| کد خبر: 7917 |

معرفی پروژه‏ های ساخت ایران - ۵ / نفتکش ۱۱۳ هزار تنی(افراماکس)

تین نیوز |  نامگذاری سال 1393 به نام «اقتصاد و فرهنگ» و تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به تولید ملی و حداکثر استفاده از توان و ظرفیت‏های داخلی در چارچوب سیاست‏های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، بار دیگر زمینه و بستری را برای توجه به ظرفیت‏های درونی کشور برای توسعه علمی و صنعتی فراهم آورده است.
 
در این میان، صنایع دریایی یکی از راهبردی‏ترین صنایع کشور است که در شرایط تحریم نیز مشخص شد بدون اتکاء به توانمندی‏های موجود در این حوزه، بسیاری از منافع حیاتی کشور در بخش‏های تجاری، انرژی و خدماتی به خطر می‏افتد.
 
تلاش کشورهای غربی برای محاصره دریایی ایران در چند سال گذشته و تحریم قریب به اتفاق شرکت‏ها و صنایع دریایی دولتی، نظامی و حتی خصوصی به‏روشنی نشان داد که خاکریز اول مواجهه اقتصادی با فشارهای بین‏المللی حوزه دریاست و طبیعتا، لازمه این مواجهه حداکثر اتکاء به توان و ظرفیت‏های داخلی در بخش‏های مختلف ساخت، تعمیرات و خدمات دریایی است.
 
این در حالی است که بعضا مشاهده می‏شود با وجود ساخت بزرگترین و پیچیده‏ترین شناورها و سازه‏های دریایی طی دو دهه گذشته در کشور، برخی مدیران و شرکت‏های عموما دولتی و شبه دولتی برای توجیه اقدامات خود در جهت خرید از خارج، توان ساخت داخل را نفی و پروژه‏های انجام‏شده قبلی را نادیده می‏انگارند.
 
پایگاه خبری-تحلیلی مارین نیوز در مقام پاسخگویی به این شبهه افکنی‏ها و یادآوری توان ساخت داخل، به مناسبت ابلاغ سیاست‏های اقتصاد مقاومتی و آغاز سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، در قالب مجموعه اخباری به ارائه اطلاعاتی درباره مهمترین شناورها و سازه‏های دریایی ساخت ایران می‏پردازد و آمادگی دارد تا با دریافت اطلاعات سایر پروژه‏ها، نسبت به معرفی آنها نیز اقدام کند.
 
در پنجمین مورد از این مجموعه، اطلاعات مربوط به نفتکش 113 هزار تنی (افراماکس) را که در یارد بوشهر شرکت صدرا ساخته شده، ارائه می‏کنیم؛ شناوری که در مرحله تست‏های نهایی دریانوردی قرار دارد.
 
نفتکش 113 هزار تنی (افراماکس)
 
سـازنده : شرکت صنعتی دریایی ایران (صـدرا)
کارفرما : شرکت ملی نفت ونزوئلا 
تاريخ شروع پروژه ساخت شناور اول: 1388
پیشرفت پروژه:  پایان ساخت/ در مرحله تست دریانوردی
 
مشخصات:
طول کلی :250 متر
عرض:44 متر
ارتفاع ساختمانی :21 متر
آبخور طراحی :14.8 متر
سرعت 15 گره دریایی
ظرفیت باربری (D.W.T): حدود 113 هزار تن
قدرت موتور:15820 کیلووات
تعداد و ظرفیت ژنراتورها: 3 عدد هر کدام به ظرفیت 900 کیلو وات و یک عدد ژنراتور اضطراری به ظرفیت 325 کیلو وات

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.