| کد خبر: 241122 |

◄ راه‌اندازی پویش «نه به‌تصادف» در گیلان

پویش «نه به‌تصادف» باهدف کاهش سوانح رانندگی در ایام نوروز توسط جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان راه‌اندازی شد.

تین نیوز

مهندس ابراهیم گل‌سرخی رئیس هیات اجرایی و مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان گفت: پویش نه به‌تصادف٬ باهدف فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم رانندگی به مسافران نوروزی راه‌اندازی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از برنا، وی با اشاره به اینکه مراقبت از کودکان در تصادفات ترافیکی، شعار محوری اولین سال دهه اقدام برای ایمنی راه‌هاست که توسط کمیسیون ایمنی راه‌ها مصوب شده است افزود: دهه ملی اقدام برای ایمنی راه‌ها از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۹ می‌باشد و هدف نهایی این سند، همچنین آیین‌نامه اجرایی جزء ۴ بند ب ماده ۴۶ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور مصوب سال گذشته که برای ۲۰ نهاد، سازمان و وزارتخانه تکالیفی را جهت افزایش ایمنی حمل‌ونقل مشخص و ابلاغ‌شده و برای تأکید اخیراً نیز در تاریخ پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ آیین‌نامه مدیریت ایمنی حمل‌ونقل و سوانح رانندگی، طی مصوبه شماره ۱۳۸۹۵۶/ت ۵۸۵۱۲ به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ گردیده، کاهش سالانه ۱۰ درصدی کشته‌شدگان تصادفات ترافیکی جاده‌ای، بر اساس اهداف احکام دائمی برنامه توسعه کشور خواهد بود و به این منظور جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان در قالب پویش نه به‌تصادف٬ یک مسابقه نقاشی، با موضوع رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، طراحی کرده و شماره ۰۹۰۴۶۱۰۳۸۳۴ از طریق واتساپ تا تاریخ 14 فروردین 1401 آماده دریافت آثار کودکان و نوجوانان عزیز است.

وی گفت: با توجه به نزدیک شدن ایام تعطیلات نوروز و افزایش چشمگیر سفرها، مسافرین باید به خود مراقبتی بیشتر توجه کنند و در این راستا با مدیریت سفر و انجام آزمون‌های فنی و ایمنی خودروها و البته ملاحظات شرایط آب و هوایی و رعایت کامل قوانین و مقررات، سفر ایمنی داشته باشند.

او گفت: با توجه به محدودیت و ممنوعیت‌های نسبی سفرها در سال جاری و سال گذشته و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌یافته، بدون تردید به‌زودی در ایام نوروز، جامعه با افزایش تقاضای سفر و حجم ترافیک برون‌شهری روبرو خواهد شد و قطعاً در صورت کاهش و فروکش نمودن موج بیماری کرونا، میل به سفر چندین برابر می‌شود لذا اتخاذ تصمیمات جدی در حوزه فرهنگ صحیح رانندگی، نظارت فراگیر و اعمال قانون برای متخلفان، تبلیغات وسیع و گسترده رسانه‌ها و رسانه ملی و ایجاد یک شبکه اختصاصی رادیو ترافیک دائمی، جهت یادآوری پیامدهای جبران‌ناپذیر آسیب‌های سوانح رانندگی یک ضرورت است.

بیشتر بخوانید:

جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، یک‌نهاد افتخارآفرین است/ عضویت بیش از 4 هزار و 700 گیلانی در دفتر گیلان

مهندس گل‌سرخی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش، باید از مدارس آغاز شود گفت: جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان در مناسبت‌های مختلف، اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی خود را به طریق مختلف و هدفمند، برای صیانت از حقوق شهروندی، در عبور و مرور ایمن انجام می‌دهد و در این راستا نقش والدین مهم است.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: جامعه ما مدام در حال تغییر است و در هم‌اکنون کشور با افزایش خودرو، روند رو به رشد صدور گواهینامه و رشد فراوان سفرها مواجه است و در این میان متأسفانه در ۱۰ ماه گذشته آمارها رشد یازده و نیم درصدی را در کشته‌ها و ۱۵ و یک‌دهم درصدی در مجروحین و مصدومان را نشان می‌دهد، به عبارتی زنگ خطر همیشگی، بیشتر از گذشته به صدا درآمده و دامنه دغدغه حاکم را گسترده‌تر و بر نگرانی‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزوده است و لازم است تدابیر و مراقبت‌های بسیار جدی‌تری در ایام آغاز سال نو و سفرهای هموطنان اندیشیده شود.

 مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان گفت: مسئولیت دادن به فرزندان مهم است زیرا باعث می‌شود آن‌ها به افرادی قوی و مستقل تبدیل شوند و بتوانند تصمیمات عاقلانه بگیرند؛ اما نکته مهم این است که باید مسئولیتی را به آن‌ها واگذار کنیم که قادر به انجام آن هستند.

وی افزود: در مدرسه ابتدایی، مدیر، مسئول این است که مطمئن شود حوزه‌های دانش، پرورش و مسائل انضباطی پیاده‌سازی می‌گردد اما به نظر موضوعاتی همچون ایمنی در رفت‌وآمدها و ترافیک نیز ضرورت دارد در مدرسه تدریس شده و در کتب درسی گنجانده شود به‌عنوان‌مثال درگذشته، مدارس بر آموزش کودکان نسبت به حفظ ایمنی خود تأکید داشتند امروزه، مدارس به کودکان کمک می‌کنند تا بر اساس تجربیات و بلوغ فکری خود با خطرات ترافیک آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مدارس، والدین در فعالیت‌های مدرسه مشارکت می‌کنند و متخصصان حوزه ایمنی کودکان همواره تائید کرده‌اند که مسئولیت ایمنی کودکان در ترافیک بر عهده بزرگ‌ترها است تصریح کرد: پدران و مادران عزیز فراموش نکنند که ایمنی کودکان در ترافیک بر عهده بزرگ‌ترها است!

وی به تشریح دیگر اقدامات جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان پرداخت و افزود: استفاده از امکانات شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و جراید محلی، تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی و اطلاع‌رسانی ایمنی در میان مردم نسبت به اجرای طرح نوروزی، طرح تابستانی، روز حمل‌ونقل و راهدار و مناسبت‌های دیگر، در پارک‌ها و مبادی ورودی و خروجی شهرهای استان، ازجمله اقدامات جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های گیلان است.

او دیدن و دیده شدن را یکی از پیش‌نیازهای اساسی برای تمام استفاده‌کنندگان از راه‌ها به‌ویژه در استان‌های شمالی که تداخل معابر درون و برون‌شهری حاکم است عنوان کرد و گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 90% از اطلاعات رانندگان در حین رانندگی، دیداری است که در طول شبانه‌روز با مشاهده رنگ‌ها و انعکاس نور تأمین می‌گردد. مهندس گل‌سرخی ادامه داد: ایمنی و کاهش آثار حوادث، نیاز به اندیشه و پیشگیری دارد و تلاش در راستای حفظ و ارتقای ایمنی شهروندان رسالت بزرگی است که بر عهده دستگاه‌های مختلف ازجمله جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور که در استان‌ها فعالیت می‌کنند است.

وی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها را یک‌نهاد افتخارآفرین دانست و افزود: دفاتر استان‌ها به‌صورت خودجوش و قائم به امکانات ذاتی و با استفاده از ظرفیت داخلی و نیروهای انسانی خود در حال انجام‌وظیفه هستند.

 مهندس گل‌سرخی ادامه داد: نیروهای فعال در جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، با فعالیت جهادی و بدون هیچ چشم‌داشتی وظیفه خود را انجام می‌دهند.

مؤلف و نویسنده برجسته کتاب‌های حوزه راه و ترابری، تصریح کرد: بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی، در نوروز سال ۱۴۰۰، هزار و ۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند درحالی‌که این رقم در نوروز سال قبل ۵۳۴ نفر بود و این یعنی رشد ۹۲.۶ درصدی کشته‌های تصادفات.

وی اذعان کرد: 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد که اغلب آن براثر خستگی، خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو، عجله و شتاب برای رسیدن به مقصد بوده است و امیدواریم با توجه به فرار رسیدن ایام نوروز و آغاز سفرهای نوروزی، رانندگان پس از هر دو ساعت رانندگی، از خودرو خارج‌شده و به مدت 15 دقیقه استراحت کنند تا امسال با رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی شاهد هیچ سانحه و اخبار نگران‌کننده‌ای نباشیم.

وی در پایان از زحمات مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران دفاتر استانی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، تشکر و از تلاش‌ها و مساعدت‌های فرماندهی پلیس‌راه و راهور گیلان، مدیرکل آموزش‌وپرورش، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مدیرعامل هلال‌احمر استان گیلان، قدردانی کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.