| کد خبر: 45228 |

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تین نیوز عنوان کرد:

◄ دلایل عدم اختصاص بودجه حاصل از هدفمندی یارانه ها به حمل و نقل

تین نیوز | یکی از مهمترین بخش‌ها و نمایان‌ترین بخش طرح تحول اقتصادی است که به تغییر فرایند دادن یارانه‌ها می‌انجامد. در این فرایند با حذف تدریجی یارانه‌ها از"مواد سوختی، مواد خوراکی، آب، برق" و سایر اقلام در ایران نوع دادن تغییرکرد که بخشی از این یارانه‌های حذف شده (۶۰ درصد در سال ۱۳۹۰)که به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌شود و "سایر درآمد این کار صرف کارهای عمرانی و فرهنگی " خواهد شد. این کار در اواخر دهه ۱۳۸۰ به اجرا گذاشته شد و بخش عمدهٔ آن در دههٔ ۱۳۹۰ انجام گرفت. از هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان بزرگترین طرح تاریخ اقتصادی ایران نام یاد می‌شود. چرا تا کنون برخی اهداف حاصل از هدفمندی یارانه در حوزه حمل و نقل به اجرا گذاشته نشده، سوالی است که بسیاری از صاحبنظران آن را بارها عنوان کرده اما پاسخ دقیقی در این ارتباط دریافت نکرده اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال تین نیوز مبنی بر دلایل تاخیر درآمد حاصل از هدفمندی یارانه های انرژی از سوی وزارت نفت به بخش حمل و نقل، گفت: با توجه به نص صریح قانون و برنامه بودجه سال گذشته اما متاسفانه شاهد بودیم که این امر در کشور اتفاق نیفتاد.

ارسلان فتحی پور افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از حداکثر توان خود در احقاق حق مردم خواهند کرد و در جلسه اخیر مجلس نیز این امر به وضوح قابل مشاهده بود. وکلای مردم سعی دارند تا با حذف دهک های پر درآمد از لیست دریافت یارانه، درامد حاصل از آن را در بخش های مختلف از جمله حمل و نقل هزینه کنند.

وی تصریح کرد: حذف این تعداد، درآمد دولت را 12 هزار میلیارد افزایش داده که بر اساس اطلاع، این میزان دارایی صرف توسعه حمل و نقل عمومی و بخش های دیگر اقتصادی خواهد شد.

نماینده مردم کلیبر و هوراند در ادامه خاطر نشان کرد: درآمد حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت در چند  سال اخیر، به اندازه ای نبوده که وزارت نفت، آن را به بخش توسعه حمل و نقل تزریق کند لذا انتظار می رود با تمهیدات جدید دولت و مجلس، این مهم تحقق یابد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.