| کد خبر: 90646 |

راه‌آهن در بخش زیرسازی خطوط ریلی در سال ۹۴ رکورد زد

کارنامه راه‌آهن

 هفته‌نامه حمل و نقل |

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن، روز یکشنبه ۵ اردیبهشت ۹۵ در نشست خبری با اصحاب رسانه به توضیح در خصوص رکوردشکنی در زیرسازی ریلی در سال ۹۴، برنامه‌های راه‌آهن در زمینه زیرسازی ۱۰۵۰ کیلومتر خط‌آهن در سال ۹۵، ترانزیت، اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان عوارض ۱۰ درصد گازوئیل به راه‌آهن و ریل ملی و... پرداخت که در ادامه گزارش به آن خواهیم پرداخت.

رکوردشکنی در زمینه زیرسازی خطوط ریلی
سال گذشته توانستیم میزان ریل‌گذاری مسیر‌ها را به شکلی قابل توجه افزایش دهیم و کار به رقمی رسید که حتی در اوج سال‌های رشد اقتصادی و وجود منابع مالی کشور نیز سابقه نداشته است. سال ۱۳۹۴ زیرسازی ۷۵۰ کیلومتر خطوط جدید ۲، ۳ یا ۴ خطه انجام گرفت که در این میان ۲۵۰ کیلومتر از این رقم نیز ریل‌گذاری شده است.
وی همچنین از برنامه‌ریزی برای زیرسازی ۱۰۵۰ کیلومتر خط آهن در پروژه دوخطه‌سازی راه‌آهن در سال جاری خبر داد و افزود: اعتبار ساخت این خطوط از محل ردیف‌های عمرانی است، ردیف ماده ۷۰ از محل ۱۰ درصد عوارض گازوئیل طبق وعده دولت امسال در بودجه ۹۵ به راه‌آهن اختصاص می‌یابد. مقرر شده است ۵۵۰ میلیارد تومان از محل عوارض ۱۰ درصدی گازوئیل به توسعه این خطوط اختصاص یابد و می‌توان انتظار داشت سرعت پیشروی در زیرساخت‌های راه‌آهن به چهار برابر گذشته برسد.

رشد ۹۷ درصدی ترانزیت و افزایش ۲ درصدی حمل بار علیرغم کاهش ۷ درصدی کل آمار حمل بار
راه‌آهن در سال گذشته توانست سهم خود در جابه‌جایی بار را دو درصد افزایش دهد و همچنین در عرضه ترانزیت نیز رشد ۹۷ درصدی را به ثبت رساند تا از ۷۷۷ هزار تن به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد. این در شرایطی است که وضعیت کل آمار جابه‌جایی بار در کشور هفت درصد کاهش داشته است.

در بخش مسافری، یک درصد کاهش داشته‌ایم
عملکرد شبکه ریلی کشور در حوزه جابه‌جایی مسافران با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در قیاس با آمار کاهشی حمل‌ونقل عمومی عملکرد بهتری داشته است و مسافران ریلی در سال گذشته تنها یک درصد کاهش پیدا کرده‌اند. این آمار در حالی به دست آمده که روند کاهشی مسافران حمل‌ونقل عمومی از چند سال قبل آغاز شده و تنها در سال گذشته هفت درصد افت کرده است. راه‌آهن تلاش کرده در جابه‌جایی مسافر، وضعیت حفظ شود و در سال ۹۴ به رقم ۲۴,۵ میلیون نفر جابه‌جایی رسیدیم.

کاهش ۳۶ درصدی حوادث ریلی
عملکرد راه‌آهن در حوزه شاخص ایمنی بهبود یافته و خوشبختانه با توجه به اقداماتی که صورت گرفته سهم راه‌آهن از حوادث و سوانح ۳۶ درصد کاهش یافته است. اغلب حوادث ما مربوط به عبور غیرمجاز عابران پیاده از عرض راه‌آهن است؛ سال گذشته حتی یک جراحت هم در بخش مسافران نداشتیم، اما ۳۸ نفر به دلیل عبور غیرمجاز از راه‌آهن جان باختند که امیدواریم با توجه به در دست ساخت بودن برخی زیرگذرها و خطوط عبور جدید این آمار نیز به شکلی قابل توجه کاهش پیدا کند.

همچنین سیگنالینگ و علائمی کردن خطوط، ایمنی سیر را افزایش می‌دهد و موجب افزایش ظرفیت خط می‌شود که این موضوع در سال ۹۴ دنبال شد و کنترل سرعت از طریق ATC به بهترین وجه اجرا شد.

افزایش سرعت اعزام قطارها و کاهش تأخیر حرکت تا ۵۰ درصد
زمان تأخیر‌ها در رسیدن قطار به مقاصد کاهش قابل توجه داشته است و در نوروز سال ۱۳۹۴ میانگین تأخیر در مقصد ۴۴ دقیقه بود که در نوروز ۹۵ این رقم به ۲۳ دقیقه رسید که این امر نشان از کاهش تقریباً ۵۰ درصدی تأخیرها می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین دلایل این کاهش به کارگیری سیستم تراک‌بندی بود که در سال ۱۳۹۴ کلید خورده و در سال ۹۵ در مسیر تهران – مشهد اجرایی خواهد شد.

تأمین اعتبار اتصال خط آهن ایران به افغانستان و عراق در بودجه سال ۹۵
۷ بند اقتصاد مقاومتی به عملکرد بخش ریلی کشور مربوط است و در بند ۱۰ اقتصاد مقاومتی بر روی ترانزیت تأکید شده که قطعاً افزایش سهم ریل یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های آن است. ترانزیت با راه‌آهن معنا می‌یابد و برای اقتصاد ملی سودآور است، در حالی که در ترانزیت جاده‌ای، منافع و معایب تقریباً یکسانند.
در بند ۱۲ به توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه تأکید شده است. در حال حاضر با کشورهای همسایه نظیر ترکیه، ترکمنستان و پاکستان خط ارتباط ریلی داریم؛ در افغانستان خط آهن خواف ـ هرات تا مرز ایران انجام شد و قسمت درون افغانستان طبق بودجه ۹۵ ما روسازی می‌شود.

با کشور عراق هم در بودجه ۹۵ ردیفی داریم تا پل شلمچه ـ بصره را ما بسازیم و طرف عراقی، اعتبار شلمچه تا بصره را در خط آهن تأمین کند، البته باید دو طرف کار را به صورت هم‌زمان اجرایی کنند.
افزایش صادرات از دیگر مصادیق اقتصاد مقاومتی است، صادرات به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان و غیره را دنبال می‌کنیم، ضمن آنکه صادرات فرآورده‌های نفتی نیز جزو پروژه‌های در اولویت است. رشد ۱۲,۶ درصدی صادرات ریلی و ثبات واردات از برنامه‌های امسال راه‌آهن است.

ورود ۲۳۰ دستگاه واگن مسافری و ۲۴۰۰ دستگاه واگن باری جدید به ناوگان ریلی
در سال جاری ۲۳۰ دستگاه واگن مسافری جدید وارد ناوگان می‌شود که از این رقم ۱۱۲ دستگاه واگن نو و ۱۱۸ دستگاه واگن بازسازی شده است، همچنین ۲۳۰ دستگاه واگن فرسوده از ناوگان خارج می‌شود.
زمستان سال ۹۴ واگن‌های دارای ۵۵ سال سن از ناوگان خارج شدند و امسال نیز واگن‌های با سن بیشتر از ۴۵ سال از مدار خارج خواهند شد. واگن‌ها باید هر ۱۵ سال یک‌بار بازسازی شوند و پارسال ۱۳۵ دستگاه واگن فرسوده از ناوگان خارج شد و تا پایان امسال نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ۲۴۰۰ دستگاه واگن باری جدید وارد ناوگان می‌شود.

دریافت ریل ملی از ذوب‌آهن در حد شعار است
خبر دریافت ریل ملی و استفاده از آن در خطوط راه‌آهن، متأسفانه در طول این ماه‌ها بیش از آنکه در عرصه عمل اتفاقی بیفتد، بیشتر شعار مطرح شده است. راه‌آهن پیش از این اعلام کرده و باز هم تأکید می‌کند که هرقدر ریل ملی در کشور تولید شود را خریدار خواهد بود و از آن استفاده می‌کند.

ایران تنها ۵ درصد پول ریل هندی را پرداخت می‌کند
قرار‌داد خرید ریل از کشور هند مربوط به دو سال پیش می‌شود که بر اساس آن ۲۵۰ هزار تن ریل جدید به ایران وارد می‌کند. این قرار‌داد به‌طوری بسته شده که ۹۵ درصد هزینه آن را اعتبار‌های در نظر گرفته شده از سوی دولت هند تأمین خواهد کرد و ایران تنها پنج درصد از پول مورد نظر را تأمین می‌کند. برخلاف صحبت‌هایی که خبر از میلیارد ‌دلاری بودن این قرار‌داد می‌دهد باید اعلام کنم که کل رقم این قرار‌داد حدود ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

اختصاص تنها ۳۶ درصد از سهم راه‌آهن در هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۴
سهم راه‌آهن از هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۴، بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان بود که ۱۸۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافت. امیدواریم با کاهش سه دهک از یارانه‌بگیران، وضعیت پرداخت یارانه‌ها به تولید بهتر می‌شود.

خبر در لینک زیر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/5616

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خوشنودی 0 0

    کارنامه راه آهن در مورد نیروی انسانی چطور؟ خدمات رفاهی، حقوق، مزایای پرسنل خدمات بیمه ای و درمان(بالاخص در بخش دندانپزشکی و امور مربوطه)، بن کالای نقدی و غیر نقدی تعریف شده جهت پرسنل؟ کارانه، و…رسیدگی سریع به مشکلات شغلی پرسنل، پاسخگویی، ملاک و معیار و متر در پرداخت حقوق، مزایا و سایر موارد مرتبط به نیروی انسانی شاغل، و.. و بالاخص بازنشستگان سازمان مواردی که درین گفتگو(مقاله یا گزارش) ذکر شده است تماما مربوط به منابع محسوس سازمان است، که بار آن دقیقا بر روی دوش منابع نامحسوس(نیروی انسانی) است، لطفا در مورد کارنامه ی راه آهن در مورد نیروی انسانی نیر توضیح بفرمایید مثلا اگر نیروی متخصص این سازمان بخواهد مدیر عامل اش را(بعنوان حق مسلم نیروهای سازمان) ملاقات کند(پس از طی تمام سلسله مراتب اداری و عدم پاسخگویی این سلسله مراتب) چه مدت زمان می برد!؟ چقدر طول می کشد که یکی از پرسنل رسمی سازمان، بتواند مدیر عامل محترم را ملاقات نماید!؟(در مثل مناقشه نیست)

  • روزنامه نگار آنلاین 0 0

    کارنامه راه آهن ج اا در زمینه نیروی انسانی مخصوصا نیروی انسانی مورد نظر علاوه بر ۴ماه تاخیر در پرداخت عیدی بازنشستگانش در آدرس زیر موجود است: کارنامه ی تمام تجدید کارنامه مردودی http: / / papillonews. mihanblog. com / post / ۵۸