| کد خبر: 213608 |

◄ چرا توقیف دفترچه کار رانندگان مسافری جریمه درستی نیست؟

در بحث توقیف دفترچه و غیر فعال کردن گواهینامه، حقوق رانندگان مسافری برون شهری نادیده گرفته شده و انجام این کار در حق خانواده‌های آنان، مصداق عینی عسر و حرج است.

تین نیوز

در بحث توقیف دفترچه و غیر فعال کردن گواهینامه، حقوق رانندگان مسافری برون شهری نادیده  گرفته شده و انجام این کار در حق خانواده‌های آنان، مصداق عینی عسر و حرج است.

به گزارش تین نیوز، عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در علم فقهی موضوعی به‌نام عسر و حرج به معنای تنگدستی و در شرایط سخت و دشوار قرار گرفتن وجود دارد که بیشتر در موارد حقوق زوجین و رابطه مستاجر و موجر کاربرد دارد چون در هر دو سختی و دشواری بر خانواده تحمیل می‌شود.

مختار داوودی افزود: در این مورد به صراحت آمده است که شارع مقدس حکمی وضع نمی‌کند که موجب عسر و حرج مدیون شود و ادامه زندگی را برای وی غیر‌ مقدور و او را از حداقل امکانات محروم کند.

ابزار کار کسب قابل توقیف نیست

وی با بیان این‌که از همین رو مقنن، به تبعیت از شرع مقدس اسلام‌ احکامی وضع نکرده است که زندگی را برای مدیون سخت کند، عنوان کرد: بر این اساس مقنن، توقیف ابزار معاش را مصون داشته است که در ماده 524 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379، ماده 65 قانون اجرای احکام مدنی تاکید دارد که ابزار کار کسبه، پیشه‌وران، کشاورزان برای معاش خانواده و ...قابل توقیف نیست حتی رای دیوان هم تاکسی درون شهری را شامل دانسته و غیر قابل توقیف.

این فعال بخش حمل و نقل مسافری جاده‌ای در گفت و گو با تین نیوز، تاکید کرد: از این رو قران کریم بارها در آیات ۷۸ سوره حج (جاهدوا فی الله حق جهاده هو اجتبیکم و ما جعل علیکم فی الدین من حرج)، ۲۸۵ سوره بقره (لایکف الله نفسا الاّ وسعها) و آیات دیگری از جمله ۱۸۵ سوره بقره (یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر) بر این امر تاکید کرده است.

وی افزود: در تمامی آیات فوق الذکر خداوند رحمان می‌فرماید هیچ حکمی در اسلام نیست که موجب عسر و حرج اشخاص باشد و کلیه احکامی که چنین خاصیتی دارند، نفی شده است.

حقوق رانندگان مسافری برون شهری نادیده گرفته شد

داوودی عنوان کرد: ولی متاسفانه در بحث توقیف دفترچه و غیر فعال کردن گواهینامه، حقوق رانندگان مسافری برون شهری نادیده گرفته شده و با توجه به شرایط تحریم، شیوع بیماری و بیکاری که شاید 2 سال درگیر آن باشیم، این موضوع در حق خانواده‌های آنان مصداق عینی عسر وحرج می‌باشد.

این فعال صنفی افزود: درحالی که دفترچه وسیله معیشت رانندگان است با توقیف آن، خانواده راننده درگیر سختی و مرارت شده و آثار زیانبار آن باعث آسیب‌های اجتماعی به خانواده و گاهی منجر به متلاشی شدن‌ بنیاد خانواده می‌شود.

این راننده اتوبوس گفت: جامعه رانندگان که ۹۵درصد مستاجر هستند ممکن است فرزند دانشجو، پدر و مادر بیمار یا فرزند معلول درخانه نگهداری کنند که پرداخت هزینه آنها در گرو درآمد راننده است ولی با کوچکترین اشتباهی راننده ۴۵ روز خانه نشین می‌شود.

به گزارش تین نیوز، داوودی افزود: گاهی پیش آمده راننده ثابت کرده مقصر نبوده و اشتباه از سوی مامور یا شرکت و سامانه بوده ولی با استفاده از یک بند قانون که  دارای ایراد است چون شاکی و قاضی یکی هستند، به اتهام اخلال در نظم پاسگاه دفترچه وی را توقیف کرده‌اند.

عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری ادامه داد: بارها پیش آمده در زمان اخذ دفترچه یک نفر مامور حضور داشته ولی در صورت جلسه حتی مامورانی که مرخصی بوده‌اند امضا و تایید کرده‌اند.

این فعال صنفی عنوان کرد: همچنین، قانون نمره منفی راهور برای آحاد جامعه محرومیت از رانندگی ولی برای رانندگان محرومیت از زندگی کردن و تعطیلی شغل است.

لزوم تشکیل کمیسیون تلفیق

وی با تاکید بر این‌که ما رانندگان اعمال قانون را نفی نمی‌کنیم، افزود: ولی اعمال قانونی که منجر به صدور کیفری سنگین مثل ۴۵روز بیکاری شود باید در کمیسیون  تلفیقی با حضور نماینده صنف، سازمان راهداری و پلیس انجام شود و در موارد اخلال در نظم پاسگاه با حضور نماینده بازرسی پلیس راه انجام گیرد.

داوودی ادامه داد: این قوانین یک طرفه از گذشته به ارث رسیده است و امروز جامعه طعم بیکاری با ویروس کرونا را لمس کرده و می‌داند بیکاری چه بر سر ارکان خانواده  می‌آورد حال راننده در سال چندین بار درگیر این بیکاری غیر ارادی است بدون اینکه از جایی حمایت شود و در نهایت برای عبور از این مشکل به همه جا مغروض و بدهکارمی‌شود و از لحاظ روحی در وضعیتی قرار می‌گیرد که بعد از اتمام محرومیت فکرش درگیر جبران مشکلات به‌جای مانده از زمان محرومیت باشد که برای این شغل بسیار خطرناک بوده و هر لحظه ممکن است حادثه‌ساز شود‌.

به گزارش تین نیوز، عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری تاکید کرد: ولی با این وجود پلیس راه کشور و سردار حسینی فرماندهی آن و دیگر فرماندهان ستادی پلیس راه تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و بیشترین تعامل را در این مدت با صنف داشته‌اند تا این مجازات‌ها را سهل‌تر و گره‌های گذشته را باز کنند که جای تشکر وقدردانی دارد.

داوودی افزود: باید قوانین بازنگری شود و دراین راستا طرح رتبه‌بندی رانندگان که توسط سازمان راهداری، صنف و پلیس راه در دستور کار قرار گرفته، جامع‌ترین طرح 40 سال اخیر است و خیلی از این مشکلات را حل می‌کند که متاسفانه فعلاً مسکوت مانده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.