| کد خبر: 3020 |

محاسبه تاثیر توسعه شبکه ریلی برمصرف گازوئیل و بنزین

وبلاگ تین نیوز، سیدحسین میرافضلی | حمل هر تن کیلومتر بار توسط شبکه ریلی منجر به صرفه جویی حداقل هفت برابری نسب به حمل هر تن کیلومتر بار بوسیله کامیون می شود. در سال 91 به میزان 189میلیارد تن کیلومتر کالا در کشور توسط کامیونها حمل شده، چنانچه حمل20 درصد این میزان به شبکه ریلی منتقل شود معادل 38میلیارد تن کیلومتر توسط خط آهن حمل خواهد گردید. برای حمل هر تن کیلومتر بار با جاده حدود 30 سی سی گازوئیل مصرف می شود به این ترتیب بابت حمل هر تن بار توسط بخش ریلی حدود 4.3 سی سی گازوئیل مصرف می گردد که ما به تفاوت آن برای هر تن بار برابر 25.7 سی سی می باشد. برای حمل 38میلیارد تن کیلومتر بار توسط بخش ریلی 163میلیون لیتر گازوئیل مصرف می شود اما برای حمل همین میزان بار توسط کامیون یک میلیارد و 143 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می شود. چنانچه قیمت جهانی گازوئیل 80 سنت در نظر گرفته شود حمل 20 درصد بار جاده ای توسط بخش ریلی منجر به صرفه جویی 915 میلیون دلار در سال خواهد گردید. در مدت 10 سال این رقم بیش از 9 میلیارد دلار و در مدت 40 سال بهره برداری این صرفه جویی به 36 میلیارد دلار خواهد رسید.

با توجه به مطالب یاد شده چنانچه دولت 5 میلیارد دلار به توسعه شبکه ریلی اختصاص دهد در مدت کوتاهی این مبلغ بازگشت خواهد شد و ده ها سال از اتلاف منابع نفتی کشور پیش گیری بعمل خواهد آمد.

با 5 میلیارد دلار می توان بیش از 5 هزار کیلومتر شبکه ریلی ایجاد نمود و علاوه بر حمل روز افزون بار توسط بخش ریلی می توان سالانه 20 تا 30 میلیون مسافر را با استفاده از خطوط ریلی جدید که پر سرعت و مدرن هستند جابجا نمود.

مصرف سوخت در بخش ریلی برای جابجایی هر مسافر حدود 20 تا 30 درصد کمتر از اتوبوس و بیش از 2 برابر کمتر از خودرو های شخصی(با لحاظ 4 مسافر در هر خودرو شخصی) است به این ترتیب چنانچه با احداث 5 هزار کیلومتر شبکه مدرن ریلی 2 میلیون سفر 1000 کیلومتری، از خودرو شخصی به قطار منتقل شود در واقع 8 میلیون مسافر بجای استفاده از خودرو شخصی برای سفر به مشهد یا اصفهان و غیره از قطار استفاده خواهند نمود(با لحاظ 2 سفر بین استانی در سال برای هر خانواده) با لحاظ مصرف سوخت 7 تا 8 لیتر در 100 کیلومتر، در2 میلیون سفر با خودرو شخصی در مسیر 1000کیلومتری 160 میلیون لیتر برای رفت و 160 میلیون لیتر برای برگشت بنزین مصرف می شود جمعا 320 میلیون لیتر؛ در حالی که با قطار کمتر از نصف سوخت مصرف خواهد شد و 160 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی بعمل خواهد آمد. ارزش واقعی 160 میلیون لیتر بنزین 136 میلیون دلار می باشد که در 10 سال معادل 1.36 میلیارد دلار و در 40 سال معادل 5.5 میلیارد دلار خواهد گردید.

با افزایش قیمت گازوئیل و بنزین در سال های آینده استفاده از حمل و نقل ریلی در حمل بار و مسافر افزایش چشمگیری خواهد یافت.

سالانه بیش از 250 هزار نفر در جاده های ایران کشته و زخمی می شوند، گسترش استفاده از شبکه ریلی منجر به کاهش تصادفات جاده ای و هزینه های بسیار سنگین مادی و معنوی ناشی از آن خواهد گردید.

گسترش شبکه ریلی منجر به گسترش ترانزیت کالا از ایران، گسترش صنعت توریسم و گردشگری داخلی خواهد گردید.

گسترش شبکه ریلی منجر به کاهش آلودگی هوا و هزینه های سنگین انواع بیماری های ناشی از آلودگی هوا خواهد گردید.

گسترش شبکه ریلی منجر به انسجام داخلی و وابستگی بیشتر نقاط مختلف کشور به یکدیگر و توسعه امنیت ملی خواهد گردید.

گسترش شبکه ریلی منجر به توسعه متوازن کشور و افزایش قابلیت جذب سرمایه در نقاط دور دست کشور خواهد گردید.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.