| کد خبر: 215821 |

یک عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور می‌گوید کارشناسان باید بدانند شرایط رانندگان ما با سایر کشورها قابل قیاس نیست که بخواهند ازتجارب آنها استفاده کنند.

تین نیوز

در حالی که چندی پیش شرایط جدید ساعت کار رانندگان اتوبوس بین شهری اعلام شد و ممنوعیت یک شبانه روز رانندگی در هفته یکی از این شرایط عنوان شد، یک عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور می‌گوید کارشناسان باید بدانند شرایط رانندگان ما با سایر کشورها قابل قیاس نیست که بخواهند ازتجارب آنها استفاده کنند.

به گزارش تین نیوز، آن‌چنان که دستگاه‌های مرتبط چندی پیش اعلام کردند ساعت کار رانندگان اتوبوس ساماندهی شده و شرکت‌های حمل و نقل از این پس، در زمان صدور صورت وضعیت موظف به رعایت موارد زیر هستند.

1- با رعایت سقف رانندگی در طول شبانه‌روز مندرج در آیین‌نامه اجرایی ماده 31 قانون رسیدگی به تخلفات به ازای هر سه ساعت رانندگی 15 دقیقه استراحت و به ازای هر 4.5 ساعت رانندگی 30 دقیقه استراحت.

2- ممنوعیت یک شبانه‌روز رانندگی در هفته

در عین حال مختار داوودی راننده اتوبوس و عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور در این مورد به خبرنگار ما گفت: این طرح جزو مواردی است که در سال ۹۷تصمیم‌گیری شده بود ولی اجرای آن به مرداد 99  موکول شد. حال چرا و به چه دلایلی کارشناسان اکنون و در این شرایط اقتصادی این تصمیم را گرفتند جای سوال دارد.

اعلام شرایط جدید ساعت کار رانندگان اتوبوس

وی افزود: اولاً راننده قرارداد کاری ندارد و روزمزد (سرویسی) کار می‌کند و در مورد کار بعضی رانندگان حتی واژه مقطعی صدق می‌کند، یعنی چهارچوب کار راننده مشخص نیست.

این فعال صنفی عنوان کرد: ممکن است یک راننده کمکی به‌علتی از جمله  موضوعات شخصی، اخذ دفترچه و یا بیماری، جایگزین راننده ثابت و اصلی شده و  10 روز کارکند و بعد 20 روز بیکاری داشته باشد و یا در مسیرهای طولانی و ۷۲ ساعته ممکن است در طول مسیر راننده با محدودیت این طرح (۵۴ساعت رانندگی) با مشکل غیر فعال شدن مواجه شود.

به گزارش تین نیوز، داوودی گفت: بر این اساس طرح مذکور چه کمکی به این راننده می‌کند؟ هم از خانواده دور است و هم از حقوق مادی محروم شده و یک مشکل روحی هم به مشکلات او اضافه می‌شود.

وی با بیان این‌که در شهرستان، پیداکردن راننده جایگزین خود یک مشکل جدی است و گاهی به همین دلیل سرویس‌ها لغو می‌شود، افزود: در خطوط نزدیک، وقتی راننده در مسیری پیمایش دارد رفت و برگشت ده ساعت نمی‌شود و ۱۴ساعت هم استراحت دارد چه نیازی به 24 ساعت استراحت دارد؟

داوودی تاکید کرد: اگر هدف کارشناسان، استراحت و خواب راننده است، محل استراحت راننده در خوابگاه اتوبوس یا خوابگاه پایانه‌هاست که این 2 مورد اصلی فراموش شده و ما به‌دنبال الگوبرداری از کشورهای اروپایی هستیم. مگر در دیگر موارد هم شرایط رانندگان ایرانی را با رانندگان سایر کشورها سنجیده می‌شود؟

وی افزود: درسال  ۹۷ که این تصمیم گرفته شد حقوق راننده در۲۴ساعت حدود ۱۲۰هزارتومان یعنی معادل ۳۰دلار بود الان در سال ۹۹حقوق سیر صعودی آن حدود ۳۰هزار تومان بوده یعنی ۱۵۰هزار تومان و معادل ۶ دلار، با این هزینه‌های سنگین آیا این راننده از لحاظ روحی می‌تواند در منزل  استراحت داشته باشد؟

عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان عنوان کرد: همچنین به لطف کارشناسان در زمینه بزرگراه‌ها، چندین سال است به خاطر ایجاد سرعتگیرهای صوتی یا همان شوک جاده، راننده  نمی‌تواند در خوابگاه اتوبوس بخوابد، صدای برخورد لاستیک با این شیارهای حفر شده و لغزش و صدایی که در اتاق این وسیله پدید می‌آید امکان خواب را برای راننده از بین برده است.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: پایانه‌ها هم یا اکثراً فاقد خوابگاه هستند و یا هزینه می‌گیرند و وقتی مسافرخانه یا هتلی نیست راننده از ساعت 2 تا 8 صبح در آن مکان استراحت کند، استراحت راننده مختص چند ساعت بیشتر نیست و درآمد هم آنچنان نیست که بخواهد هزینه خوابگاه برای چند ساعت بدهد و بدین ترتیب راننده ترجیح می‌دهد برای استراحت کوتاه مدت قید خواب در خوابگاه را بزند.

داوودی عنوان کرد:موضوع این است که کارشناسان باید بدانند شرایط رانندگان ما با سایر کشورها قابل قیاس نیست که بخواهند از تجارب آنها استفاده کنند. در کشورهای اروپایی وقتی فردی از این شغل بازنشسته شد بیشترین مشغولیاتش تفریح است ولی در اینجا چون حقوق بازنشستگی کفاف خرج را نمی‌دهد بعد از بازنشستگی تازه کار با آژانس شروع می شود.

عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان عنوان کرد: پس بهتر است نسخه رانندگان ما با نسخه دیگران پیچیده و سنجیده نشود که فقط مشکلی به مشکلات افزوده می‌شود.

حالا که اینجا هستید...

تین‌نیوز از مخاطبانش درخواست کوچک اما مهمی دارد. ما در پایگاه خبری صنعت حمل‌و‌نقل همواره سعی داشتیم جامع‌ترین اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌ها را مطابق با واقعیات و توجه به اصل بی‌طرفی رسانه تهیه و اطلاع‌رسانی کنیم. اما حوزه‌ی حمل‌و‌نقل بسیار گسترده است و پوشش دقیق و متمرکز همه‌ی آن کاری بس دشوار. بنابراین تصمیم براین گرفتیم که روی بخش‌هایی از این حوزه بیشتر تمرکز کنیم که اولویت و دغدغه اصلی مخاطبانمان است و مشکلات این حوزه‌ها را با فوریت بیشتری از مسئولان پیگیری کنیم. بنابراین پرسشنامه‌ای تهیه کردیم که اولویت شما در حوزه بزرگ حمل و نقل را مشخص می‌کند حال تنها قدمی که مانده این است که با پر کردن این پرسشنامه ما را در این مسیر یاری کنید. «راه روشن است.»؛ اگر شما راهنمای ما باشید.

پرسشنامه
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین