نحوه محاسبه کمیسیون شرکت های حمل و نقل؛
◄ در چه صورتی رانندگان و کامیونداران مورد سواستفاده قرار می گیرند؟
محاسبه مبلغ دریافتی شرکت ها ( کمیسیون )، اگر بیشتر از مهارت در رانندگی برای یک راننده کامیون اهمیت نداشته باشد، کمتر از آن نیز نیست.

فعالان بخش حمل و نقل جاده ای مدعی هستند در صورتی که با نحوه محاسبه کمیسیون شرکت های حمل و نقل (مبلغ دریافتی شرکت های حمل و نقل بابت خدمات ارایه شده به صاحبان کالا) آشنا نباشند، مورد سواستفاده قرار می گیرند.
به گزارش تین نیوز ، به اعتقاد آنان، محاسبه مبلغ دریافتی شرکت ها ( کمیسیون )، اگر بیشتر از مهارت در رانندگی برای یک راننده کامیون اهمیت نداشته باشد، کمتر از آن نیز نیست.
بیشتر بخوانید:
اعتراض شدید رانندگان و کامیونداران به شایعه افزایش 30 درصدی کرایه حمل کالا
اعلام خطر در مورد نابودی حمل و نقل جاده ای کالا و امکان توقف اجباری ناوگان
- دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم مرتبط با رانندگان کامیون و ترانزیت در اینستاگرام ما امکان پذیر است. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.
در همین زمینه، نوید خیرمند فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا و نماینده انجمن صنفی کارگری رانندگان کامیون استان اصفهان، در شبکه های اجتماعی نحوه محاسبه کمیسیون شرکت های حمل و نقل را آموزش داد.
بیشتر بخوانید:
عوارض عبور از خاک ترکیه برای ناوگان ایرانی 30 میلیون تومان شد+ سند
وی گفت: در بارنامه چند مولفه تاثیر گذار داریم، که به شرح ذیل هر کدام را بررسی می کنیم:
1. کرایه پایه: این عدد به صورت سیستمی و بر مبنای نرخ بارگذاری شده توسط سازمان راهداری به نسبت وزن خالص کالا محاسبه میشود؛ یعنی تقسیم این کرایه پایه به وزن خالص، کرایه صافی هر تن در آن مسیر را مشخص خواهد کرد این مولفه اصلی ترین و مهمترین رکن محاسبه کمیسیون، عوارض جابجایی و بیمه تکمیلی است. عوارض جابجایی، کمسیون شرکت و بیمه تکمیلی، تابعی از کرایه پایه است.
2. عوارض جابجایی: این مولفه به صورت یکسان، برای همه کاربری ها و هر نوع کالا ۹ درصد نسبت به کرایه پایه است. (این عوارض جابجایی همان سهم سازمان راهداری است که از تاریخ ۱۴۰۰.۱۰.۱۲ از ۴ درصد به ۹ درصد تغییر یافت و قرار بود بابت نگهداری و بهسازی راه ها، نوسازی ناوگان حمل و نقل و افزایش ایمنی حمل و نقل هزینه شود.)
3. کمیسیون شرکت: این مولفه سهم قانونی شرکت حمل و نقل بابت خدماتی است که به صاحبان کالا می دهد؛ کمیسیون نسبت به نوع بار و مکان شرکت متغیر است. (۶ درصد سیمان، ۸ درصد شرکتهای داخلی پایانه بار عمومی دولتی، ۱۰ درصد پایانه خصوصی و ۱۵ درصد خورده بار)
4. بیمه تکمیلی: این مولفه نیز تابعی از کرایه پایه است و در همه کاربری ها و انواع کالاها به صورت یکسان، نیم درصد از کرایه پایه است.
(تا اینجا مولفه ها تابعی از کرایه پایه بود که البته به این روش محاسبات «درصدی بودن چنین مولفه هایی به نسبت کرایه پایه» نقدهایی داریم که در این مقاله در مقام تایید یا رد این نوع محاسبه نیستم)
5. بیمه بار: این مولفه در هر نوع بار و به نسبت وزن بار متغیر است و به صورت مستقل حساب می شود.
6. هزینه باسکول، بارگیری، بار چینی، انبارداری و ... : این موارد نیز به صورت مستقل و هرکدام جداگانه در بارنامه درج می شود. اگر هر کدام از موارد فوق در سند حمل (بارنامه) درج نشده ولی شرکت مبلغی بابت آن مطالبه کرد، بدون تردید قصد سواستفاده از عدم آگاهی رانندگان را دارد و می باید ضمن توجیه متصدی نسبت به تخلف آشکار وی نسبت به ثبت شکایت در سامانه ۱۴۱ تحت عنوان کمیسیون اضافی اقدام شود.
با این پیشگفتار می رویم برای محاسبه یک بارنامه فرضی
مثال: کرایه پایه مسیر A به B به ازای ۲۵ تن بار برابر است با ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان.
بیمه بار ۳۰٫۰۰۰ تومان، هزینه باسکول ۷۰٫۰۰۰ تومان، انبارداری ۴۰۰٫۰۰۰ تومان. ( کلیه اعداد فرضی است)
با این پیش فرض محاسبه کنید:
۱. مبلغ مجاز دریافتی از راننده توسط یک شرکت در پایانه بار عمومی دولتی (کمیسیون ۸ درصد) چقدر است؟؟
۲. مبلغ مجاز دریافتی از راننده با همین مشخصات در یک شرکت خصوصی خارج از پایانه ( کمسیون ۱۰ درصد) چقدر است ؟؟
پاسخ ۱
عوارض جابجایی:
۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ × ٪۹ = ۹۰۰٫۰۰۰
۹۰۰٫۰۰۰ تومان عوارض جابجایی است که در هر دو نوع شرکت مذکور بصورت یکسان و برابر است.
کمیسیون شرکت:
۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ × ٪۸ = ۸۰۰٫۰۰۰
۸۰۰٫۰۰۰ تومان کمسیون شرکت در پایانه بار عمومی دولتی.
بیمه تکمیلی:
۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ × ٪۰۵ = ۵۰٫۰۰۰
حالا مجموع کرایه پایه + ( عوارض جابجایی، کمیسیون، بیمه تکمیلی) + سایر هزینه ها (بیمه بار، هزینه باسکول و انبارداری) کرایه کل را تعیین خواهد کرد:
۱۰٫۰۰۰٫۰۰ + ۹۰۰٫۰۰۰ + ۸۰۰٫۰۰۰ + ۵۰٫۰۰۰ + ۳۰٫۰۰۰ + ۷۰٫۰۰۰ + ۴۰۰٫۰۰۰ = ۱۲٫۲۵۰٫۰۰۰
کرایه پایه یا همان خالص دریافتی راننده ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان.
دریافتی از راننده ۲٫۲۵۰٫۰۰۰ تومان.
کرایه کل ۱۲٫۲۵۰٫۰۰۰ تومان.
پاسخ ۲ محاسبه همه مولفه ها به جز کمیسیون یکسان است بنابراین
کمیسیون شرکت:
۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ × ٪۱۰ = ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ + ۹۰۰٫۰۰۰ + ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ + ۵۰٫۰۰۰ + ۳۰٫۰۰۰ + ۷۰٫۰۰۰ + ۴۰۰٫۰۰۰ = ۱۲٫۴۵۰٫۰۰۰
در اینجا هم کرایه پایه یا همان خالص دریافتی راننده ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است.
ولی دریافتی از راننده ۲٫۴۵۰٫۰۰۰ تومان.
کرایه کل هم ۱۲٫۴۵۰٫۰۰۰ تومان.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.