بازدید سایت : ۳۱۰۷۳

◄ جهشی دوباره برای تولید انبوه قطار ملی

گردهمایی تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار مترویی ملی برگزار شد.

جهشی دوباره برای تولید انبوه قطار ملی
تین نیوز

معاون حمل و نقل شهرداری تهران در گردهمایی تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار مترویی ملی، گفت: بدنه رام اول قطار ملی رنگ شده و بدنه دوم و سوم آن نیز وارد سالن مونتاژ شده و تولید انبوه آن نیز آغاز شده است، بگونه ای که بیش از ۸۰ درصد این پروژه را توسط متخصصان داخلی انجام خواهیم داد و دولت هم ۷۷ میلیون دلار ارز برای ساخت این قطار در نظر گرفته است.

به گزارش تین نیوز، در این مراسم شیخ طاهری، مدیرعامل کارخانه واگن سازی تهران با بیان اینکه امروز واگن سازی تهران در ادامه مأموریت تولید قطار ملی و در راستای تصمیم بزرگی که ۵ سال پیش برای افزایش میزان بومی سازی گرفته شد، خود را به عنوان میزبان این گردهمایی می داند، گفت: تلاش می کنیم که مسئله ناوگان متروی تهران را حل کنیم و امیدوارم جلسه امروز جهشی دوباره برای تولید انبوه قطار ملی باشد و باتوجه به همدلی و هم صدایی که در بومی سازی دانش قطار ملی مترو ایجاد شده، امیدوارم به زودی شاهد ایجاد تولید انبوه باشیم.

 محسن هرمزی نیز در مراسم گردهمایی تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار متروی ملی با بیان اینکه صادقانه بگویم فضا برای انجام نشدن و زمین زدن این پروژه وجود دارد، گفت: این فرزند متولد شده که با همت دکتر مخبر، جهاددانشگاهی و.... قد کشیده نیازمند حمابت بیشتر است و از اینجا به بعد باید بیشتر به این فرزند متولد شده توجه کرد.

در این راستا شیخ طاهری، گفت:تاکنون ۴۳ درصد از سهم تولید قطار ملی بر عهده شرکت واگن سازی تهران گذاشته شده است و در حال حاضر باید ۱۵ رام ۷ واگنه و یک رام ۸ واگنه تولید شود که ۳ رام ۷ واگنه در مجموعه واگن سازی وجود دارد که بعد از تأییدیه های نهایی تجهیزات اصلی نصب خواهد شد و بزودی جشن تولید اولین واگن های ساخته شده برگزار می شود.

همچنین معاون شهردار تهران ادامه داد: قطار ملی آماده سیر است و حتی روز پنجشنبه قرار بود خط متروی پرند با قطار ملی افتتاح شود و قطار هم تحویل تیم حراست شده بود؛ اما در دقایق آخر این مهم انجام نشد که رئیس جمهور قول دادند تا در ماه جاری با حضور در شرکت واگن سازی تهران از قطار ملی رونمایی کند و من از شرکت های همکار در پروژه قطار ملی می خواهم که پای کار باشند تا خروجی خوبی داشته باشیم چراکه ما نمی خواهیم تفاهم نامه ها نمایشی باشد و خروجی نداشته باشد.

هرمزی در جمع خبرنگاران گفت: اتفاق بزرگی با کمک دولت رخ داد و این اتفاق ثمره تلاشی بوده که همه اجزای جمهوری اسلامی فارغ از هر نوع تفکر سیاسی آن را انجام دادند و این اتفاق از مدیریت گذشته شروع شد و ما نگذاشتیم این اتفاق روی زمین بماند و به همین دلیل مدیریت شهری ششم و دولت سیزدهم این موضوع را تکلیف کردند و این پروژه را به ثمر رساندند.

هرمزی اضافه کرد: اینکه امروز قطار ملی مجوز سیر ایمن گرفته حاصل همین تفکر است. بدنه رام اول قطار رنگ شده و بدنه دوم و سوم آن نیز وارد سالن مونتاژ شده و تولید انبوه آن نیز آغاز شده است، بگونه ای که بیش از ۸۰ درصد این پروژه را توسط متخصصان داخلی انجام خواهیم داد و دولت هم ۷۷ میلیون دلار ارز برای ساخت این قطار در نظر گرفته است. ما قراردادها را نهایی می کنیم و ابلاغ کار انجام می شود و دقیقا از زمانی که رئیس جمهور قول دادند، تولید قطار را شروع کردیم.

هرمزی در پایان سخنانش گفت: حدود۳۰ درصد مابه ازای هر واگن صرفه جویی ارزی خواهیم داشت و با قولی که تولیدکنندگان دادند با همین شیبی که در حال حرکت هستیم سال آینده اولین رام قطار تولید انبوه شده را در دسترس داریم، قطاری که امروز تست شده نیز در خط پرند استفاده خواهیم کرد.

همچنین در ادامه گردهمایی، روشن مسئول سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت نیز با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت تمرکز خود را بر مسائل مکانیکی و برقی متمرکز کرده  و زمینه های کاری خود را در حوزه حمل و نقل ریلی، صنایع و معادن و... متمرکز کرده، گفت: از سال ۸۳ طراحی و ساخت سیستم رانش واگن های مترو را در دستور کار قرار دادیم که با تلاش مدیران اسبق و فعلی جهاد دانشگاهی کار پیش رفت تا بتوانیم بیش از ۸۰ درصد در این حوزه حمل و نقل ریلی را بومی سازی کنیم.

وی با بیان اینکه تحریم ها در همکاری با اروپایی ها مشکلاتی ایجاد کرد، گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام نیز کار سخت شد؛ اما با همکاری معاونت عملی و فناوری یک کار پایلوت را پیش گرفته و تمام کردیم. تا اینکه در سال ۹۸ با متولی گری معاونت عملی و حمایت واگن سازی یک رام قطار ملی را طراحی کردیم و با اینکه بستر تست قطارها فراهم نبود ولی شرکت بهره برداری متروی تهران با ما همکاری کرد و ریسک کار را پذیرفت. حالا امیدواریم با تأمین منابع مالی و اجرای الزامات قطار ملی بتوانیم در زمان مقرر کار تحویل داده شود.

علی امام مدیرعامل حمل و نقل مپنا نیز با تأکید بر اینکه می بایست تبلور این تجربه ارزنده را در قراردادهای بعدی ببینیم، گفت: قرار بود ۲۰۰۰ دستگاه واگن تا پایان برنامه ششم وارد ناوگان کلانشهرها شود ولی حتی یک واگن هم وارد شبکه متروی هیچ کلانشهرهای نشد. البته جای خوشحالی دارد که شهرداری تهران با جدیت پیگیر قرارداد ۶۳۰ دستگاه است.

وی با بیان اینکه گروه مپنا متولی طراحی قطارهای ملی شد و در زمان مقرری که باید، انجام شد و اخیرا نتیجه تست آن در آزمایشگاهی در کشور «چک» صورت گرفته شده است، اظهار کرد: از این جهت این افتخار برای مپنا ایجاد شد که در طراحی انواع بومی ها پیش قدم بشود. طراحی و ساخت بوژی های قطار سبک خط یک متروی مشهد که پیچیدگی خاص خود را دارد نیز توسط مپنا انجام شده است و لازم به بیان است که واگن سازی پارس از سال ۶۳ فعالیت خود را آغاز کرده و امکانات ارزشمندی برای ساخت بدنه واگن های مترو، بوژی و مونتاژ نهایی قطارهای متروی دارد. بنابراین مپنا با تمام ظرفیت می تواند در ساخت پروژه قطار ملی فعالیت کند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.