| کد خبر: 245668 |

چرا باید بین خطوط و با فاصله برانیم؟

چنانچه متعهد به ترویج فرهنگ رانندگی بین خطوط و با فاصله باشیم، قطعا جلوی بروز تصادفات زیادی در کشور گرفته می‌شود.

تین نیوز

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در گیلان، شعار این جمعیت را «خوب رانندگی کنیم، حتی یک تصادف هم زیاد است» دانست و عنوان کرد: چنانچه متعهد به ترویج فرهنگ رانندگی بین خطوط و با فاصله باشیم، قطعا جلوی بروز تصادفات زیادی در کشور گرفته می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ابراهیم گلسرخی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها را نهادی مردمی دانست که در عرصه افزایش ایمنی حمل و نقل و سفر و همچنین کاهش سوانح رانندگی فعالیت می کند و گفت: فعالیت های جمعیت طرفداران ایمنی راه ها عمدتا فرهنگی است و با دو هدف مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی انجام می شود.

وی سوانح رانندگی را یکی از مهمترین عوامل تلفات انسانی در کشور دانست و افزود: سالانه ۱۷ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که معادل روزانه ۴۸ نفر است.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان، با بیان اینکه سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر مجروح و مصدوم ناشی از سوانح رانندگی داریم، اظهار کرد: حداقل ۱۰ درصد این مصدومان دچار آسیب‌های نخاعی و معلولیت می شوند.

گلسرخی با اشاره به خسارت های جبران ناپذیر جسمی و عاطفی تصادفات، عنوان کرد: تزلزل کانون خانواده در کنار خسارت های اقتصادی ناشی از تصادفات، موجب نگرانی بیشتر جامعه شده است.

وی با بیان اینکه پژوهش ها نشان می دهد سه پنجم علل اصلی تصادفات متوجه عامل انسانی به ویژه رانندگان است، متذکر شد: آگاه سازی و حساس سازی جامعه نسبت به خطر سوانح جاده ای و تبعات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی آن امری مهم است که نیاز به اندیشه و طراحی و برنامه ریزی دارد.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان، تلاش در راستای تامین، حفظ و ارتقای ایمنی شهروندان را رسالتی بزرگ و ارزشمند دانست که بر عهده دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد است و خاطرنشان کرد: سه سند بالادستی در حوزه سوانح رانندگی داریم که در کاهش جان باختگان و مصدومان بسیار اثرگذار است.

وی آیین نامه انضباط اجتماعی و ارتقای فرهنگ ایمنی سفر، دهه ملی اقدام برای ایمنی حمل و نقل و آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی از جمله اسناد بالادستی مهم دانست و اضافه کرد: قطعا اجرای این سه سند هزینه آنچنانی ندارد و با فرهنگ سازی می توانیم به ارتقای ایمنی کمک کنیم.

گلسرخی، با بیان اینکه سوانح رانندگی برای موتورسواران ۲۵ درصد حوادث جاده ای کشور و ۲۲ درصد حوادث جاده ای گیلان را تشکیل می دهد، متذکر شد: باید فرهنگ ایمنی حمل و نقل ارتقا یابد، زیرا نظارت و کنترل و مدیریت سرعت در راه ها می تواند نتایج مثبت داشته باشد.

وی ادامه داد: علیرغم اقدامات خوب و تلاش های ارزنده پلیس راه و کمیسیون ایمنی راه های کشور، شاهد کاهش چشمگیر کشته شدگان نیستیم؛ این در حالی است که محدودیت های اعتباری مانع از دسترسی کامل به جاده های ایمن می شود.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان، ارزش راه های کشور را ۸۰۰ هزار میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: براساس استانداردهای جهانی حداقل چهار درصد این ارزش باید بابت نگهداری از راه ها هزینه شود، اما در کشور کمتر از نیم درصد در حوزه نگهداری راه ها هزینه می شود لذا بهتر است که هشدارها را متوجه عامل انسانی کنیم و مروج خودمراقبتی باشیم.

گلسرخی، ایمنی را میزان فرار از خطر تعریف کرد که حالت نسبی دارد و تصریح کرد: ایمنی مطلق وجود ندارد، اما می توانیم رخداد حوادث را به صفر نزدیک کنیم، زیرا در تصادفات ترافیکی یک کشته هم قابل قبول نیست.

وی شعار جمعیت طرفداران ایمنی راه ها را «خوب رانندگی کنیم، حتی یک تصادف هم زیاد است» دانست و عنوان کرد: چنانچه متعهد به ترویج فرهنگ رانندگی بین خطوط و با فاصله باشیم، قطعا جلوی بروز تصادفات زیادی در کشور گرفته می شود.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه ها در گیلان اضافه کرد: شک ندارم که وسائط نقلیه و جاده ها در بروز سوانح رانندگی نقش دارد، اما سهم اصلی به انسان بر می گردد که اگر نکات ایمنی را خیلی زیاد رعایت کند می تواند جلوی بروز تصادفات را بگیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.