| کد خبر: 105078 |

داغستان از امکان خرید سهام بندر مخاچ قلعه برای بازرگانان ایرانی خبر داد

تین‌نیوز| رئیس جمهوری داغستان در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی در فدراسیون روسیه از برنامه سهامی شدن بندر مخاچ قلعه و امکان استفاده بازرگانان ایرانی از این فرصت برای توسعه فعالیت های اقتصادی در این جمهوری خبر داد.

 

مهدی سنایی در دیدار با عبدل عطیپف با اشاره به اشتراک های تاریخی، فرهنگی و مذهبی بین ایران و داغستان و وجود ظرفیت های فراوان همکاری در عرصه های مختلف، خواستار توسعه مناسبات دوجانبه در این حوزه ها شد.

در این دیدار که عصر شنبه در جریان سفر سنایی به داغستان انجام شد، وی با تاکید بر نقش و اهمیت این جمهوری به عنوان دروازه صادرات و واردات کالاهای ایرانی و روسی، خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت های بندر مخاچ قلعه در ساحل شمال غربی دریای خزر و نیز عملیاتی کردن گذرگاه سبز گمرکی و راهگذر حمل و نقل شمال جنوب شد.

سفیر ایران همچنین به برنامه سفر پیش روی هیات استانداری اردبیل متشکل از 20 نفر از بازرگانان این استان به جمهوری داغستان و آمادگی بازرگانان استان مازندران برای برقراری روابط با همتایان داغستانی خبر داد.
سنایی همچنین خواستار ارائه تسهیلات لازم گمرکی و حذف تشریفات زائد از سوی مسوولان این جمهوری برای شرکت های و فعالان اقتصادی ایران شد.

رئیس جمهوری داغستان نیز با ارزشمند خواندن اراده سران دو کشور برای توسعه روابط ایران و روسیه گفت: اسناد زیادی برای ارتقای همکاری ها در بخش های مختلف به ویژه اقتصادی در سطح فدرال و نیز یادداشت تفاهم با جمهوری داغستان امضا شده که فرصت های خوبی را برای ارتقای مناسبات فراهم کرده است.
عطیپف تاکید کرد: فعال سازی گذرگاه سبز گمرکی و همچنین راهگذر شمال-جنوب از خواسته های داغستان نیز می باشد و افزون بر این آماده توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف از جمله گردشگری، فرهنگی و دانشگاهی، بندری، حمل و نقل، روابط در حوزه خزر، سرمایه گذاری و اجرای پروژه های مشترک هستیم.

رئیس جمهوری داغستان همچنین از برنامه های وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه برای سهامی کردن بندر مخاچ قلعه تا پایان سال جاری میلادی خبر داد و افزود که در صورت ایجاد شرکت سهامی این بندر، سرمایه گذاران ایرانی می توانند با خرید سهام آن فعالیت های بازرگانی خود را توسعه دهند.
عطیپوف در پایان همچنین با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دستور فعال کردن راهگذر حمل و نقل شمال و جنوب با محوریت و نقش ویژه داغستان را صادر کرده است، خواستار احیای جاده ابریشم و اجرای پروژه های بزرگ دوجانبه به صورت مشترک شد.

جمهوری داغِستان یکی از 22 جمهوری داخلی فدراسیون روسیه با 50 هزار و 300 کیلومتر مربع مساحت و بیش از سه میلیون نفر جمعیت در سواحل غربی دریای خزر و در قسمت شرقی ناحیه قفقاز واقع شده است که مرکز و بزرگترین شهر آن مَخاچ قلعه در کناره خزر است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.