| کد خبر: 62972 |

◄ محل ایستگاه مرکزی قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان بیهقی باشد یا حقانی؟

تین نیوز | اظهارات مدیرعامل شرکت راه‌آهن در مورد این که قرار است طبق برنامه ایستگاه مرکزی قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان در پایانه و پارک‌سوار بیهقی احداث شود، موجب شد برخی از کارشناسان ریلی در این مورد به اظهار نظر بپردازند.

عدالت حقی کارشناس ریلی با تایید این موضوع می گوید:  راه آهن حداقل به یک ایستگاه در مرکز شهر نیاز دارد.

یکی دیگر از کارشناسان ریلی در این مورد می گوید: اگر این ایستگاه با خطوط زیر زمینی که از حاشیه شهر تا مرکز شهر امتداد پیدا می کنند ساخته شود مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد، هزینه بالای مالکیت زمین در نقاط مرکزی شهر، کاهش سطح ایمنی و افزایش ریسک بروز سانحه با احداث خط رو زمینی از موانع این طرح هستند.
 
مراد شادفر از دیگر کارشناسان بخش نیز معتقد است: اگر قرار است خطوط ریلی از زیر زمین عبور کند که خطوط مترو وجود دارد و باید هزینه مورد نظر برای توسعه و تکمیل خطوط مترو صورت گیرد چرا که ایستگاه راه آهن فعلی هم وجود دارد که می توان یک پایانه حمل و نقل مدرن و کارآمد کنارش باشد که مسافران را به هر نقطه از شهر سریع و راحت برساند.

مجید صباغی کارشناس سرمایه گذاری حمل و نقل نیز می گوید: سالهاست ايستگاه مترو نزديك ايستگاه راه آهن تهران هست ولی به علت عدم تفكر مناسب به سختی از آن می توان استفاده كرد چون خيابان يك طرفه باعث می شود از مترو به سمت ايستگاه راه آهن تهران به سختی تردد كرد در صورتی كه مسئولين راه آهن می توانستند با ايجاد پياده رو متحرك اين مشكل را حل كنند. اميد است ایستگاه در هر نقطه قرار هـست ساخته شود راحتی دسترسی برای مردم هم در طرح ديده بشود.

علیرضا غرضی یکی دیگر از کارشناسان این حوزه نیز این اقدام را اشتباه می داند و تاکید می کند:  این اقدام بهدو دلیل اشتباه است چون اولا داخل محدوده زوح و فرد است. ثانیا ایستگاه مشترک با شبکه مترو تهران ندارد.به نظر می رسد ایستگاه حقانی مناسب تر باشد.

عدالت حقی می گوید: به هر حال ایستگاه باید در داخل شهر باشد به خصوص به خاطر اینکه کاربری مسافر برای کار اداری زیاد است. حقانی گزینه بسیار خوبی است ولی بیهقی هم دسترسی اتوبوسی بالایی دارد و از این نظر خوب است در حال حاضر در پایانه بیهقی در کمتر از هر نیم ساعت یک اتوبوس به سمت اصفهان می رود. یکی از مباحث بسیار مطرح در ایران غیر همسطح کردن گذرگاه های همسطح با هدف افزایش ایمنی است. تحقیق مبسوطی در ایران  انجام شده که نشان می دهد سرانه گذرگاه به ازای هر کیلومتر خط راه آهن و با در نظر گیری متوسط جمعیت به ازای هر کیلومتر مربع، ترافیک و ... چقدر کمتر از خیلی کشورهای دنیاست.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    موش به لونه اش نمی رفت جارو به دمبش بست. الان دولت در تامین هزینه خط راه آهن سریع مانده و فقط فاینانس نصفه و نیمه ای داره و دنبال ننبعی برای بقیه هزینه هاست بعد صحبت از امتداد آن به بیهقی می زنیم؟؟ آقای ترکان مثال جالبی داشت که می گفت نان و پیاز میخوریم ولی آروغ چلوکباب میزنیم.

  • کارشناس راه اهن 0 0

    عزیزان ما نمی توانیم برای هر محور خاصی مثلا تهران - قم - اصفهان یک ایستگاه بسازیم و برای تهران - مشهد ایستگاه مجزای دیگری این سلیقه ای نیست بلکه ما به یک ایستگاه ایلی سریع السیر نیاز داریم تا سایر خطوط سریع السیر در اینده ایستگاه مشترکی داشته باشند و این ایستگاه نیاز به دپو تعمیراتی و پارکینگ و … خواهد داشت لذا جانمائی ایستگاه بسیار مهم است چرا که در اینده نزدیک بالاخره ما باید محورهی مهم را سریع السیر وسرعت را به حداقل ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسانیم. بنابراین سنجیده و کارشناسی سخن باید گفت. البته این کاملا درست است که اگر مابتوانیم ایستگاه اصلی و مشترک بزرگی که قابل توسعه باشد و درون شهر باشد و به ایستگاههای مترو نیز نزدیک باشد خوب و مناسب می باشد

  • رحمانی 0 0

    متاسفانه و قتی سخن از استگاه ییهقی به میان اومد تازه ما متوجه شدیم که اینها حتی الفبای راه اهن رو نمی دونند وای به حال راه اهن. مردم رو خوب سر کار گذاشتند