| کد خبر: 61337 |

◄ چرا بندر شهید رجایى توان رقابت با بنادر امارات را ندارد؟

تین نیوز | انتشار اظهارات محمد جواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که گفته بود " با اجرای توافقات میان ایران و 1+5، حمل یکسره به مقصد کشور افزایش خواهد یافت و به نظر می رسد دیگر شاهد تخلیه کالاهایی مانند خودرو در دبی و "ری اکسپرت" آن نخواهیم بود و این توافق موجب افزایش حمل مستقیم یا یکسره به بنادر کشور خواهد شد. .." موجب شد تعدادی از کاربران تین نیوز دیدگاه خود را در این مورد بیان کنند. نظرات کاربران تین نیوز به شرح زیر است:

1- تا زمانى كه بندر شهید رجایى ایران بندری فرعى است و نمی تواند با بنادر پایه شیخ نشین ها رقابت كند كشتى ها هیچ وقت به صورت گسترده در بندرعباس پهلو نخواهند گرفت! مگر قبل از تحریم خودروهاى سوارى مستقیم به ایران وارد می شدند كه الان هم مستقیم وارد شوند؟ در صورت عدم توسعه بندر عباس به عنوان بندر پایه این تفكرات خیالى خام می باشد و ما توان رقابت با شیخ نشینان را نداریم.

2- ایران باید خود به موقعیت ری اكسپورت تبدیل بشود. امارات متحده عربی در هر سال بابت صادرات مجدد بیش از 7 میلیارد دلار در آمد دارد و شهرهای لجستیكی بسیار بزرگی ساخته است كه احتمالا در آینده نیز برخی كالاها از امارات به خاطر پیوند بازرگانی بین المللی با ساختارهای لجستیكی امارات به بنادر ایران ارسال شود.

البته دلیل آن را می توان عدم وجود ساختارهای زنجیره تامین در ایران مطرح كرد. اولین كاری كه باید انجام بگیرد این است كه شهرهای لجستیكی و دهكده های صادرات تخصصی در كشور تشكیل و از مزیت های نسبی و رقابتی تك تك مناطق كشور استفاده های منطقه ای بشود تا ایران كم كم وارد موقعیت ری اكسپورت در میان كشورهای منطقه ای شود. تازمانی كه هم پیوندی اساسی ما بین شبكه های زیرساختی وجود نداشته باشد و بنادر و پایانه های مرزی و فرودگاه در حوزه مدیریتی و ساختارهای فضائی به مطلوبیت نسبی بین المللی نرسند و موازی كاری در امورات تجاری ما بین ادارات و سازمانها انجام بگیرد ما هیچ وقت به ایده های تاریخی و اسناد چشم انداز نخواهیم رسید.

با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی شود باید اقدام و هزینه و در محافل بین المللی برای تحقق موضوع زمینه سازی كرد و .... در ایران یك شركت فوروادر بین المللی كه زمینه عبور و ری اكسپورت كالا را فراهم كند وجود ندارد در حالیكه در امارات شركت های بزرگ كه سیل ورود كالاهای ترانزیتی را برای انبارداری و ایجاد ارزش افزوده فراهم كنند، شكل گرفته اند. از جمله توانهای ایران در بعد ایده پردازی شكل گیری شهرها و هاب های لجستیكی ایده های وزیر راه و شهرسازی است.ولی چقدر برنامه ریزان و عامل اجرایی بتوانند زمینه شكل گیرهای ایده های مطروحه را داشته باشند جای سوال دارد.

برای ورود ایران به عرصه های بین المللی حمل و نقل و ترانزیت بابد وزارت راه و شهرسازی با ارائه پیشنهادات به دولت، از انسانهای علمی و عملی و استانداران متخصص در عرصه های بازرگانی و حمل و نقلی خصوصا در استانهای مرزی استفاده كند. استاندار با مدرك ... نمی تواند استان های مرزی را پیش برد و جایگاه حمل و نقل را در عرصه های منطقه ای و در شاكله های برنامه های كشوری متصور نماید. لذا برای رسیدن به افق چشم انداز مقام معظم رهبری در خصوص حمل و نقل باید اول نیروی انسانی این بخش را ساماندهی کرد بعد انتظار تغییرات شگرف در بعد اقتصادی حمل و نقل را داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.