| کد خبر: 109903 |

بازدید معاون رئیس‌جمهور از پروژه‌های ریلی قزوین - تهران - رشت؛

◄ وعده تکمیل پروژه‌های ریلی تا پایان دولت یازدهم

تین‌نیوز|

محمدباقر نوبخت، صبح جمعه از طریق قطار به بازدید از راه‌آهن قزوین- تهران و همچنین خط آهن در دست احداث قزوین-رشت رفت و قول بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین-رشت تا پایان دولت یازدهم را داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری از راه‌آهن قزوین-تهران به همراه فریدون همتی، استاندار قزوین، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بازدید کرد. طول خط آهن قزوین-تهران ۱۴۲ کیلومتر است. این مسیر ریلی هم‌اکنون از تهران به سمت کرج در حال چهارخطه شدن و از کرج به سمت قزوین در حال دوخطه شدن است. بازدید از خط آهن در دست احداث قزوین- رشت از دیگر برنامه‌های سفر نوبخت به استان قزوین بود.

بهره‌برداری از خط آهن قزوین-رشت تا پایان دولت یازدهم
محمدباقر نوبخت، صبح جمعه در حاشیه بازدید از راه‌آهن تهران-قزوین با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این مسیر ریلی می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور ایفای نقش کرده و همچنین به امنیت سفر افزوده و از ترافیک و آلودگی هوا بکاهد، گفت: با توجه به سیاست‌های دولت برای توسعه شبکه حمل‌ونقل از جمله در حوزه ریلی، در کنار این طرح تا پایان امسال چهارخطه شدن راه‌آهن تهران-کرج و دو خطه شدن راه‌آهن کرج-قزوین را شاهد خواهیم بود.

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: راه‌آهن قزوین به زنجان نیز تا پایان دولت یازدهم دوخطه می‌شود و به لحاظ اعتباری نیز مشکلی برای ادامه کار در طرح‌های یاد شده وجود ندارد. با برنامه‌ریزی دولت، شش مرکز استان نیز به شبکه حمل‌ونقل ریلی متصل خواهند شد و کار اجرای طرح‌های مربوط به آن‌ها تا چند ماه آینده تکمیل می‌شود. طرح خط آهن قزوین-رشت تا پایان کار دولت یازدهم تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. با تکمیل و بهره‌برداری از این مسیر ریلی، خط آهن کشور از آستارا در استان گیلان به بندر آستارا خان در جنوب روسیه متصل و در نهایت نیز به مسیر بین‌المللی ریلی ملحق می‌شود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این مسیر می‌تواند به رشد و توسعه استان‌های قزوین و گیلان شتاب ببخشد و بار ترافیکی جاده‌های این دو استان را نیز کاهش دهد.

ریالی از اعتبارات وعده داده شده بخش حمل‌ونقل به دوره‌های بعد موکول نخواهد شد
نوبخت همچنین در جریان بازدید از خط آهن کرج-قزوین، گفت: در این رابطه عملیات دو خطه شدن راه‌آهن کرج-قزوین و زنجان به ترتیب تا پایان امسال و کار دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری می‌رسد.

وی، توسعه خطوط ریلی کشور را یکی از سیاست‌های مهم دولت در حوزه راه‌ها برشمرد و اضافه کرد: بر اساس سیاست دولت در حال تلاش هستیم تا خطوط دو ریلی کشور را به چهار ریل و یک ریلی را به دو ریل تبدیل کرده و مسیرهای بدون ریل نیز از خط آهن بهره‌مند شوند که مسیر در دست احداث قزوین-رشت یکی از آن‌ها است.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد یا گسترش خطوط ریلی، یادآور شد: بر همین اساس تلاش می‌شود تا پایان کار دولت طرح‌های ریلی تهران، همدان، کرمانشاه، مراغه-ارومیه و میانه-بستان‌آباد به پایان برسد. جاده‌های در دست احداث قزوین-تنکابن و قزوین-کلاچای نیز بدون مانع در حال انجام بوده و مشکل اعتباری برای اجرای آن‌ها وجود ندارد.

وی در رابطه با موضوع تخصیص اعتبار برای اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهوری نیز گفت: همه اعتبارهای پیش‌بینی‌شده در این رابطه تخصیص‌یافته و حتی ریالی از این بابت به دوره‌های بعد موکول نخواهد شد چرا که اجرای مصوبات دارای زمان‌بندی مشخص شده‌ای هستند.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه این سفر و در حاشیه بازدید از ریل‌گذاری راه‌آهن رشت-قزوین در شهر منجیل در جمع خبرنگاران افزود: حداکثر تلاش ما آن است که این پروژه در زمان تعیین شده، به بهره‌برداری برسد. با تأمین اعتبار و تخصیص پنج هزار میلیارد ریال، بخشی از موانعی که پیش روی این پروژه بود، برطرف می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه امروز به عنوان اولین مسافر به طور آزمایشی اولین قطعه ۲۹ کیلومتری از قزوین تا کوهین را طی کردم٬ گفت: این مسیری که امروز با استاندار قزوین طی کردیم٬ امکان سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را داشت و درحال حاضر، در این مسیر ۱۶۴ کیلومتری٬ بیش از ۸۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده و بقیه قسمت‌ها نیز با سرعت در حال انجام است. همه خواست ما این است که در سال جاری، این خط ریلی تحویل داده شود؛ هرچند بخش‌هایی از این مسیر، دارای مشکلاتی هست که در این بازدید، درباره آن‌ها تصمیماتی گرفته شد.

راه‌آهن قزوین-رشت ارتباط کشورهای همسایه شمالی ما به ایران را برقرار می‌کند
وی همچنین به اهمیت راه‌آهن قزوین-رشت اشاره و تصریح کرد: این مسیر علاوه بر اتصال گیلان به پایتخت٬ اتصال رشت-انزلی و رشت-آستارا، می‌تواند ارتباط شمال-جنوب و کشورهای همسایه شمالی ما به ایران را برقرار کند. با توجه به تمهید مقدماتی که انجام و اعتباراتی که برای این مهم در نظر گرفته شده، تقریباً مشکلی برای پرداخت‌ها نداریم و فکر می‌کنیم مانعی برای توقف کار نباشد.

نوبخت با بیان اینکه در کنار خط ریلی مسیرهای جاده‌ای را نیز در حال اتمام داریم٬ گفت: برای جاده کندوان با افتتاح ۳۰ کیلومتر اول٬ ۶۰ کیلومتر راه را می‌توانیم سبک کنیم. همچنین برای جاده هراز و بعد از آن فیروزکوه یعنی با چهار آزادراه، جنوب البرز را به شمال البرز و حاشیه دریای خزر مرتبط می‌کنیم.

وی به یکی از مسیرهای پرتردد کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مسیر تهران - کرج به عنوان گذرگاه ۱۴ استان کشور، دارای بار ترافیکی سنگینی است و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده، با سرعت، ادامه احداث اتوبان همت به کرج درحال انجام است.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه همچنین از مسیر باقیمانده آزادراه رشت-قزوین در محدوده منجیل شهرستان رودبار بازدید کرد.

لازم به ذکر است پروژه راه‌آهن رشت-قزوین به طول ۱۶۴ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می‌شود. این مسیر ریلی هم‌اکنون دارای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی است. ریل‌گذاری راه‌آهن رشت-قزوین اواخر بهمن‌ماه سال گذشته از مسیر ایستگاه فلک ده رشت آغاز شد. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون مسافر را جابجا کند.

معاون رئیس‌جمهوری در این بازدید از نزدیک با جزئیات فنی اجرای این طرح ریلی آشنا و دستورهای لازم جهت تسریع در ادامه این طرح صادر شد. لازم به ذکر است این مسیر ریلی پس از بهره‌برداری دارای هفت ایستگاه خواهد بود. تکمیل پروژه راه‌آهن قزوین-رشت تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان گیلان است.

۴ هزار میلیارد ریال اعتبار در خطوط ریلی تهران-کرج-قزوین
محسن پورسید آقایی نیز در جریان بازدید معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از خط آهن تهران-کرج و کرج-قزوین گفت: این طرح از هر دو سمت استان‌های البرز و قزوین در حال انجام است. طرح دو خطه شدن این مسیر ریلی تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

پورسید آقایی اضافه کرد: برای انجام افزایش خطوط ریلی تهران-کرج به چهار خط و دو خطه شدن مسیر ریلی کرج-قزوین، ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. طول خط آهن تهران-قزوین که بخشی از مسیر ریلی شرق به غرب کشور است، ۱۴۲ کیلومتر است.

پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی راه‌آهن قزوین-رشت در بخش زیرسازی
در جریان این بازدید علی خاوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان نیز با اشاره به بافت‌های فرسوده استان گیلان گفت: با توجه به منابعی که در اختیار ما قرار گرفته و همین‌طور تفکرات مقام عالی وزارت روند بسیار خوبی در پیش گرفته شده است. نکته دیگری که وجود دارد این است که رشت اولین شهری است که سند بازآفرینی آن در کشور به تصویب رسیده و در نقاط مختلف شهر اجرا شده است.

خاوری با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن قزوین- رشت در بخش زیرسازی ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت: طول این مسیر ۱۶۴ کیلومتر است و به این دلیل که در بعضی از مناطق این مسیر دوخطه است باید ۲۰۵ کیلومتر ریل‌گذاری انجام شود. در حال حاضر حدود ۷۰ کیلومتر از این مسیر ریل‌گذاری شده و به ریل‌گذاری از دو طرف (هم از قزوین و هم از رشت) در حال اجراست. با توجه به پیگیری‌های زیاد مقام عالی وزارت و رئیس محترم جمهور، اگر این پروژه به همین روند ادامه یابد می‌توان امیدوار بود که این پروژه از قسمت رشت تا پایان سال ۹۵ به اتمام برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان در پایان درباره پروژه راه‌آهن رشت- انزلی نیز گفت: این پروژه مهم در سه فاز تعریف شده که در فاز یک این پروژه به طول ۱۷ کیلومتر پیمانکار مشغول به کار است ولی دو فاز دیگر آن در دست مناقصه است. در سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشور آذربایجان پروتکل مهم پروژه راه‌آهن رشت- آستارا امضا شد که برمبنای آن حدود ۶ کیلومتر آن در خاک آذربایجان است و ساخت این ۶ کیلومتر حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

لازم به ذکر است خط آهن تهران -قزوین دارای ۱۴۲ کیلومتر طول و خط آهن در دست احداث قزوین رشت نیز دارای ۱۶۴ کیلومتر طول است. این مسیر ریلی هم‌اکنون از تهران به سمت کرج در حال چهارخطه شدن و از کرج به سمت قزوین در حال دوخطه شدن است. در جریان این بازدید فریدون همتی، استاندار قزوین، محسن پورسیداقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، معاون رئیس‌جمهوری را همراهی کردند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.