به بهانه فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و آرزوی سفر ریلی به عتبات؛
◄ ورود بخش خصوصی به پروژه راهآهن تهران - کربلا
سفر ریلی به عتبات عالیات در ایام اربعین وابسته به احداثراه آهن بصره به شلمچه و احداثپلی بر روی اروند رود است و وزارت راه و شهرسازی می تواند با کمک بخش غیردولتی به راحتی این امکان را فراهم سازد و آرزوی بزرگ زوار ایرانی در این زمینه را محقق نماید.
تیننیوز| محمدحسین رضائیان*: اربعین 95 در راه است و بازهم سیل عاشقان اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) مهیا میشوند تا به هر طریق ممکن از فیض زیارت در این ایام بهرهمند شوند. طبق اعلام دبیر ستاد مرکزی اربعین، یک و نیم میلیون نفر ایرانی در پاییز سال 94 برای زیارت اربعین عازم عراق شدند. بر همین اساس پیشبینی میشود امسال نیز شاهد تشرف میلیونی زوار ایرانی به عتبات عالیات در همین ایام باشیم.
در سالهای اخیر با هدف تسهیل در تشرف زوار ایرانی به کربلای معلا، مقرر شده است که امکان سفر آسان و امن با قطار فراهم گردد. برای عملیاتی شدن سفر ریلی به کشور عراق و ایجاد ارتباط ریلی بین دو کشور، شبکه ریلی کشور تا مرز شلمچه احداث شده است ولی نبود زیرساخت ریلی از مرز شلمچه تا شهر بصره باعث شده است تا این سفر ریلی امکانپذیر نباشد.
برای حل این مشکل، دیماه 93 قراردادی بین دو کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حملونقل عمومی عراق به امضا رسید.
با توجه به همین قرارداد هم رئیسجمهور محترم در سفر به مشهد مقدس در بهمنماه 94 ابراز امیدواری کردند که اربعین سال 95، سفر ریلی به عتبات عالیات میسر باشد. با این وجود و پس از گذشت بیش از 20 ماه از امضای این قرارداد و حدود 10 ماه از دستور صریح و مجدد رئیسجمهور مبنی بر تکمیل پروژه ارتباط ریلی با کشور عراق (سفر ریلی به کربلا) تا اربعین 95، همچنان این پروژه در مرحله طراحی باقی مانده است.
برای اجرای این پروژه کوچک که تکمیل آن باعث تسهیل انتقال بار به عراق هم میشود، وظیفه عراق احداث راهآهن این مسیر (راهآهن بصره به شلمچه) به طول 32 کیلومتر است و سهم ایران نیز ساخت یک پل 700 متری روی اروندرود است که طبق گفتههای عبدالکریم درویش زاده، مدیرکل راهآهن جنوب در اواسط مهرماه امسال، شروع فرآیند احداث این پل، منوط به آغاز به کار طرف عراقی برای احداث راهآهن است.
با توجه به پیشبینی مدت زمان حداقل دو سال برای احداث این پل، تأخیرهای مکرر در این زمینه علاوه بر اینکه امکان اعزام زائران ایرانی عتبات عالیات به صورت ریلی را به تعویق میاندازد، کشورمان را از فرصت حملونقل ریلی کالا با عراق محروم نگاه داشته است.
از سوی دیگر، پس از گذشت حدود دو سال از امضای قرارداد بین دو کشور و عدم احداث راهآهن بصره به شلمچه، هادی شلال، مدیر راهآهن جنوب عراق در اوایل مهرماه امسال اعلام کرده است که مسئولین عراقی تمایل دارند تا طرف ایرانی این پروژه را انجام دهد و وعده واگذاری بهرهبرداری از این پروژه را برای مدت 25 سال بهطرف ایرانی داده است.
با استفاده از برآوردهای مالی میتوان نشان داد که اصل و سود سرمایه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه در این دوره 25 ساله باز خواهد گشت؛ بنابراین در صورت فراهم بودن شرایط، مشارکت در تکمیل این پروژه قطعاً مورد استقبال سرمایهگذاران داخلی قرار خواهد گرفت و در نتیجه، ضرورت دارد که وزارت راه و شهرسازی با زمینهسازی برای ورود بخش خصوصیِ داخلی به تسریع در اجرای این پروژه کمک کند.
بهترین شیوه برای اجرای قرارداد بین ایران و عراق در این زمینه و تکمیل این پروژه، استفاده از روش همکاریهای عمومی-خصوصی است. در این روش بخش خصوصی با «سرمایه خود» اقدام به احداث پروژه زیرساختی میکند و برای مدت مشخصی اقدام به بهرهبرداری از پروژه مینماید تا اصل سرمایه و سود مورد انتظار را به دست آورد و سپس پروژه به بخش دولتی تحویل داده میشود.
همچنین در این نوع قراردادها، مالکیت با بخش عمومی است و تنها اجازه «بهرهبرداری» برای مدت محدودی به بخش خصوصی داده میشود.
با توجه بهضرورت تسریع در ایجاد ارتباط ریلی بین ایران و عراق که امکان سفر ریلی زائران عتبات عالیات به کربلای معلا در کل سال و بخصوص در ایام اربعین فراهم خواهد کرد، ضرورت دارد که وزارت راه و شهرسازی با استفاده از روش همکاریهای عمومی-خصوصی امکان حضور بخش خصوصی داخلی در این بخش را فراهم نماید.
محمدحسین رضائیان/ کارشناس حملونقل ریلی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.