| کد خبر: 103674 |

توسعه سواحل مکران با همگرایی ارگان های دریایی

تین‌نیوز| فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: باید در بیست و چهارمین همایش ارگان‌های دریایی قطعنامه‌های بیست و سه همایش گذشته را بررسی کنیم و از اجرایی شدن یا اجرایی نشدن آنها مطلع شویم. نقاط قوت و ضعف را شناسایی و برای رفع نقاط ضعف آن راهکار پیدا کنیم.

امیر دریادار حبیب اله سیاری در آستانه برگزاری بیست و چهارمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی با اشاره به اهمیت دریا در جهان و کشور گفت: باید بتوانیم فعالیت‌های دریایی را به گونه‌ای در سطح کشور ساماندهی کنیم که به اهداف از پیش تعیین شده دسترسی پیدا کنیم.

شاید یکی از دلایلی که نتوانسته‌ایم تمام توان دریایی خود را به کار بگیریم این است که ارگان‌های دریایی کشور در یک مسیر قرار نگرفته‌اند. در این همایش‌ها باید تلاش کنیم که همگرایی و جهت‌گیری بیشتری به وجود آید که قطعاً به نفع ارگان‌های دریایی خواهد بود.


وی افزود: همچنین باید در بیست و چهارمین همایش ارگان‌های دریایی قطعنامه‌های بیست و سه همایش گذشته را بررسی کنیم و از اجرایی شدن یا اجرایی نشدن آنها مطلع شویم. نقاط قوت و ضعف را شناسایی و برای رفع نقاط ضعف آن راهکار پیدا کنیم.

دریادار سیاری با اشاره به اینکه راهکارهای مشخص شده باید جزو برنامه‌های سالیانه یا پنج ساله قرارگیرد، تصریح کرد: باید راهکارهای مشخص شده را جزو برنامه‌های سالیانه یا پنج ساله قرار دهیم. به این ترتیب می‌توانیم به نتیجه برسیم، در غیر این صورت از برگزاری همایش‌ها نتیجه‌ای نخواهیم گرفت. این همایش‌ها باید هدفمند باشد.

فرمانده نیروی دریایی با بیان اینکه درگذشته ارگان‌های دریایی به هیچ عنوان هماهنگ نبوده‌اند اظهار داشت: در گذشته ارگان‌های دریایی به هیچ عنوان هماهنگ نبوده‌اند اما امروز ارگان‌های دریایی به واسطه برگزاری همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور دور هم جمع می‌شوند که این خود یک پیشرفت محسوب می‌شود اما این پیشرفت کافی نیست. پیشرفت‌ها باید به ابعاد مختلف تقسیم و در هر بُعدی کار شود تا به نتیجه برسیم.

وی خاطرنشان کرد : در این همایش‌ها باید تلاش کنیم که همگرایی و جهت‌گیری بیشتری به وجود آید که قطعاً به نفع ارگان‌های دریایی خواهد بود.

دریادار سیاری گفت : اگر قرار باشد به هماهنگی بین ارگان‌های دریایی کشور نمره بدهم از نمره 20، نمره 10 را می‌دهم. زیرا معتقدم هنوز کارهای زیادی باید برای هماهنگی و فعالیت‌های مشترک انجام شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وحدت و انسجام را موجب پیشرفت و پیروزی دانست و گفت: انقلاب اسلامی هم با وحدت به پیروزی رسید. با برگزاری همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور به سمت وحدت حرکت کرده‌ایم. اگر هدفمند کار کنیم و برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم به نتیجه می‌رسیم.

وی با اشاره به مشخص نبودن سیاست‌های کلان در بخش دریا گفت: تنظیم سند توسعه دریایی باید بسیار زود به نتیجه برسد. ایران امکانات، تاریخ دریانوردی، مرزها و دریاهای مناسبی دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به گفته مقام معظم رهبری درباره پسکرانه‌های سواحل مکران تصریح کرد: ما همان مردمانی هستیم که از راه دریا به یونان لشگرکشی کردیم. اما استعمار و استثمار باعث شد ما از ساحل دور شویم. ما را مرکزنشین کردند.

نباید تصور شود که گسترش تهران حُسن است، در اطراف تهران شهرهای حاشیه‌ای بسیاری به وجود آمده که حُسن نیست. این در حالی است که کشور ما بسیار پهناور است و به گفته مقام معظم رهبری دنیایی از کار را می‌توان در پسکرانه‌های سواحل مکران ایجاد کرد.

دریادار سیاری در باره مباحثی همچون توسعه ریل محور به جای دریا محور گفت: دنیا به دلایل مختلف توسعه دریامحور را دنبال کرده و به نتیجه رسیده است. کسی منکر توسعه ریل‌محور نیست. جاده، فرودگاه، راه‌آهن، بهداشت، آموزش و پرورش، ارتباطات و ... شاخص‌های پیشرفت یک کشور هستند. اما قرار دادن توسعه ریل‌محور به جای دریامحور کار درستی نیست و هر یک از اینها جای خود را دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این نکته که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که دانش فنی خود را در اختیار تولیدکنندگان شناور در داخلی قرار دهد ، گفت : نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از ساخت ناوشکن جماران، ناوشکن دریای خزر را آب‌اندازی کرد. سومین و چهارمین ناوشکن نیزبزودی آب‌اندازی می‌شود. پنجمین ناوشکن نیز در دست ساخت است. در سطوح موشک‌انداز نیز شناورها در حال ساخت هستند.

وی افزود: باید در کارگروه‌های همایش ارگان‌های دریایی کشور علت دور ماندن از دریا بررسی و راهکارهای مناسب آن ارائه شود.

دریادار سیاری شناخت عوامل ژئوپلیتیکی کشوررا ضروری دانست و عنوان کرد: برای اینکه بدانیم کشور چگونه می‌تواند پیشرفت کند باید عوامل ژئوپلیتیکی کشور را بشناسیم. این عوامل ثابت و متغیر هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در درباره برنامه های آینده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگان نیروی دریایی ارتش به سمت شرق نیزتردد می‌کند. در آینده نزدیک در جهت شرکت در همایش کشورهای حاشیه اقیانوس‌هند، رزمایشی در بنگلادش خواهیم داشت. عبور از تنگه مالاکا، مالزی و اندونزی را در گذشته انجام داده‌ایم و بازدید از دریای چین جنوبی، سفر به آفریقای جنوبی و اقیانوس‌اطلس را در برنامه داریم. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دست بلند نظام در آب‌های جهان است.

وی در خصوص توسعه سواحل مکران گفت: نیروی دریایی با حداقل امکانات عملاً در این منطقه مستقر شده است و بحث‌های زیرساختی مربوط به خود را دنبال می‌کند. همین مسئله کمک شایانی به توسعه آن منطقه کرده است. موضوع دیگر زیرساخت‌های عمومی مانند ریل، جاده، فرودگاه، بهداشت و درمان، نفت، گاز، پتروشیمی، مناطق آزاد و ... است که در برنامه‌های دولت قرار دارد. امیدواریم تا سال آینده شاهد پیشرفت این منطقه باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به متولی توسعه سواحل مکران اظهار داشت: متولی خاص توسعه سواحل مکران وزارتخانه‌ها هستندو به همین منظور کارگروهی به نام کارگروه توسعه سواحل مکران وجود دارد که جلسه‌های آن زیر نظر معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود. دبیرخانه این کارگروه نیز زیر نظر وزارت دفاع قراردارد.

وی درباره برنامه های نیروی دریایی برای توسعه ناوگان نظامی دارد گفت: قطعاً برای حضور در دریا و مأموریت و مسئولیتی که بر عهده داریم نیازمند تجهیزات هستیم. تأمین تجهیزات یعنی توسعه ناوگان. ساخت ناوهای نظامی و زیردریایی هم برای این است که در دریا حضور داشته باشیم. امیدواریم در سال 95 و اوایل سال 96 برخی از تجهیزات جدید را رونمایی کنیم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.