| کد خبر: 193255 |

◄ ارقام نگران‌کننده از عملکرد «سایپا دیزل» با افزایش 40 درصدی زیان انباشته

شرکت سایپادیزل سال مالی 97 را با تکمیل جریان زیان‌سازی خود به پایان رساند.

تین نیوز

شرکت سایپادیزل که متولی اجرای بزرگ‌ترین برنامه نوسازی خودروهای سنگین حمل‌ونقل جاده‌ای با عنوان «طرح کلید به کلید» است؛ سال مالی 97 را با تکمیل جریان زیان‌سازی خود به پایان رسانده است. عملکرد این شرکت که در یکی دو سال گذشته با انتقادها و اعتراض‌های رانندگان جاده‌ای متقاضی نوسازی ناوگان همراه بود؛ حالا با آمار به جا مانده از سال گذشته، وارد فاز جدیدی می‌شود.

به گزارش تین نیوز، صورت‌های مالی 12 ماهه منتهی به پایان سال گذشته برای شرکت سایپادیزل که روی سامانه «کدال» منتشر شده؛ حاکی از زیان عملیاتی 210 میلیارد و 632 میلیون و 500 هزارتومانی است که نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش پیداکرده است. همچنین در سال 97 زیان انباشته شرکت 41 درصد افزایش پیداکرده است و به 1 هزار و 924 میلیارد و 990 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است .

در طرف دارایی‌ها، شرکت سایپادیزل، کاهش 25 درصدی داشته است و به مبلغ 1 هزار و 11 میلیارد و 418 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است درحالی‌که سال 96 نزدیک به 1 هزار و 355 میلیارد تومان را برای ردیف دارایی‌ها ثبت کرده بود.

ارقام صورت‌های مالی شرکت سایپادیزل همچنین نشان می دهد که این شرکت روند عملیاتی نگران‌کننده‌ای را پشت سر می‌گذارد. این شرکت که با نماد «خکاوه» در بورس اوراق بهادار تهران فعالیت دارد در نیمه نخست سال گذشته، 279 میلیارد تومان زیان خالص محقق کرده است. با بهبود عملکرد پاییزی شاهد کشیده شدن ترمز زیان فصلی بودیم اما ضرر خالص 172 میلیارد تومانی در زمستان، بیانگر بازگشت به مسیر پرسرعت زیان‌آوری است.

 همچنین طبق گزارش 12 ماهه این شرکت، موجودی نقد شرکت نسبت به ابتدای دوره کاهش 70 درصد داشته است. افزایش بدهی‌های شرکت و همچنین کاهش درآمد عملیاتی و غیرعملیاتی شرکت نیز منجر به کاهش موجودی نقد سایپادیزل شده است.

کاهش تولید و فروش شرکت

از طرف دیگر، آمار تولید و فروش سایپادیزل نیز کاهش 34.75 در تولید و کاهش 16.75 درصدی در فروش را نشان می‌دهد. درآمد فروش شرکت نیز در پایان سال گذشته، کاهش 14 درصدی داشته است .طبق آمار منتشرشده تولید محصولات شرکت به 2هزار و 939 دستگاه رسیده که نسبت به سال گذشته هزار و 565 دستگاه کمتر بوده است. همچنین فروش شرکت نیز 3هزار و 341 دستگاه رسیده که این عدد برای سال گذشته 4هزار و 13 دستگاه را نشان می‌دهد.

ارزش فروش شرکت طبق آمار موجود به 1 هزار و 5 میلیارد و 698 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است . این اعداد و ارقام نشان می‌دهد در سال گذشته این شرکت عملکرد مناسبی نداشته است .

افزایش سرمایه راه گشای مشکلات

طبق خبرهای منتشرشده از مجمع سایپادیزل مدیران این شرکت به 3 دلیل قصد افزایش سرمایه دارد . اول اینکه از ذیل ماده 141 خارج شوند دوم اینکه بتوانند بدهی خود را پرداخت کنند و سوم اینکه طرح کلید به کلید را اجرا کنند . به گفته مدیران شرکت طرح کلید به کلید می‌تواند شرکت را نجات دهد. با افزایش سرمایه شرکت می‌تواند آن 8000 دستگاهی را که از صندوق توسعه مجوز گرفته است را تولید کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 2 0

    سلام. زیان انباشته ی 4.6 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو دیزل را با بدهی 11.5 هزار میلیارد تومانی ایران خودروی سواری جمع بزنید تا به عدد 16 هزار میلیارد تومان ضرر برای خودرو ساز آبی برسید.زیان انباشته ی سایپا دیزل هم 2 هزار میلیارد تومان. جمعا 18 هزار. زیان آن دیگر پراید سازدولتی نارنجی را هم بر این زیان بیفرایید تا نتیجه ایجاد انحصار برای تولید کننده داخلی را به عینه ببینید.خسارتی که از جیب ملت میرود و اگر نگوییم میل قطعا حیف میشود بدست دستگاه عریض و طویل بروکراسی و مدیریت فشل دولتی .