباس به بافق و چند مسیر دیگر بخش هایی از شبکه هستند که در حد ظرفیت خود کار می کنند. برای توسعه ظرفیت شبکه باید آنها را از نیروی کشش سنتی مبنی بر دیزل به سمت برقی سازی سوق دهیم.

وی تصریح کرد: برقی سازی علاوه بر کاهش مصرف انرژی، افزایش سرعت و افزایش بهره وری نیز به دنبال دارد. همچنین باعث می شود که سرعت حرکت قطارها افزایش یابد و احتمال دارد شاهد کاهش قیمت برای مصرف کننده یا حداقل کنترل رشد قیمت ها باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.