| کد خبر: 206004 |

◄ انتقاد یک فعال جاده ای از رتبه‌بندی رانندگان اتوبوس

چند روز پیش معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: یکی از برنامه‌های میان‌مدت، طرح رتبه‌بندی رانندگان اتوبوس از کاپیتان یکم تا کاپیتان چهارم است که با تعیین محدوده فعالیت رانندگان در هر درجه، ضریب ایمنی سفرهای اتوبوسی افزایش خواهد یافت.

تین نیوز

یک فعال حمل و نقل جاده ای معتقد است که رتبه بندی رانندگان زمانی ارزش پیدا می کند که این رتبه بندی برحسب سابقه کار، مزایایی را برای کاپیتان‌ها به‌همراه داشته باشد.

به گزارش تین نیوز چند روز پیش معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: یکی از برنامه‌های میان‌مدت، طرح رتبه‌بندی رانندگان اتوبوس از کاپیتان یکم تا کاپیتان چهارم است که با تعیین محدوده فعالیت رانندگان در هر درجه، ضریب ایمنی سفرهای اتوبوسی افزایش خواهد یافت.

مرتضی مرادی فعال حوزه حمل و نقل جادهای در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: این رتبه بندی  زمانی ارزش پیدا می‌کند این رتبه بندی برحسب سابقه کار، مزایایی را برای کاپیتان‌ها به همراه داشته باشد.

وی افزود: زمانی که هیچ قانون مشخصی برای پرداخت حقوق یک کاپیتان وجود نداشته باشد، قطعاً مالک زیر بار پرداخت حقوق بیشتر بر حسب سابقه کار کاپیتان نخواهد رفت.

مرادی با تاکید بر اینکه این اقدام تاثیر خاصی در راندمان کاری رانندگان ندارد گفت: پس این رتبه و درجه‌بندی نمیتواند تاثیر خاصی در راندمان کاری یا بهبود اوضاع ایجاد کند و از جهتی هم ممکن است باعث عقب ماندن کاپیتان‌های باسابقه از چرخه کار شود.

وی گفت: نهادهای تصمیم‌گیرنده به دلیل عدم لمس این حرفه از نزدیک و بهره نبردن از صاحب‌نظران و مطلعین این حوزه، هنوز نتوانسته‌اند مشکل اساسی کاپیتان‌ها را بطور واضح و زیربنایی پیدا کرده و نسبت به رفع آنها اقدام و برنامه‌ریزی کنند.

مرادی افزود: کار یک کاپیتان بسیار حساس‌تر از آن است که با چند بخشنامه که جز فشار مضاعف عوایدی ندارد، بتوان آن را تحت کنترل یک مجموعه قوانین ظالمانه درآورد.

وی با انتقاد از گزینش‌ها گفت: جایی که ضوابط درستی برای کار وجود ندارد و برخی افراد با دریافت گواهینامه پایه یکم بدون آزمون و گزینش وارد این حوزه می‌شوند؛ موجب می شود صاحب اتوبوس کاپیتان هایی را انتخاب کند که ادعای کمتری داشته و حقوق کمتری بطلبد که قطعا به زیان کاپیتان‌های باسابقه خواهد شد

مرادی افزود: این طرح نه تنها برای ایمنی ناوگان جاده‌ای مسافری تاثیر خاص و ملموسی ندارد، بلکه باعث ایجاد بهم ریختگی دیگری در این صنف خواهد شد که خود این هرج و مرج از بعد تاثیرات روانی، موجب از بین رفتن ایمنی خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسعودافروزنیا 0 0


    درمورد درجه بندی بایدعرض کنم که بسیارعالی وموجب آراستگی کاپیتانها میگردد ،درخصوص مزایا وحقوق هستندهمکارانی که زحمت میکشند وبالاترین حقوق ها را دریافت میکنند جای تشکروقدردانی ازجناب مختارداوودی وکانون محترم که تمام تلاش خود را برای صنف دارند

  • مهدی 0 0

    پدر بیامرزها شما تو چه فکری هستین کاپیتان و....پایانه های خوزستان رو تعطیل کردن ما گیر پرداخت فیش بیمه ایم و خرج زندگی... ما داریم از جیب خالی نابود میشیم

  • مجید 0 0

    واقعا مصخره کسی که ۱۰سال شاگرد بوده و از همه زیرو بم اتوبوس خبر داره باید س ۳ سال چه کاری انجام بده که تجربه رانندگی پیدا کنه اکثر اتوبوس شب حرکت میکنن بفرماکی رانندگی کنن حالا باید بری دنبال راننده که اصلا از ماشین جدید سر در نماورند

  • عبدالله کنعانی 0 0

    پیشنهاد خوبیه ولی برای کاپیتان های که برای ناوگان شخصی فعالیت میکنند ارزشی ندارد زیرا که کار رانندگی طاقت فرسا و ناوگان شخصی دنبال اشخاص پر انرژی و حقوق کم میگردند