| کد خبر: 238489 |

در حال حاضر 950 دستگاه لکوموتیو در کشور وجود دارد که 200 دستگاه از این تعداد از 20 سال گذشته زمینگیر بودند و از آنها به عنوان برداشت قطعه استفاده می‌شد.

تین نیوز

 معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر 950 دستگاه لکوموتیو در کشور وجود دارد که 200 دستگاه از این تعداد از 20 سال گذشته زمینگیر بودند و از آنها به عنوان برداشت قطعه استفاده می‌شد. همچنین کمتر از 200 دستگاه دیگر در طول 3 سال اخیر زمینگیر و حدود 60 لکوموتیو هم در 7 ماه اول امسال زمینگیر شدند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، میعاد صالحی در مراسم ورود 526 ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی اظهار داشت: امروز با عقب‌ماندگی‌های قابل توجهی در بخش ریلی نسبت به کشورهای همسایه و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مواجه هستیم که باید برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها تلاش مضاعف داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به ناوگان زمین‌گیر در بخش لکوموتیو کشور گفت: در حال حاضر 950 دستگاه لکوموتیو در کشور وجود دارد که 200 دستگاه از این تعداد از 20 سال گذشته زمینگیر بودند و از آنها به عنوان برداشت قطعه استفاده می‌شد. همچنین کمتر از 200 دستگاه دیگر در طول 3 سال اخیر زمینگیر و حدود 60 لکوموتیو هم در 7 ماه اول امسال زمینگیر شدند.

صالحی تاکید کرد: بنابراین در حال حاضر کل شبکه ریلی با حدود 500 دستگاه لکوموتیو در حال گردش است و در این حدود دیزل گرم داریم.

وی ادامه داد: اگر به دنبال تحقق اسناد بالادستی و سهم 20 درصدی مسافر و 30 درصدی بار از شبکه ریلی هستیم، باید بگوییم که بی‌تعارف فاصله زیادی با این اهداف داریم و امروز باید در حوزه ریلی در بخش عمل و سرمایه‌گذاری، اقدامات انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سن ناوگان لکوموتیوی یادآور شد: هرچند که عمر لکوموتیو در بخش مسافری کمتر از 10 سال است اما در بخش باری با اعداد بسیار بالایی مواجه هستیم که این هزینه‌های تامین و نگهداری را افزاش می‌دهد.

صالحی با بیان اینکه امروز شرکت راه‌آهن با بدهی 2000 میلیارد تومانی به تعمیرکاران مواجه است، گفت: در بخش تعمیر و نگهداری خط هم با عقب‌ماندگی 3000 میلیارد تومانی مواجه هستیم.

وی با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت‌ها در این بخش توضیح داد: در 7 ماه اول امسال هفته‌ای 1.5 سانحه خروج قطار از خط را مواجه بودیم این در حالی است که ایمنی خط قرمز راه‌آهن جمهوری اسلامی است و باید برای رفع این مشکلات، بخش تعمیر و نگهداری را فعال کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بیان کرد: امیدواریم این مشکلات با کمک ائمه اطهار و حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی حل شود و از همین جا تلاش‌های مردانه آقای رستمی در میدان حمل و نقل تشکر می‌کنم.

صالحی با اشاره به وضع موجود راه‌آهن اضافه کرد: در این بخش به جایی رسیده بودیم که از ابتدای سال تا 6 ماه اول، ماهی 5 لکوموتیو از رده خارج می‌شد اما در حال حاضر این مسیر برعکس شده است و شاهد ورود لکوموتیو جدید هستیم اما بهبود این شرایط با چنگ و دندان انجام شده و با تلاش‌های شبانه روزی توانستیم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان رجا اظهار داشت: زمانی رجا می‌تواند نوسازی ناوگان داشته باشد که اقتصاد مناسبی داشته باشد و وقتی که اقتصاد در گردش نداشته باشد طبیعتا قادر نخواهد بود که سفارش خرید ناوگان مسافری به تولیدکنندگان داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید بتوانیم از مزیت مصرف پایین سوخت در بخش حمل و نقل ریلی استفاده کنیم، اذعان کرد: متاسفانه مطالعات دقیقی در بخش باری در حمل و نقل ریلی انجام نشده به طوری که در جایی ریل داریم، بار نداریم و در منطقه دیگر بار داریم اما ریل نداریم و در منطقه‌ای هم ریل و بار داریم اما لکوموتیو نداریم که باید این موضوعات و مشکلات برطرف شود.

صالحی افزود: هرچند که ما ممنون‌دار مدیران قبلی هستیم اما در 10 سال گذشته عقب‌ماندگی در این حوزه بسیار بالا بوده است و قراردادهای بین‌المللی مناسبی نداشتیم و بسیار معطل شدیم.

وی اضافه کرد: ما به دنبال به‌روزرسانی این قراردادها و استفاده از توان داخل هستیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تاکید بر اینکه در بخش ترانزیت اقداماتی انجام شده که امروز میوه‌های این تلاش‌ها چیده شده، گفت: اولویت ما همکاری با کشورهای همسایه است هرچند در سمت شمال و شرق کشور اتصالات ریلی داریم اما درواقع نداریم چرا که ریل در این مناطق یا نرمال نیست یا یکپارچه و کامل نیست و یا اینکه با مشکل بار محوری مواجه هستیم.

صالحی تاکید کرد: در 2 ماه گذشته به واسطه حمایتی که دولت از بخش ریلی داشت، شاهد اتفاقات خوب در ترانزیت بودیم و با ترکمنستان تفاهم‌نامه‌های خوبی داشتیم که هم مرز شمالی و هم شرقی بازگشایی شده و هم اینکه توانستیم لطف‌آباد را بازگشایی کنیم و به همین دلیل امروز شاهد افزایش چشم‌گیر تبادلات واگن در 2 مرز سرخس و اینچه‌برون هستیم به طوری که تبادلات واگن دو برابر شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
    0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    helptinn

    تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
    ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

    از ما حمایت کنید