| کد خبر: 106606 |

سوغات غول کشتیرانی برای آب‌های ایران

تین‌نیوز| شنیدن خبر بازگشت غول کشتیرانی مرسک به آب‌های ایران برای بازرگانان و فعالان کانتینری که اهمیت حمل‌ونقل مستقیم کالا به بنادر را می‌دانند به‌طور حتم خبری خوشحال‌کننده است.
 
با لغو تحریم‌ها بیشتر خطوط کشتیرانی بزرگ که ایران را ترک کرده بودند به ایران بازگشتند و حالا مرسک به‌عنوان بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان در راه بنادر ایران است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این حضور حمل مستقیم کالا به ایران و کاهش هزینه‌های مالی و زمانی حمل کالاست. این شرکت مهم کشتیرانی به‌عنوان بزرگترین لاینر دنیا، در پی تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران، روابط خود با ایران را در سال ۹۰ محدود و در سال ۹۱ ارتباط خود را به‌طور کامل با بنادر ایران قطع کرد. به گفته فعالان صنعت دریانوردی، مرسک از آخرین شرکت‌های کشتیرانی است که ارتباطش با ایران را قطع کرد.

مرسک برترین شرکت کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی دنیا در سال‌های اخیر است. براساس آخرین گزارش موسسه آلفالاینر در امسال میلادی، این شرکت دانمارکی با داشتن بیش از ۶۰۰ کشتی و ظرفیت حدود ۳میلیون و ۱۰۰هزار تی‌ای‌یو کانتینر، عنوان برترین شرکت حمل‌ونقل دریایی دنیا را در میان غول‌های کشتیرانی کسب کرده است.

این شرکت در سال ۱۹۰۴م تاسیس شد و از سال ۱۹۹۶ تاکنون بزرگترین شرکت کانتینری و تامین‌کننده کشتی‌های تدارکاتی جهان است که با حدود ۹۰هزار نیرو، در بیش از ۱۳۵ کشور دنیا نمایندگی دارد. علاوه بر حمل‌ونقل کانتینری، این شرکت در حوزه پایانه‌داری، تانکر، آموزش، بخش فراساحل و دیگر قسمت‌های کشتیرانی مانند نفت، گاز و کشتی‌سازی فعالیت می‌کند. این شرکت کشتیرانی به بیشتر بنادر مهم در گوشه و کنار جهان از اروپا و آسیا تا امریکای جنوبی و افریقا تردد دارد. حالا آنطور که اخبار روزهای اخیر می‌گوید، مرسک دوباره در راه ایران است و قصد دارد تجارت متوقف‌شده با ایران را از سر بگیرد. مدیر کشتیرانی مرسک در ایران و امریکا در این زمینه از ظرفیت قابل‌توجه بازار ایران و نقش حیاتی آن در تجارت جهانی سخن گفته و از برقراری دوباره فعالیت‌های تجاری با ایران ابراز خوشنودی کرده است. آنطور که این مدیر کشتیرانی دانمارکی گفته، همکاری ایران و مرسک پیشینه‌ای حدود ۶۰سال دارد؛ بنابراین خوشحالی مدیران این شرکت از همکاری دوباره با شریک قدیمی، جای تعجبی ندارد.

رونق بندر شهیدرجایی با مرسک
از سوی دیگر نگاهی به پیشینه و وضعیت تجاری شرکت کشتیرانی مرسک، بیانگر اهمیت بازگشت این خط بزرگ کشتیرانی به بنادر ایران است و اهالی تجارت ایران نیز از این رویداد، اظهار خوشنودی می‌کنند. مسعود دانشمند، از فعالان اقتصادی کشور معتقد است باید به بازگشت مرسک به چشم امیدواری نگریست. او در پاسخ به «گسترش تجارت» با اشاره به تعدد کشتی‌های تجاری و گستره بزرگ فعالیت‌های دریایی مرسک در سراسر دنیا یادآوری می‌کند که با بازگشت مرسک، می‌توانیم کالاهای ایران را به‌طور مستقیم از بنادر اروپا، امریکایی، افریقا و آسیای جنوب شرق به بنادر ایران حمل کنیم. این در حالی است که در زمان تحریم، کالاهای ایران که به وسیله کانتینرهای این کشورها حمل می‌شد ابتدا به بنادر جنوبی خلیج‌فارس آورده می‌شد و از آنجا به ایران می‌آمد؛ این مسئله هزینه‌های اضافی برای حمل این کانتینرها به کشور و بازرگانان تحمیل می‌کرد. دانشمند می‌افزاید: مسلم است که با حمل مستقیم کالا به بنادر ایران، هزینه‌های تمام شده برای کالاهای صادراتی و وارداتی کاهش می‌یابد و عملیات واردات و صادرات نیز سرعت می‌گیرد زیرا پیش از این کانتینرها از کشورهای دیگر به بنادر حاشیه خلیج‌فارس حمل و در آنجا تخلیه می‌شد. کالاها مدتی در آن بنادر می‌ماند و از آنجا با کشتی‌های کوچکتر به ایران حمل می‌شد. در زمینه کالاهای صادراتی نیز چنین روالی داشتیم و حالا با آمدن مرسک مسلم است که حمل‌ونقل ما در این بخش ارزان‌تر و سریع‌تر می‌شود. برخی معتقدند با توجه به اینکه شرکت کشتیرانی مرسک در دوران تحریم ایران را ترک کرده، نمی‌تواند شریک تجاری قابل اعتمادی باشد و این بار باید خست‌گیرانه‌تر از گذشته با او برخورد کرد اما دانشمند چنین نظری ندارد. او توضیح می‌دهد: به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم، بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های خارجی ایران را در سال‌های گذشته ترک کردند که این مسئله را نمی‌توان به حساب کوتاهی آنها گذاشت و ناگریز از این وضعیت بودند اما حالا که دوباره شرایط همکاری فراهم شده نباید فرصت را از دست داد. شرکت مرسک به‌دلیل کاهش هزینه‌های خود، تابستان امسال فعالیت خود در ۱۰ بندر تجاری چین را متوقف و اعلام کرد که قصد تمرکز و سرمایه‌گذاری بیشتر در بنادری را دارد که چشم‌انداز رشد بیشتری دارند و فرصت‌های بیشتری برای مشتریان این شرکت فراهم می‌کنند. این اظهارنظر در کنار خبر تمایل این شرکت به بازگشت به ایران، می‌تواند نشان‌دهنده اهمیت و ظرفیت بالای بندر شهیدرجایی باشد.
دانشمند با اشاره به گستره فعالیت کشتیرانی مرسک در سراسر دنیا، یادآوری می‌کند که کاهش یا افزایش فعالیت‌های این شرکت در هر نقطه از دنیا بستگی به میزان عرضه و تقاضا دارد از سوی دیگر نباید فراموش کرد که بندرعباس (بندرشهیدرجایی) بندر مهمی است و مرسک با ارتباط با این بندر به بازار ۸۰میلیونی داخل ایران، بازار ۶۰میلیونی کشورهای اکو، بازار پاکستان و افغانستان و آسیای میانه وصل می‌شود. این بازارهای بزرگ را نمی‌توان نادیده گرفت بنابراین اهمیت بندر شهیدرجایی از دلایل بازگشت این خط کشتیرانی به ایران است. اگرچه برخی می‌گویند مرسک به خاطر ترک ایران، شریک قابل‌اعتمادی نیست اما بررسی «گسترش تجارت» نشان می‌دهد این شرکت هیچ‌گاه به یکباره ایران را ترک نکرده است. حتی پس از فشارهای جهانی برای قطع تردد کشتی‌های مرسک به بنادر ایران، مدیران این شرکت برای تداوم حضور در ایران و جلوگیری از جریمه شدن، در جلساتی از کنگره امریکا هم حاضر شدند و به دفاع از حضور در ایران پرداختند. در واقع می‌توان تحریم شرکت اپراتوری تایدواتر در بندر شهیدرجایی را از دلایل تاثیرگذار بر ترک ایران از سوی لاینرهایی مانند مرسک دانست. بعد از تحریم تایدواتر به عنوان اپراتور پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی، شرکت مرسک مجبور شد فعالیت کانتینری خود را تا سال ۹۲ به بندر بوشهر که اپراتور پایانه کانتینری آن در فهرست تحریم‌ها نبود منتقل کند این در حالی است که آخرین خط کشتیرانی پیش از مرسک، در تیر ۹۱ تردد خود به بندر شهیدرجایی را قطع کرد و این نشان می‌دهد شرکت مرسک جزو وفادارترین شرکت‌های کشتیرانی به ایران بوده است.
 
افت و خیزهای مالی مرسک
بازگشت کشتیرانی مرسک به ایران وقتی امیدوارکننده‌تر می‌شود که بدانیم در مهر امسال غول‌های بزرگ کشتی‌سازی و کشتیرانی کره‌جنوبی یعنی هانجین و هیوندای کره، وقتی با مشکلات مالی مواجه شدند روی حمایت مالی مرسک حساب کرده بودند. البته کشتیرانی مرسک نیز در یک سال گذشته، با توجه به مشکلات اقتصادی جهانی از گزند مشکلات مالی در امان نبوده است. مرسک در ۳ ماه دوم سال جاری میلادی با کاهش ۱۶درصدی درآمد روبه‌رو شد. این شرکت دلیل کاهش سود خود را کاهش نرخ حمل‌ونقل دریایی کانتینر و افت قیمت نفت اعلام کرده است. البته این شرکت اعلام کرد که موفق شده با افزایش ۶/۹درصدی حجم فعالیت‌های کانتینری و ۸/۲درصدی تولید نفت، قسمتی از کاهش سود کشتیرانی مرسک را جبران کند.

سخن آخر...
اخبار مبنی بر احتمال بازگشت کشتیرانی مرسک به ایران در کنار اخبار مربوط به بازگشت دیگر شریک‌های بزرگ تجاری و اقتصادی ایران که به خاطر تحریم فعالیت خود در ایران را کاهش داده بودند، از سال گذشته به گوش می‌رسید و تا اردیبهشت امسال ۶ خط کشتیرانی معتبر دنیا از کشورهای صاحبنام در حوزه کشتیرانی مانند سنگاپور، کره، ایتالیا و تایلند فعالیت خود در بنادر ایران را از سرگرفتند و حالا با بازگشت دوباره مرسک به بنادر ایران می‌توان به روزهای بیشتر فعالیت‌های تجاری بنادرجنوبی به‌ویژه بندر شهیدرجایی و کاهش زمان معطلی کالا در بنادر امیدوار بود که دستاورد این مسئله برای صادرات و واردات، کاهش هزینه‌های مالی و زمانی و کاهش قیمت تمام‌شده کالا خواهد بود.  
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.